Sleuteldag van Regio Oost bij garage Nieuwenhuyse, 14 april 2012

AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-09Precies twee jaar geleden waren we voor het laatst te gast bij garage Nieuwenhuyse in Deventer voor een sleuteldag. We zagen dat deze keer met enige spanning tegemoet, want tot twee keer toe heeft onze klassieke bolide bedacht dat het aardig was om op weg naar een sleuteldag van verdere actie af te zien. De laatste keer ook op weg naar Deventer. Gelukkig konden we de garage toen toch nog bereiken, en dan zie je het belang van zo'n sleuteldag: met vereende krachten werd het euvel gevonden en opgelost. En dat heeft gewerkt, want deze keer kwamen we zomaar zonder problemen aan, onderweg al toegezwaaid door iemand met een Amazon die daar ook heen bleek te gaan.

Er was al een aardige doorsnede van onze modellen aanwezig: een drietal Kattenruggen, waarvan één 444, wat Amazons, waaronder twee combi's, twee 1800's, een 240 en een 164. En binnen werd al druk gesleuteld. De 164 moest nieuwe draagarm rubbers vóór krijgen. Dat doe je graag op een brug. Maar toen alles er af was, en het oude rubber er uit, bleken de nieuwe rubbers niet te passen. Dan wordt het lastig, want je wil toch graag weer naar huis. Dan maar improviseren en, met de oude inmiddels wel beschadigde rubbers er in, toch maar gaan rijden. Even later rolde een bloedmooie groene 1800 de garage in. Alles geheel in nieuwstaat, net klaar en alsof hij zo uit de showroom kwam. Alleen liep hij nog niet mooi en werd er aan de carburateurs gesleuteld om ze beter te synchroniseren. Ook hier zie je dan hoe fijn het is dat er altijd wel iemand is die weet hoe zo iets moet.

AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-27En toen werden we opgeschrikt door een luid getoeter dat maar niet op wilde houden. Het bleek dat een claxonring los was gemaakt en de veertjes er uit waren gesprongen. Montage zonder veertjes werkt dan ook niet want dan maakt het voortdurend contact. En dat was te horen... Dan maar weer los, zoeken naar veertjes, iemand had ook nog een min of meer passend veertje in de aanbieding, en zo is het toch nog goed gekomen.
Op een andere plek werd de tweede 1800 door Gerrit Marcus aan een nauwkeurige inspectie onderworpen voor een taxatie. Zoeken naar het chassisnummer dat hier nu net weer ergens anders zat dan gewoonlijk, maar het werd uiteindelijk gevonden. Gelukkig!
En zo gebeurde er van alles in de sleutelruimte. Toch was het relatief rustig en leek het merendeel van de actie zich buiten af te spelen. We hebben daar zoals gewoonlijk weer veel motorkappen open zien staan met kijkende en pratende mensen. Voor onszelf gold dat ook. Onder het genot van de beschikbare koffie praatten we bij met bekenden die we ook al een tijd niet gezien hadden, je hebt toch steeds genoeg stof tot praten want er gebeurt in die tussentijd altijd wel iets met je auto. En we leerden weer nieuwe mensen kennen. Zo was deze sleuteldag naast een technisch gebeuren misschien wel net zo belangrijk als sociaal ontmoetingspunt.
Halverwege de middag rolden de meeste klassiekers de poort uit op weg naar huis. Voor hun baasjes met een herinnering aan een wederom geslaagde en vooral gezellige sleuteldag. Met dank aan de gastvrijheid van garage Nieuwenhuyse.

Team regio Oost.

 

AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-03 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-04 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-07 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-19 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-26 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-30 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-32 AV-sleuteldag-Nieuwenhuyse-33