Sleuteldag Regio Oost, 6-4-2013 bij garage Scholten in Ede

Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 01Zaterdag 6 april 2013. Voor het eerst weer een mooie dag na al die kou en ellende. Echt een dag om voor het eerst weer eens met je klassieke Volvo op pad te gaan. En wat kan je dan beter doen dan een clubbijeenkomst bezoeken, in dit geval de sleuteldag bij garage Scholten in Ede.

Bij aankomst in Ede bij garage Scholten wapperen de Volvo vlaggen al fier in de wind. Het is duidelijk, hier is een 'Volvo gebeuren'. En als je het al niet gezien had, dan wordt het daarna wel duidelijk met een mooie rij klassieke Volvo's op de parkeerplaats. Zoals gewoonlijk weer van alles wat: een paar Kattenruggen, Amazons, 240's en uiteindelijk een tweetal rode P1800's. Dat ze allebei rood zijn is toeval, ze horen niet bij elkaar.
Binnen wordt al hard gesleuteld, alle bruggen zijn bezet en er staan ook nog auto's naast.
Op één plek worden de kleppen gesteld, ergens anders wordt aan de hydraulische koppeling gewerkt. Oef, dat gaat niet helemaal goed, de werkcilinder lekt. Waarschijnlijk een versleten rubber cupje. Op zich simpel te vervangen, maar hier is het natuurlijk niet aanwezig. De dichtstbijzijnde leverancier van klassieke Volvo onderdelen blijkt Dries Bakkenes (Volvo Klassiekers) in Barneveld. Zou hij het op voorraad hebben? Tja, wie heeft het telefoonnummer van Dries? Gelukkig heeft een van de deelnemers het in zijn telefoon opgeslagen. Dries wordt gebeld, het is in voorraad, en even later gaan twee man op pad om het op te halen.
Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 07Op een andere plek staan een paar mannen met een grote bandenlichter aan de onderkant van een 245 te wrikken. De versnellingsbak ligt niet mooi in lijn en komt tegen de middentunnel aan. Dat geeft uiteraard trillingen en lawaai. De versnellingsbak wil nog niet goed op zijn plaats: wrikken en ondertussen de bouten van de 'baksteun' los en weer vast, hij blijft hardnekkig scheef zitten. Dan is de vraag: "waarom zit hij eigenlijk scheef? En aangezien hij aan de motor vastzit moet daar dan niet eerst eens goed naar gekeken worden?" En ja, het blijkt dat de rubbers van de motorsteunen er niet goed uit zien. Verteerd en sponzig geworden door er op lekkende olie. De motor hangt er scheef in en daarmee ook de bak. Ook hier het zelfde verhaal: wie heeft er motorsteunen? Gelukkig brengt het telefoonnummer van Dries opnieuw uitkomst, hij blijkt het te hebben, maar de twee mannen die het rubberen cupje van de koppelingscilinder kwamen halen, waren helaas al weer weg. Nu moet de eigenaar van de 245 toch zelf weer op pad. Gelukkig rijdt de auto wel, al is het dan met trilling en lawaai.
Ondertussen wordt er aan een Amazon gewerkt om de dubbele SU carburateurs te synchroniseren. Dan blijkt de waarde van zo'n sleuteldag: zowel de kennis als de benodigde gereedschappen zijn aanwezig, zoals in dit geval een 'flowmeter' waarmee je kunt vaststellen hoe hard de lucht door de carburateur loopt. En daarmee kun je ze dan gelijk afstellen. Na een tijdje loopt de motor weer als een zonnetje. De eigenaar vertelt ons een beetje beschroomd dat hij niet bij Regio Oost hoort, maar omdat dit veel dichter bij zijn woonplaats is dan de dagen van zijn 'eigen' regio, kwam hij hier. "Kon dat wel?" "Natuurlijk, en waarom zou dat een probleem zijn? We zijn toch één club en bovendien doen we bij Oost niet moeilijk, je bent gewoon welkom". Nou dat was een hele geruststelling, en het tekent ook wel de gemoedelijke sfeer op deze dagen.
Inmiddels is de 245 ook weer terug, mèt motorsteunen. Je denkt dan, even motor ondersteunen, oude steunen losmaken en nieuwe er in. Dat valt nog aardig tegen, drie man zijn een half uur aan het worstelen want de pennen willen niet in de gaten vallen, hoe je de motor ook probeert te kantelen. Uiteindelijk komt het verlossende antwoord: eerst de grondplaat van de steun losmaken van het chassis, dan de steun aan de motor vastmaken, vervolgens aan de grondplaat monteren, en dan pas de grondplaat weer terug op het chassis. In 'no time' zit het geheel nu op zijn plaats. En....de bak zit keurig recht onder de tunnel. Zo eindigt ook deze sleutelactie positief. Je moet er niet aan denken dat je dit op je rug op de garagevloer zou moeten doen.
Na nog even lekker zitten napraten in het zonnetje (uit de wind is het heerlijk!) gaat iedereen weer tevreden en met een goed verzorgde klassieker naar huis. Wederom een geslaagde sleuteldag met een goede opkomst en een nog betere sfeer! Garage Scholten, bedankt voor de gastvrijheid!.

Team Regio Oost.

 

Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 02 Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 03 Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 04 Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 05 Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 06 Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 08 Sleuteldag Oost 06-04-2013 Scholten 09