Technische avond Loenen

Het motorblok

De afdeling heeft Gerrit Marcus gevraagd ons wat te vertellen over het motorblok dat in onze Volvo's zit. Gerrit heeft voor dit doel het blok van een Seat 600 gedeeltelijk opengewerkt. Het mag dan geen Volvo blok zijn, de aanwezige leden namen er van harte genoegen mee. De principes zijn dan ook nagenoeg gelijk. En praktischer is het ook, om telkens een Volvo blok naar presentaties te slepen, daar krijg je een kromme rug van!

In het demonstratieblok is de eerste cilinder opengewerkt. Je ziet de slag die de zuiger maakt en de kleppen die open en dicht gaan. Ook het carter is opengewerkt. Het ingebouwde oliefilter en de oliepomp zijn prima zichtbaar. Al direct bij het begin is duidelijk dat Gerrit didactisch onderlegd is. Hij vraagt of er "zwakke broeders/zusters" in de zaal zitten die hem willen assisteren. Twee vrijwilligers melden zich voor het kleppenstellen. Hoe was het ook alweer: Verdelerkap eraf en de motor ronddraaien totdat de rotor bij de 1e cilinder staat (rotor merken: 1, 3, 4, 2). In- en uitlaatklep? Belangrijk want de uitlaat wordt warmer dan de inlaat, dus inlaat 0,40 mm en uitlaat 0,50 mm met het voelermaatje. En waar zitten de in- en uitlaatkleppen? Vooraan beginnen, uit, in, in, uit, uit in, etc. Voor het borgen van de klep nog een handigheidje: De borgmoer vastzetten met een vinger zodat het niet onnodig vast komt te zitten. Voor de sterken onder ons, gebruik je pink!

 

Het volgende onderwerp waar Gerrit ons meeneemt is de ontsteking. Dit is in ieder geval voor ondergetekende een stuk lastiger omdat er veel zijsprongetjes gemaakt worden. Een paar tips van de maestro:

  • Niet zuinig doen bij een 10.000 km beurt setje, denk aan de condensator. Minimaal elke 20.000 km vervangen is het advies. Om de conditie van de condensator te "testen" voelen of deze en de bobine warm zijn.
  • Doe het vet dat bij de punten zit op de nokjes van de rotor as.
  • Controleer de nieuwe bougies, de afstand is niet altijd vlgs het boekje (zelf opzoeken).
  • De afstand van de contactpunten is belangrijk om zuinig te kunnen rijden. Stel de afstand in op 0,3 mm i.p.v. de in het boekje vermeldde 0,4 mm.
  • Let op de contacthoek, stel deze af op 58 °.
  • De ontsteking moet afgesteld worden met een warme motor; voor een gereviseerde motor is 18 ° de juiste instelling. Breng het toerental van de motor terug naar ca 750 rpm, draai de borgmoer onder de rotor los en verdraai de rotor totdat je hoort dat de motor fijn loopt.

Om niet alles op het gevoel te doen is aanschaf van een contacthoekmeter erg handig. Wanneer we ons met zijn allen op de komende VKB in Utrecht melden bij Gerrit regelt hij dit voor ons voor ca € 30,-. Interessant, iemand in de zaal meldde dat zijn leverancier er € 100,- voor vroeg. Het moet allemaal wel leuk blijven!

 

Aan het einde van de avond doen we nog een rondje. We hebben over compressie: Sla een bougie kapot, sluit deze aan op een fietspomp en luister of er lucht ontsnapt uit een cilinder. Wanneer dit het geval is heb je een lekke klep.

Verder vertelde Gerrit nog dat continu vacuüm meten veel zegt over de conditie van de motor. Om dit zelf te installeren moet er een gaatje t.b.v. een tap in de carburateur geboord worden. Voor mij nog even niet!

Ook de koeling komt nog even kort aan bod. Bij veel Amazons loopt de temperatuur hoog op. Natuurlijk, kachel en blower aan, maar misschien is er nog iets anders aan de hand. Gerrit adviseert om het koelcircuit te spoelen met caustic soda. Gebruik niet de keuken soda maar haal dit product bij een autoshop. Houdt je motorblok verder heel! Belangrijk is om bij deze klus een roest-vrij-stalen pijp die achter een vriesprop zit eruit te halen en links voor op het motorblok een afdekplaatje te demonteren. De vriesprop sla je eruit met een beitel (?). Zorg dat je van tevoren de diameter opmeet en een paar vriesproppen besteld bij het VOD. Om deze klus te klaren moet wel de radiator eruit. Ook kan het nuttig zijn de thermostaatklep even te testen in kokend water. Wanneer hij niet meer 100 % is, kun je evt een gaatje van 2 mm erin boeren.

Tot slot komt de brandstof nog even om de hoek kijken. Gerrit is een voorstander van benzine, gas is voor om te koken! In principe moeten we super tanken. Dit verbrand beter. Echter ook normaal gaat prima. Daarbij kan het wel voorkomen dat de motor na verloop van tijd gaat nadieselen. Dit komt omdat er door de normale benzine koolstof in de cilinderkop afzet.

Na deze avond is duidelijk dat als we goed kijken, luisteren en voelen we een heel eind komen met onze Volvo's. Wanneer we nu alle adviezen van Gerrit opvolgen rijdt onze klassieke Volvo 1 : 14 en zijn we weer helemaal bij de tijd!

Gerrit bedankt, het was een leuke en erg leerzame avond! Dat er nog velen mogen volgen!

tekst: Michiel Werner

foto's: Arjan Vrielink