Technische avond bij Rob Hendriks in Loenen

Deze geslaagde avond was belegd op het landgoed van onze regiovoorzitter Rob Hendriks in Loenen.

TC-lid Gerrit Marcus uit Marknesse was bereid gevonden om de meest uiteenlopende technische vragen te beantwoorden. Hier moet bij verteld worden, dat Gerrit een onnavolgbare eigen stijl heeft, doorspekt met typische humor. Zo zegt Gerrit steevast tegen iemand met een digitale camera: "dat is niks, er zit geen rolletje in .."
Het verveelde daarom geen moment en was bijzonder interessant. Rode draad in het verhaal was "de vacuümmeter".

Het leek er wel op alsof Gerrit binnenkort een eigen handel in vacuümmeters wil beginnen, zo prees hij het apparaat aan. Een vacuümmeter wordt door de moderne automobilist vooral gebruikt om te kijken of ie zuinig rijdt. Plank je te hard, dan komt de meter in het oranje of rood, bij beschaafd rijden blijft hij in het groen.

Gerrit had een fors uitgevallen vacuümmeter, met een cijferaanduiding ( van 1 tot 30). Zo'n meter geeft wat meer informatie. Als je een kleuren vacuümmeter hebt, kun je met behulp van het aantal graden de bijbehorende cijferaanduiding uitzoeken. Een vacuümmeter moet je aansluiten in het inlaatspruitstuk onder de smoorklep. Bij het boren van een gat moet je erop letten dat er geen slijpsel in het spruitstuk terecht komt (vet aan de boor doen, eventueel een magneet of stofzuiger gebruiken). Daarna moet je een tap draaien en een plug monteren om de slang erop aan te sluiten.

Bij een goed afgesteld vacuüm is het volgens Gerrit mogelijk om, als je rijdt op LPG, 1: 10 te halen (op benzine 1:12). De vacuümmeter geeft informatie over de conditie van de motor: lekke kleppen, zuinig rijden, brandstofgebruik, zuigerveren, lekkende zuigers, ontstekings- afstelling. Zie bijgevoegde beschrijving. In Engeland wordt veel meer als hier gesleuteld aan auto's. Daar zijn ook veel meer hulpmiddelen voor de hobbyist te koop.

Gerrit had als voorbeeld bij zich: de Flashtest (klein plastic dingetje, dat de kwaliteit van je bougie en bougiekabels test). Verder had Gerrit nog een massa goede tips, zoals: - gebruik rubber dopjes van Mercedes voor de sierstrips (beschermt je carrosserie). Je moet dan wel een slag kleinere bevestigingsclipjes gebruiken. - Belangrijk om de vaste openingen in de bodem open te houden (tegen condens). - keer je oliepijlstok om. Als de olie te snel zakt, heb je slechte olie (teveel water). - sludge testen: zit er witte smurrie onder de olievuldop ? - gebruik een doorzichtige bougie (te koop op de beurs) om te testen hoe de verbranding is. De vlam moet blauw zijn, geel wijst op onvolledige verbranding.

Gerrit is naast zijn gewone bezigheden ook nog uitvinder, hij had namelijk zelf een bougie omgebouwd tot een soort compressiemeter. Je moet de bougie aansluiten op een compressor, en dan luisteren in je inlaat, uitlaat en olievuldop of je lekkage hoort.

Wederom een geslaagde avond dus. Met dank aan Rob Hendriks voor onderdak, koffie en koek, en aan Gerrit Marcus voor de techniek.

Regio Oost.René Ruiter