Achterwiellagers vervangen

Het achterwiellager aan de linkerzijde van mijn Amazon begon zich te laten horen. Bocht naar links iets luider, bocht naar rechts geluid weg. Ik besloot beide achterwiellagers te vervangen. Een reparatie waar Haynes uiterst vaag over doet. Er is een vage tabel waarin spelingen worden genoemd, maar die verder compleet overbodig lijkt. De twee doorsnedes die gegeven worden blijken niet te kloppen.

Ik las het artikel op de Volvo CDROM (die door de V44 vereniging uitgegeven wordt). Hierin wordt een speling genoemd van 0,07 - 0,20 mm (links en rechts). In ieder geval wilde ik de speling kunnen meten. Ik had het geluk dat ik een micrometerklokje kon kopen tegen een "opruimprijs" van €20. Hiermee en met een blokje hout maakte ik de speling meetbaar, zie figuur. Het blokje fixeert het klokje aan de as, de meetstift rust op de lagerkap.

Ik plaatste de achterkant van de auto op bokken en verwijderde wielen en remtrommels. Daarvoor had ik (vroeger al) een remtrommeltrekker aangeschaft. (Deze kun je overigens ook van de Regio Oost lenen.) Hiermee en met een dopsleutel verlengd met gasbuis van ca. 1 m. kreeg ik de trommels los. (Denk eraan de remmen eerst terug te stellen zodat de trommels er makkelijk af gaan.)

Vervolgens demonteerde ik de remmen en de remcilinders. Het is handig de remolie met een plastic slangetje af te tappen nadat je de remleiding los haalt. Het koper leidinkje aan de linkerkant draaide mee en brak af: nieuw aanschaffen dus. Daarna demonteerde ik de lagerkappen. Dit zijn plaatstalen kappen die de lagers axiaal opsluiten en waarmee met behulp van shimringen de speling beïnvloed wordt. Om de lagers te demonteren bracht ik de remtrommel weer op zijn plek en draaide de kroonmoer ervoor, met pakweg een halve cm speling. Door nu voorzichtig te "kloppen" kwamen de lagers aan beide zijden naar me toe. (Dit moet je uiteraard niet met nieuwe lagers doen aangezien je de rollichamen en de lagerschalen hiermee overbelast!)

 

 

Het lospeuteren van de afdichtringen vond ik nog een lastig karweitje. Deze kun je met een soort haaknaald naar je toe harken. Daarbij gaan ze kapot, maar dat maakt niet uit. Na demontage van de steekassen tikte ik voorzichtig de binnenringen van de lagers eraf.

Nu montage in omgekeerde richting. Binnenringen van de lagers op de as tikken. Dan afdichtringen en buitenschalen op hun plek brengen. Lagerdelen flink in het vet en de steekas naar zijn plaats. Lagerkappen monteren, waarbij ik aan weerszijden een shimring wegliet. Hiermee kreeg ik een vergrote speling zodat ik kon bepalen hoe ik deze met shimringen weer op kon vullen.

 

 

Nog een opmerking over het monteren van de buitenschalen van de lagers. Deze gaan makkelijk schranken en dan vastzitten en daarmee kun je de boel beschadigen. Mij beviel het best de schalen met de hand op hun plek te brengen (met wat dunne olie) en vervolgens met de lagerkappen telkens de vier bouten een slag te geven zodat ze heel geleidelijk aan op hun plek schoven.

Nadat de kappen gemonteerd waren mat ik aan beide zijden de speling met het micrometerklokje. De speling is te meten door de as met de hand naar buiten te trekken en vervolgens met een houten hamer weer terug te tikken. Na enkele shimringen verwisseld te hebben kwam ik uiteindelijk binnen de toleranties terecht: 0,07 - 0,20 mm. Merkwaardig is, dat de speling een totaal van links en rechts is. Het lijkt erop dat de steekassen via de spline-bus in het midden één geheel vormen (in axiale zin) en dan opgesloten worden door de conische lagers links en rechts. Het is in ieder geval zo dat als je rechts een shimring toevoegt, dat dan ook links de speling verminderd. Ik had/heb geen plaatje van hoe de steekassen in het differentieel gemonteerd zitten …

Bij de eerste testrit bleek gelukkig het geluid van de lagers verdwenen te zijn.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD