Voorruitrubber vervangdag

sierstripverwOp zaterdag 29 november hadden we een extra activiteit ingelast, omdat Remco en Wilco beiden hun voorruitrubbers wilden vervangen. Het leek ons wel leuk om daar direct een activiteit van te maken voor de club. Het was wel iets wat op het laatste moment bekend werd, omdat we natuurlijk moesten kijken of iedereen die kwam helpen, ook op die dag kon. We hadden zelf Mark gevraagd of hij standby kon zijn als er het één en ander gelast moest worden, zelfs een reservevoorruit stond ergens klaar.

 

touwtjeToen de dag bepaald was, hebben we dit direct via de E mail rondgestuurd om op een korte termijn zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Om 9.00 uur waren we met 5 man aanwezig en kon de demontage van de eerste ruit beginnen. We begonnen met de Combi van Remco, na verwijdering van de sierstrips bleek het rubber in een nog zeer goede staat te verkeren, zodat we deze hebben laten zitten. Natuurlijk hebben we wel even alles schoongemaakt en voor de zekerheid even gekit. Daarna de sierstrips weer gemonteerd. We hielden ons hard vast toen Rob met een grote rubberen hamer de sierstrip voorzichtig ging aantikken. Het ging allemaal goed en hij was echt erg voorzichtig. Toen we toch bezig waren hebben we een voorwiellager vastgezet, een rammeltje opgezocht, olie bijgevuld en nog wat nagelopen. De eerste voorruitrubbervervangactiviteit (leuk woord voor galgje) viel dus mee.

touwtje2Als tweede kwam Wilco aan de beurt, nu we toch op dreef waren hebben we het rubber er maar direct uitgesneden. Natuurlijk nadat de sierstrips en zwarte klemranden eerst waren verwijderd. Bij hem was er kit gebruikt die hard werd, hier zijn we wel even mee bezig geweest om alle restanten volledig te verwijderen. Gelukkig zag de carrosserierand om het raam er nog gaaf uit en hoefde er niets gelast te worden. Nu konden we het rubber rond het raam bevestigen, door de kou (rubber hadden we wel verwarmd) ging het wat stroef. Nu het touwtje rondom in het rubber duwen (aan de onderzijde bij elkaar laten komen), en het raam eerst aan de onderzijde in de metalen rand zetten. Binnen in de wagen voorzichtig aan het touwtje gaan trekken, terwijl aan de buitenzijde het raam tegen de sponning geduwd wordt. Hierbij mag je geen rubberhamer gebruiken, Rob! De onderzijde gaat heel makkelijk, bij de hoeken aan de bovenzijde moet je wat oppassen, want het raam zit dan nog niet goed onder in het rubber. Dus goed duwen van bovenaf en dan weer aan de zijkanten. Na een 15 minuten zat het raam weer in de sponning. Nu goed rondom kitten, alles schoonmaken, wat een troep geeft die kit. Hierna konden we de sierstrips weer bevestigen. Eerst een touwtje in de groef duwen, bij elkaar laten komen in een hoek en dan de strip erin duwen (VOORZICHTIG), het touwtje trek je eruit over de sierstrip, dus naar buiten toe. Natuurlijk gaat dit een keer halverwege mis, er zit dan niets anders op dan weer opnieuw te beginnen. Bij de zwarte strips aan de binnenzijde is het altijd een gemier om de gaten voor de schroeven te vinden.

kittenTussendoor hebben we de Combi van Fred nog even afgesteld en over een hoop andere dingen met elkaar zitten praten. Al het regiogereedschap is op de digitale foto vastgelegd, deze willen we op onze site gaan zetten. Wilco heeft het hele de- en montageproces met de digitale camera vastgelegd voor het nageslacht. Het regiogereedschap ligt vanaf heden bij Rob Hendriks in Loenen, tel. 055-5053271 en kan daar ook geleend worden tegen een borg. Bij René in Doetinchem ligt ook nog een set meetapperatuur, tel 0314-346236. Een leuke, gezellige en leerzame dag voor ons allen.

Rob, Fred, Wilco, Remco en René