Technische avond Loenen

Het zag er goed uit, die donderdagavond. Het was een beetje guur weer; donker, regen en veel wind. Redenen genoeg om een activiteit te zoeken die binnen kon plaatsvinden. In een erg leuk, oud schoolgebouw (was vroeger een "papier vakschool" geweest) was de perfecte ruimte gevonden om het één en ander uit te leggen over de Volvo-motor. Deze avond was georganiseerd in samenwerking met de V44 Vereniging. Als voorbeeld werden dan ook met name onderdelen van een Amazon-motor gebruikt.

De opkomst was met 30 mensen (waarvan drie 164 leden) goed te noemen en er was dan ook enige tijd nodig om iedereen van koffie te voorzien. Onderwerp van deze avond waren een aantal essentiële onderdelen van de Volvo-motor zoals ontsteking, bougiekabels, carburatie en kleppen. Eén en ander werd duidelijk uitgelegd aan de hand van diverse voorbeeld-onderdelen. Die zaten niet meer onder de motorkap, maar lagen voor iedereen goed zichtbaar op tafel. Ook bestond de mogelijkheid zelf eens een klep te verwijderen met speciaal gereedschap. Veel mensen gaven aan liever niet aan de ontsteking of carburateur te knutselen, omdat ze eigenlijk dachten dat het allemaal erg complex was en er makkelijk iets flink fout kon gaan.

Na de uitleg werd echter duidelijk dat deze onderdelen eigenlijk niet zo complex zijn als het lijkt en, indien er georganiseerd gewerkt wordt, er eigenlijk niet zo veel verkeerd kan gaan. Ook de bougiekabels werden besproken. Een onderdeel dat vaak weinig aandacht krijgt, maar wel degelijk een behoorlijke invloed heeft op het starten en lopen van een motor. Vocht en ontsteking gaan natuurlijk niet samen en in deze donkere periode komen problemen met de ontsteking misschien wat eerder aan het licht dan in de zomermaanden. Wist je bijvoorbeeld dat een dun laagje siliconen kit tussen de kabel en de rand van de dop aan de zijde van de verdeler een hoop ellende met vocht kan voorkomen? Omdat de kabel aan de kant van de verdelerkap vaak gebogen staat en het vocht langs de kabel naar beneden loopt, bestaat de kans dat de contacten aan de verdelerzijde gaan corroderen doordat er condens tussen komt. Door de ruimte tussen kabel en dop af te dichten met een beetje siliconenkit kan het vocht niet meer de verdeler in. Moet je maar even weten!!

Het was dus niet alleen een gezellige avond, maar ook leerzaam. Bedankt voor de organisatie.

Rian Faazen Volvo 164 Register