5 April 2014 Voorjaarssleuteldag in Deventer

sleuteldag-deventer-2014 06

Vandaag is het dan weer zover, de eerste sleuteldag van dit jaar. Dit keer te gast bij Volvo garage Niewenhuijse in Deventer. Voor mij een half uurtje rijden vanaf Raalte, en als ik om tien uur het terrein op rij zie ik dat er al volop gesleuteld wordt.

Gelukkig is er nog een brug vrij want mijn doel voor vandaag is om de onderkant van mijn 164 eens te gaan bekijken. Tijdens het rijden hoor ik allerlei geluiden dus moet er wel haast ergens een bus of lager aan het end van zijn leven zijn. Dat blijkt ook zo te zijn. Niet direct zorgwekkend of gevaarlijk maar er zit speling op een deel van de stuurinrichting en van de wielophanging. Dat wordt dus onderdelen bestellen. De uitlaat is slecht, dat wist ik al, maar dat de ophangrubbers het niet zo heel lang meer uit houden heb ik nooit kunnen zien. Daarna nog gezocht waar de olielekage vandaan komt. Uit de automaatbak aan de ingaande kant. Een lastige en dure reparatie dus.

sleuteldag-deventer-2014 05Ik hoorde dat iemand een lekbak onder zijn auto had gemaakt en af en toe gewoon een paar cc olie vult. Misschien nog niet zo'n slecht idee. Het leuke van zo'n dag als dit vind ik ook dat je mensen om je heen hebt die jouw probleem al een keer hebben meegemaakt en waar bij je ook even kan spieken hoe het in zijn of haar auto zit. Goed voorbeeld daarvan is de sensor die tussen de twee remsystemen zit. Wordt de druk in één van de twee minder door bijvoorbeeld een lekkage of na een reparatie, dan zal het inwendige schuifje zich verplaatsen waardoor de schakelaar bedient wordt en het waarschuwingslampje gaat branden. Zichzelf resetten kan hij niet. Een vorige eigenaar had dit "opgelost" door de draad er af te halen (en te verstoppen). De werkelijke oplossing was super simpel. Het deel waar de elektrische aansluiting aan zit er uit draaien, de rem een aantal keren bedienen ( nee, er komt geen remvloeistof uit) waardoor het schuifje weer in de middenpositie komt. Daarna alles weer monteren. Bij een andere 164 gekeken welke draad aangesloten moet worden. Het is de witte die samen met de draad van de ruitensproeierpomp uit de kabelboom komt. Al met al nog geen kwartier werk.

Ook nog even de handrem-schakelaar afgesteld en de ontsteking gecontroleerd. Voor dat ik het wist was het al weer drie uur en tijd om naar huis te gaan. Het was weer een zeer geslaagde dag. Bij deze iedereen bedankt voor de gezelligheid, tips, technische info en het lenen van gereedschap. Wat mij betreft mogen er wel meer dan twee sleuteldagen per jaar komen.

Frans Koekkoek, Raalte.

sleuteldag-deventer-2014 02 sleuteldag-deventer-2014 03 sleuteldag-deventer-2014 04 sleuteldag-deventer-2014 niet iedereen-vond-Volvo-leuk

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD