700 & 900 Serie

Volvo 700 en 900 serie modeloverzicht

Hier vind je het modeloverzicht van de Volvo 700, 900 en S/V90 serie auto's zoals ze in de vereniging beschikbaar zijn. Het overzicht is nog niet compleet, kun je een lege plaats opvullen stuur je foto's dan naar admin. Dit geldt zeker ook voor de bijzondere versies zoals limousines etc. Houd bij het bekijken van deze pagina rekening met een aanzienlijke tijd voor het laden van de foto's.

Volvo 740

Volvo 740 sedan (740, 744)1984-1989
744 -90 front 744 -90 side 744 -90 rear
Volvo 740 estate(745) 1985-1989
745 -90 front 745 -90 front 745 -90 rear
Volvo 740 GLE/GLT/Turbo sedan</ (744) 1990
744 90 front 744 90 side 744 90 rear
Volvo 740 GL sedan (744) 1990-1992
744 9092 GL front 744 9092 GL side 740 9092 GL rear
Volvo 740 GL estate(745) 1990-1992
745 9092 GL front 745 9092 GL side 745 9092 GL rear
Volvo 740 GLE/GLT/Turbo (745)1990
745 90 turbo-intercooler front 745 90 turbo-intercooler side 745 90 turbo-intercooler rear
Volvo 740 estate(745) 1991-1992 (business-editie)
 
745 91-92 front 745 91-92 side 745 91-92 rear

Volvo 760

Volvo 760 sedan(704,764) 1982-1987
764 82-87 front 764 82-87 side "764
Volvo 760 sedan(764) 1988-1990
764 88-90 front 764 88-90 side 764 88-90 rear

Volvo 780

Volvo 780 coupe1986-1991
780 86-91 front 780 86-91 side 780 86-91 rear

Volvo 940

Volvo 940 sedan(944) 1991-1998
944 91-98 front 944 91-98 side 944 91-98 rear
Volvo 940 estate(945) 1991-1998
945 91-98 front 945 91-98 side 945 91-98 rear

Volvo 960

Volvo 960 sedan(964) 1991-1994
964 91-94 front 964 91-94 side 964 91-94 rear
Volvo 960 estate(965) 1991-1994
965 91-94 front 965 91-94 side 965 91-94 rear
Volvo 960 sedan(964) 1995-1997
964 95-97 front 964 95-97 side 964 95-97 rear
Volvo 960 estate(965) 1995-1997
965 95-97 front 965 95-97 side 965 95-97 rear

Volvo S90 / V90

Volvo S901997-1998
S90 97-98 front S90 97-98 side S90 97-98 rear
Volvo V901997-1998
V90 97-98 front V90 97-98 side V90 97-98 rear

Geschiedenis van de Volvo 700 en 900 serie

Dit is een aantal pagina's in boek formaat over de geschiedenis en ontwikkeling van de Volvo 700, 900 en uiteindelijk de S/V90 series.

Aarzel niet uw kennis toe te voegen waar mogelijk. Hierbij is het handig wanneer u uw bronnen vermeldt.

Informatie is in ieder geval nog benodigd rondom:

  • De fabrieken waar de 700 en 900 serie geproduceerd zijn
  • Foto's waarmee ook de leek de belangrijkste verschillen in de modellen kan herkennen, zie het Volvo 700 en 900 serie modeloverzicht.

Algemene autotechniek

Via het onderstaande menu kun je algemene technische onderwerpen vinden die niet speciaal betrekking hebben op de Volvo 700/900

9ccc57221a31b02667016b7f0b995379 385.preview

Modelontwikkeling

De 700 / 900 serie als proeftuin voor de nieuwe generatie Volvo's

De Volvo 700/900 serie kan als proeftuin voor de 850 beschouwd worden. De topmodellen krijgen als eerste de nieuwe snufjes, de klantenkring is daar ook bereid voor te betalen en bovendien worden deze auto's over het algemeen door hun eigenaars goed onderhouden waardoor eventuele kinderziektes snel verholpen kunnen worden.

  • Multilink achterwiel ophanging, een belangrijke voorontwikkeling voor de 850, geintroduceerd in 1987 op de Volvo 740.
  • 16 kleppen techniek (B234F) ook in combinatie met een turbo (B204GT), voor Volvo voor het eerste in 1988 in de Volvo 740 geintroduceerd.
  • de nieuwe modulaire motor in 6 cylinder uitvoering als eerste geintroduceerd in de Volvo 960 in 1991, vervolgens als 5 cylinder in de 850 en als 4 cyl in de S/V40 toegepast.

De geboorte van project 1155

Het is april 1978 en de nieuwe president van Volvo, Hakan Frisinger, roept een vergadering bijeen voor het uitzetten van de koers van het bedrijf voor de jaren 90. Er spelen op dat moment een aantal belangrijke problemen en ontwikkelingen. De oliecrisis is net achter de rug, Volvo heeft in Amerkia een grote voorraad onverkochte auto's staan en problemen met haar financiele positie, er zijn kwaliteits problemen, het modellengamma begint te verouderen, veel concurrenten stapen over naar voorwielaandrijving, besprekingen met SAAB over een overname zijn net onverrichter zake gestopt en de Zweedse overheid heeft Volvo net een lening ontzegd omdat de men van mening is dat Volvo om te overleven kleinere en goedkopere auto's zou moeten produceren. De vergadering is er eentje van overleven of gewoon stoppen.

Op dit moment in 1978 loopt het Project 1155, het project dat later de Volvo 700 serie zal voortbrengen, al 3 jaar. Men is in het eerste stadium van ontwerpen en specificeren en krijgt op de vergadering in april 1978 het groene licht om door te gaan. De opdracht is om de 80-er jaren te gebruiken om de negatieve trend waar Volvo in zit op om te buigen naar een positieve en tegelijk de nodige geldstroom te realiseren voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie Volvo's, waar met name de 850 de belangrijkste exponent van is. Niemand kon toen nog vermoeden welk een groot succes de 700 en later 900 serie zou worden. (bron: The Challenge, Volvo 850 GLT)

Het ontwerp proces voor de Volvo 760

De eerste 760 ontwerpen zijn van Coggiola en Ital Design, toch wordt een ontwerp van eigen bodem verkozen. Het is (weer) Jan Wilsgaard die tekent voor het ontwerp van deze Volvo.

De 760 lijkt groter dan 200 serie maar is dat nauwelijks. Wel heeft de 760 een aanmerkelijk lager profiel dat nog wordt versterkt door de iets grotere breedte vergeleken met de 200 serie.

De 760 is in tegenstelling tot de heersende trend vierkant en hoekig van ontwerp. Bedenk dat dit de tijd is van de Mercedes 190 en de Ford Sierra (!). Ondanks de hoekige lijnen is het ontwerp airodynamisch gezien zeker niet slecht, zoals aangetoond in de wind tunnel van MIRA in Groot Brittannie. Met name door de steile achterruit en de verhoudingen van het koetswerk worden uitstekende cw waarden gehaald.

Naar het schijnt heeft Volvo overwogen de 760 als estate te introduceren, de estate's hebben tenslotte ook in de 200 serie een groot aandeel uitgemaakt in de verkopen. Toch heeft men hiervan afgezien en gekozen om de estate iets langer te maken dan het VCC model om vervolgens de estate in 1985 toe te voegen aan het gamma.

(Nog aan te vullen, alle informatie welkom! we zoeken hier foto's van de vroege ontwerp studies, ontwerpen die afgevallen zijn, ontwerpen die het wel gehaald hebben, redenen, ideeen randvoorwaarden die aan het ontwerp gesteld waren etc. )

VCC - Volvo Concept Car

De Volvo Concept Car als voorloper en ontwerp studie voor de Volvo 760

vcc01

 

vcc02

 

De VCC, Volvo Concept Car is de Voorloper van de Volvo 760 en is bedoeld om de publieke opinie te testen voor de introductie van de Volvo 760.

Wat is er met de VCC getest?

  • Het uiterlijk, erg belangrijk voor de marketing voorbereidingen van de introductie
  • Gewicht en dus brandstof besparende zaken als aluminium plaatwerk delen (bijvoorbeeld de achterklep van de estate)
  • Electronische brandstof inspuiting en ontsteking en een brandstof besparende turbo (LPT?)

Een opvallend detail, zie de foto genomen van bovenaf: driepuntsgordels die aan de deur vast zitten, die kun je niet vergeten. Toch heeft deze ontwikkeling het niet gehaald in de hedendaagse auto's.

vcc03

Volvo 700 serie ontwikkeling

1982: Volvo lanceert op 2 februari 1982 het topmodel van wat later een successtory blijkt te worden. De 760 sedan ziet voor het daglicht. Qua styling is de wagen overduidelijk gericht op de Amerikaanse markt. Volvo doet niet mee aan de hype van druppelvormige stroomlijning. Deze nieuwe en exclusieve auto wordt gelijktijdig op 9 persconferenties door geheel Europa gepresenteerd. Qua styling, kwaliteit en veiligheid kan dit model zich geheel aan de toenmalige standaard meten.

De wagen is voorzien van twee motoren, de B28E (V6 benzine) motor en de D24T (zescilinder-in-lijn turbodiesel). Met de turbodiesel wordt de sprint van 0-100 km/u afgelegd in 13 seconden; �©�©n van de snelste diesels in die tijd. De zeer fraaie limousine heeft een complete uitrusting. Standaard is de wagen uitgerust met veloursbeklede bekende verwarmde Volvo-stoelen. Met veel opbergruimten en uitgebreide binnenverlichting is het goed toeven in het passagierscompartiment van royale omvang. Vooral de omvangrijke hoofdruimte achterin is opvallend. Tegen meerprijs is alleen nog lederen bekleding, airconditioning, een automaat en een electrisch schuifdak beschikbaar.

1983: De fraaie 760 wordt met ingang van dit jaar ook leverbaar met een 2,3 liter turbo-viercilindermotor. Hoewel de gehele auto industrie leed onder de economische recessie, slaagde Volvo er in om op iedere markt de afzet te laten stijgen. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan het succes van de 760. Vooral het marktaandeel op de Amerikaanse markt groeide snel, maar ook in Europa groeide dat gestaag.

1984: Inmiddels is het tijd voor een volgende belangrijke toevoeging aan het modellengamma; de 740 komt op de markt. De eerste twee modellen betreffen de GLE en de Turbo. Wat later wordt de 740 ook leverbaar met een bekende 2,4 liter zescilinder diesel, echter in eerste instantie zonder de turbolader zoals we die kennen van de 760 TD.

1985: De spannende nieuwtjes zijn de lancering van het zeer exclusieve topmodel 780 en voor het modeljaar 1986 de Estate versie van de 740 en 760. De 780 is door Bertone in Turijn stijlvol ontworpen tweedeurs coup�©. De auto wordt maar in een beperkt aantal geassembleerd (in totaal ongeveer 9.000 exemplaren) om de exclusiviteit hoog te houden. Tegen het einde van de productie beloopt de catalogusprijs in Nederland de fl. 160.000,-. In de productiejaren zijn er slechts enkele tientallen op orgineel Nederlands kenteken gezet. De Estates zijn een waardevolle aanvulling op de sedans, opvallend als eerste in Amerika gelanceerd. De vorm is geen grote verrassing meer vanwege de VCC waarvan de 7 serie afgeleid is. De zeer royaal bemeten estate's vullen een belangrijke plaats in in dit gebruikerssegment, zo belangrijk dat ze in Amerika vrijwel meteen de meest gevraagde modellen van de 700 serie worden.

1986: Dit jaar vooral nieuws op motorengebied. De katalysator wordt voor het eerst leverbaar. De techniek gaat gepaard met een lambda sonde voor de afregeling van motor en katalysator. De B280 en de B230 motoren ondergaan enkele wijzigingen. Een microcomputergestuurd inspuitingssysteem zorgt voor betere prestaties bij een verminderd brandstof gebruik. Er worden voor het eerst meer dan 100.000 Estates geproduceerd (inclusief de 240!).

1987: Een gerestylede 760 wordt gepresenteerd. Vooral aan de voorzijde zijn de meer glooiende lijnen daarvan de meest opvallende kenmerken. Ook wordt op de 760 een nieuwe computergeregelde airconditioning leverbaar (ECC). Standaard zijn verder een schuifdak, automatische niveauregeling op de achteras, electrische ruitbediening en buitenspiegels en centrale deurvergrendeling. De Volvo Multilink onafhankelijke achterwiel ophanging (foto rechts) op de 760's verbetert het rijgedrag in behoorlijke mate. De 740 modellen krijgen ABS als optie.

1988: In Geneve wordt een nieuwe krachtpatser in de 740 lijn gepresenteerd. Volvo heeft de zestienkleps B234F motor beschikbaar in de GLT uitvoering, met een vermogen van 159 pk.

(Oorspronkelijke geschiedenis pagina van de Volvo 700 vereniging, geschreven door LH Osinga, bron informatie is de verzameling Volvo folders van LH Osinga)

wat missen we hier nog?

  • relatie met de afbouw van de 200 serie
  • het 700 tussenmodel met foto
  • de overgang neer de 900 serie met de redenen daarvoor
  • productie aantallen 700 serie door de jaren heen
  • B204GT motor (Italie, Belgie, Duitsland)
  • etc?

Volvo 780, een hoofdstuk apart

Nog te vullen, alle informatie welkom!

gekopieerd van de VOC http://www.volvoclub.org.uk/history/780.shtml

De Volvo 780 is een exclusieve 2 deur coupé die door het Italiaanse huis Bertone werd ontworpen.

Bertone was ook de oorzaak van productie van deze uitzonderlijke auto's, omdat ze ervaring hadden de vervaardiging van de Volvo 260 C, de coupéversie van Volvo 260.

De Volvo 780 combineerde een elegant, leeftijdloos ontwerp met een duidelijke identiteit van Volvo. Het interieur was ook uniek van dit model, en de achterbank werdspeciaal ontworpen voor twee passagiers.

In technische termen, werd Volvo 780 grotendeels gebaseerd op model 760.

Technische feiten:

  • Prod. jaren: 1985 - 1990
  • Prod. aantal: 8.518
  • Model: 2 deur coupé
  • Motor: 4 cilinder in-line OHC 1.986 CC of 2.316 CC, V6 OHC 2.849 CC, of 6 cilinder in-line 2.383 CC TurboDiesel
  • Transmissie: 4 versnellings handbak boek met elektro overdrive of automatische versnelling met 4 versnellingen
  • Remmen: Hydraulische, schijfremmen rondom
  • Afmetingen: Algemene lengte 479.4 cm Wielbasis 277 cm

Volvo 900 serie ontwikkeling

1990 In herfst van 1990 presenteert Volvo de 940/960. De Volvo 960 heeft een nieuw ontwikkelde aandrijving met een zes cylinder lijn motor van drie liter en een electronisch gestuurde automatische transmissie. De nieuwe krachtbron, de B6304F, met dubbele bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en een vermogen van 150 kW (204 hp), betekent dat Volvo haar positie in de hoge prestatie markt verder kan uitbouwen. De Volvo 960 vervangt de 760 als de top van het modellengamma.

De Volvo 940 heeft de zelfde styling als de Volvo 960 en is uitgevoerd met een aantal vier-cylinder motoren. Uitvoeringen zijn de GL, GLT en Turbo versies. De Volvo 940 vervangt alle versies van de Volvo 740 behalve het basis model, de Volvo 740 GL.

De veiligheidsriemen voor de voorstoelen van de Volvo 960 hebben standaard mechanische riem spanners. De auto kan ook worden uitgerust met een geintegreerde airbag in het stuurwiel, en de driepunts veiligheidsriem en instelbare hoofdsteunen zijn standaard in de sedan. Een uniek en handig geintegreerde kinder stoelverhoger wordt gepresenteerd als alternatief voor de conventionele armsteun.

Volvo Car Corporation ontving nog meer onderscheidingen voor haar werk op het gebied van veiligheid, dit in de vorm van de "Prince Michael Road Safety Award" voor de beste technische innovatie op het gebied van veiligheid en de "Autocar & Motor Award" voor de beste veiligheids voorziening. Beide prijzen ware voor de geintegreerde stoelverhoger in de Volvo 940/960.

1991 is het jaar van de introductie van de Volvo 850 maar ook de introductie voor modeljaar 1992 van een Side Impact Protection System (SIPS) voor de Volvo 740, 940 en 960, een nieuwe hoofdsteun, een nieuwe en nog veiligere stuur kolom en langere onderhouds intervallen.

1992 is een jaar van economische recessie, meer introducties en veel marketing activiteiten voor de volvo 850 en de presentatie van de "Volvo Enviromental Concept Car" (VECC). Voor de Volvo 940 en 960 een compleet nieuw ontworpen achterbank met driepunts rolgordels op alle drie de zitposities, dit naast de optie van het geintegreerde kinderzitje.

1994 De wereld herstelt zich langzaam uit de recessie, Volvo concentreert haar productie in Torslanda en Gent en de productie stijgt snel om aan de toenemende vraag te voldoen. De Volvo 850 T5R wordt geintroduceerd, de 850 is de eerste auto met zij airbags. De 850 heeft inmiddels sinds haar introductie in 1991 40 prijzen gewonnen. De fabriek in Kalmar sluit en de Torslanda fabriek wordt omgebouwd om de Volvo 850 en de nieuwe Volvo 960 te kunnen bouwen. Dit vergt grote investeringen in de carosserie werkplaats om het mogelijk te maken meerdere verschillende modellen naast elkaar te maken op de zelfde productie lijn. Een nieuwe versie van de 960 wordt gepresenteerd tijdens de zomer. De auto heeft een compleet nieuw chassis en een nieuwe motor en transmissie. De nieuwe styling van de buitenkant geeft de auto een lager profiel dat ten goede komt aan de elegantie en exclusiviteit. De 3 liter zes cylinder in lijn motor wordt vergezeld door een kleinere zes cylinder variant, de 2.5 liter B6254FS, met 170 pk bij 5700 tpm. De nieuwe motor maakt het mogelijk de Volvo 960 uit te rusten met een handgeschakelde versnellingsbak.

1995 De introductie van de Volvo S40/V40 van Nederlandse bodem kondigt een nieuw naamgevings schema aan, de productie van de Volvo 480 wordt gestopt, de Volvo 850 wordt aangepast met nieuwe mogelijkheden als een TDI variant en Volvo is succesvol op het race circuit met een Volvo 850 Racing sedan. De "side impact airbag", die een nieuwtje was op de Volvo 850 in 1994, wordt standaard op zowel de Volvo 850 als de Volvo 960.

1996 Introductie van de Volvo 850 AWD, Volvo C70 coupé en convertible en de Volvo 850 krijgt de nieuwe naam Volvo S70/V70. Volvo's nieuwe naam strategie betekent dat de Volvo 960 Sedan en de Estate worden omgedoopt tot Volvo S90 en V90. Een aantal wijzigingen in het interieur worden gedaan op dat zelfde moment. De tien miljoenste Volvo wordt geproduceerd in September. De jubileum auto was een donker groene Volvo 960 Royal, gemaakt in de Volvo fabriek in Malaysia.

Volvo 940 wijzigingen per modeljaar

De Volvo 900-serie is in 1991 geïntroduceerd als opvolger van de 740/760. Feitelijk is het een doorontwikkeling van de 700-serie, waarbij een aantal van de uiterlijke kenmerken al in de late 700 te zien waren, zoals de neus incl. de koplampen met geïntegreerde mistlampen. Het model 760 kwam direct met de introductie van de 960 te vervallen, maar de 740 is nog t/m 1992 geproduceerd met de z.g. 'tussenneus', naast de 940 dus.

Het meest opvallende nieuws bij de introductie van de 900-serie: "De carrosserie en het interieur van de sedan zijn vanaf de C-stijl en naar achteren geheel nieuw. Van opzij gezien valt de hoge achterpartij op door een iets afgeronde achterruit met een vlakkere helling en een grote zijruit achter. Het dak is korter en de achterbumper zit hoger."

Ander nieuws bij de introductie van de 940/960:

Door de nieuwe carrosserie hebben de 4-deurs modellen van de 940 en 960 allerlei nieuwe interieurdelen:

  • De rugleuning achter is iets hoger dan vroeger en heeft nieuwe hoofdsteunen. De ingebouwde armsteun is langer en komt voor in drie varianten, met of zonder openzetbare afsluiting en met een één geheel vormend gordelkussen voor kinderen.
  • Bij de middelste plaats van de achterbank zit een afstelbare derde hoofdsteun. De middelste plaats heeft nu ook een driepuntsgordel. Daarmee heeft ook een vijfde volwassene dezelfde bescherming als de overigen.
  • De hoedenplank is aanzienlijk groter dan bij de 700-serie, zodat deze bij de grotere helling van de achterruit past. De drie gordelrollen zijn van een nieuw type en horizontaal aan de hoedeplank vastgezet. De eigenlijke hoedeplank is van met textiel bekleed, in de vorm gegoten plastic met perforaties voor het aanbrengen van luidsprekers gemaakt.
  • Een geheel vormend gordelkussen voor kinderen.
    Voor bepaalde landen is een een geheel vormend gordelkussen voor kinderen als van fabriekswege aangebracht accessoire leverbaar in plaats van de armsteun in de achterbank. Het gordelkussen heeft dezelfde kleur als de overige bekleding en is voor kinderen van 15 tot 36 kg goedgekeurd.
    In ingeklapte toestand valt het gordelkussen niet op, maar ziet er uit als een gewone armsteun in de achterbank en in uitgeklapte toestand dient het gordelkussen als armsteun.
    De rugleuning en de zitting zijn verbonden met een scharnier met een vergrendeling die de rugleuning voor- en achterover vastzet. Om het gordelkussen in te klappen moet de vergrendeling ingedrukt worden. Op de zitting zit een gordelgeleider die gebruikt moet worden om de veiligheidsgordel bij een kind goed te doen werken.
    Als het gordelkussen zwaar belast geweest is, zoals b.v. bij een botsing, moeten het gehele gordelkussen en de veiligheidsgordel vervangen worden. Ook al lijkt het gordelkussen onbeschadigd, toch kunnen de beschermende eigenschappen ten dele verloren gegaan zijn.

Buiten bovenstaande gemeenschappelijke nieuwe kenmerken voor de 940 en 960 zijn er ook erg veel verschillen tussen de twee modellen. Daarom gaat het hieronder verder specifiek over de 940. Een pagina voor de 960 volgt (mogelijk) later.

Spcifieke 940 kenmerken:

  • Nieuw dashboard
    De opbergvakken aan de bovenkant zijn vervallen en de vormgeving rondom het instrumentenpaneel is ronder geworden.
    Het onderste deel van het dashboard is echter niet gewijzigd.
  • Nieuw instrumentenpaneel
    Het nieuwe paneel is van hetzelfde type als bij de 960, maar een paar symbolen zijn gewijzigd.
  • Nieuwe klimaatregeling
    De klimaatregeling van de 940 wordt door draaiknoppen in plaats van door schuiven bediend. Bij de klimaatregeling met airconditioning (incl. ECC) heeft  de AC-schakelaar de tekst "AC-off". In uitgedrukte stand is de AC-compressor in werking en als de knop ingedrukt is en het controlelampje brandt, is de AC-compressor afgezet.
  • Integratie van dashboard luidsprekers
    In het nieuwe instrumentenpaneel hebben diskantluidspreker een mooie plaats gekregen.

 

1995

Motor

  • Introductie B230FK
  • De hoofdbrandstofpomp onder de bodem is vervallen en vervangen door een gecombineerde voor- en hoofdpomp in de tank.
  • In het uitlaatgasrecirculatiesysteem van het model met de motor D24TIC en een handgeschakelde versnellingsbak bevindt zich een extra hoogteschakelaar die wordt aangestuurd door de atmosferische druk. Wanneer de auto op een grotere hoogte rijdt, zendt de hoogteschakelaar een signaal naar het vertragingsrelais dat op zijn beurt de magneetklep sluit en de uitlaatgasrecirculatiestroming afsnijdt. Het relais bevindt zich bij de beugel aan de linker veerpootverhoging.

Versnellingsbak

De motor D24TIC is nu ook te gebruiken in combinatie met de versnellingsbak M90. Deze heeft dezelfde reductieverhouding als bij de B230 Turbo, maar heeft geen vliegwiel met dubbele massa. De versnellingsbak M46 is komen te vervallen. Aangezien de dieselmotor iets meer naar voren is geplaatst, zijn het schakelmechanisme en de versnellingsbak enigszins verlengd, terwijl de draagbalk van de versnellingsbak met behulp van ophangrubbers in de carrosserie wordt ondersteund.

Elektrisch systeem en instrumentarium

  • In de elektrische installatie zijn enkele kleine wijzigingen aangebracht. Zo zijn bij de hoogteverstellers van de stoelen dezelfde soort massapunten ingevoerd.
  • Nieuwe connectors op het instrumentenpaneel. (Zelfde als bij de 960)
  • Er is een 4-polig automatisch ingesteld remlichtcontact toegevoegd waardoor het schakelvergrendelingsrelais bij auto's voor de VS/Canada en Japan overbodig is geworden.
  • Er is een plattere en lichtere accu met nieuwe accupolen die niet meer vanaf de zijkant maar vanaf de bovenzijde worden aangedraaid.

Carrosserie

  • De 940 estate heeft hetzelfde type achtersierlijst als de 960 estate.
  • Veel van de geluidsisolatie die bij de 960 is aangebracht, wordt nu ook bij de 940 ingevoerd.
  • In de achterportieren zijn als onderdeel van het verbeterde SIPS-systeem structuurblokken tussen de binnen- en buitenplaten aangebracht.
  • Het handbediende schuifdak is komen te vervallen en vervangen door een elektrisch bediend, glazen schuifdak als bij de 960 wordt gebruikt.

Interieurbekleding

De portieren hebben een gegoten afdichting die speciaal is ontwikkeld ter verbetering van de geluidsisolatie en bevestiging van de bedrading.

Klimaatregeling

Het opschrift R134a om het vulventiel komt kort na afloop van het oude modeljaar te vervallen.

1996

De 940 wordt vanaf dit modeljaar alleen geleverd met turbomotoren, in zowel benzine- als dieseluitvoering. De 940 wordt niet meer geleverd aan Canada en de VS.

Comfortmotor type G

De B230 FK "comfortmotor" is aan het begin van 1995 geïntroduceerd. In bepaalde landen wordt deze motor als G-type geleverd, deB230 GK voor zowel loodhoudende als loodvrije brandstof en met zowel de handgeschakelde versnellingsbak M90 als de automatische transmissie AW71 met 4-versnellingen (en overbrugging).

Handgeschakelde versnellingsbak M90

Met drievoudig synchromesh voor de tandwielen 1–2–3 en gesinterde synchromesh-ringen voor de tandwielen 4–5

Multi-synchromesh handgeschakelde versnellingsbak M90, de wijzigingen zijn:

  • voor versnelling 1-2-3: drievoudig synchromesh voor een verlengde levensduur en weerstand tegen snel en hard schakelen.
  • voor versnelling 4-5: enkelvoudige gesinterde synchromesh waardoor gemakkelijk van 5 naar 4 kan worden geschakeld.

Deze functies zorgen samen voor een aanzienlijke verbetering in het schakelcomfort.

Drievoudig synchromesh wil zeggen dat door toevoeging van een afstandsring de wrijvingsgebieden toenemen tot drie en de synchronisatie sneller verloopt (synchromesh-tijd is gehalveerd).

Veiligheid

  • De veiligheid bij eventuele aanrijdingen van opzij is nog verder verbeterd. Als aanvulling op de SIPS (Side Impact Protection System) die in 1991 is geïntroduceerd, zijn er een aantal verbeteringen en verstevigingen aan de B-stijlen aangebracht. Waaronder de bovenste bevestiging van de autogordels en het gedeelte bij de portiervergrendeling. Deze zijn beide opnieuw ontworpen en twee maal zo dik als het paneel. Hierdoor is het binnendringen en de snelheid ervan in het geval van een aanrijding van opzij met 15% verminderd.
  • SRS 6.0
    Vervangt zowel SRS 2.2 en 2.3

Immobilizer

Dit is een antidiefstalsysteem waarvoor een geautoriseerde sleutel nodig is om de motor te starten.

In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk in week 36 op de B230 FK geïntroduceerd, in andere landen als optie verkrijgbaar.

Boorddiagnosesysteem

Er is een verbeterd diagnosesysteem op zowel de 940 als alle andere Volvo modellen geïntroduceerd. De werking is gelijk aan dat van de 960, maar het omvat niet zoveel systemen.

Elektrisch systeem

Met het nieuwe diagnosesysteem zijn er een aantal verbeteringen geïntroduceerd. Ondanks het toegenomen aantal elektrische onderdelen is de ligging van de kabel verbeterd en vereenvoudigd. Tegelijkertijd is het risico van radiostoring aanzienlijk verminderd.

Cruise control wordt standaard aangebracht op alle modellen in alle landen (klopt dit, hebben alle '96-ers stadaard cruise control? Latere jaren in elk geval niet)

Achterklep Estate: grotere openingshendel met een sloteenheid die door een veerbelaste kap wordt verborgen (gelijk aan 960)

1997

Buitenzijde

  • Op auto's met gelakte bumpers is een sierlijst in bijpassende kleur op de bovenzijde van de bumper toegevoegd en is de voorspoiler gelakt.
  • Een nieuwe 6x15 inch velg met 13 spaken "Pholus" is standaard of als optie leverbaar. "Pholus" vervangt de 15 inch velg met 20 spaken "Aries".
  • Lak: Gewijzigd lakprogramma op dezelfde wijze als de 960.

Motor

  • Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is komen te vervallen op de B230FK (uitgezonderd Japan) vanwege een nieuwe, verbeterde driewegkatalysator.
  • Auto's met AC-systeem hebben een betere motorkoelventilator (van hetzelfde type als 960).
  • De B200FT heeft een nieuwe verwarmde lambdasonde en een nieuwe driewegkatalysator die voldoen aan de meest recente Europese wetgeving.
  • De D24TIC is komen te vervallen (week 15).
  • De B230FT is eerst uit productie genomen, maar later dit modeljaar opnieuw ingevoerd in Zweden en landen met hoge snelheden, vervangt Turbo + (ingevoerd in week 640).
  • De B230FK is uitgerust met een econometer in Zweden (ingevoerd in week 706).

Interieur/Bekleding

  • Pluche "Jaquard" dat eerder werd gebruikt op de 960, de standaard bekleding voor de 940 (zwart, grijs en grijsblauw).
  • Gerimpeld leer (van 960) is een optie op de 940 (zwart en donkergrijs).
  • Nieuwe pluche-lederen bekleding (genaamd "Regent") met nieuwe vulling voor betere ondersteuning aan de zijkant (vulling zoals die in de lederen bekleding "Limited" in de 960).

Elektrisch systeem en instrumentarium

  • Nieuw type afstandbediende centrale vergrendeling met bevestiging leverbaar als optie (gelijk aan de 960).
  • Gewijzigde functie voor lampjescontrole in het instrumentenpaneel (gelijk aan de 960).
  • Knipperende LED die aangeeft dat de immobilizer is geactiveerd in auto's zonder alarm voor bepaalde landen in Europa (gelijk aan de 960).
  • "Auto-down" functie voor elektrisch bediend raam aan bestuurderszijde. Het relais bevindt zich binnen het portierpaneel. De werking is gelijk aan die op de 960 en 850.
  • Immobilizer is standaard (geleidelijk ingevoerd tijdens het voorjaar).
  • Auto's voor Zweden zijn enige tijd uitgerust geweest met afzonderlijke schakelaars voor de mistlampen voor en achter.
  • De V90 en 940 5-deurs kunnen nu worden uitgevoerd met hogetonenluidsprekers in de D-stijlen (standaard/optie/accessoire).
    Dit levert een betere geluidskwaliteit in het passagierscompartiment.
    De luidsprekers zijn bevestigd in panelen en voorzien van grilles in passende kleuren.
    De luidsprekerkabels zijn vooraf aangebracht.

Banden en wielophanging

  • Auto's met B230FK/GK hebben 195/65 banden (eerder werden ook 185/65 banden gebruikt).
  • De "standhoek" is ook gewijzigd om het aanzien te verbeteren. De voorzijde van de auto is verlaagd door de voorste veerpoten 7 mm korter te maken (ingevoerd in week 636).

Carrosserie en interieur

  • Auto's die worden besteld met elektronische klimaatregeling als optie hebben een AC-knop met het symbool van een sneeuwvlok (=960).
  • Ter verbetering van de respons van het stuurwiel is de rand iets dikker gemaakt (dezelfde dikte als op de 960). De diameter en het ontwerp zijn echter ongewijzigd gebleven (geleidelijk ingevoerd in het voorjaar).
  • De S90/V90 en 940 worden zowel voor als achter uitgerust met gordelsluitingen met instelbare bevestigingen van het type dat is gebruikt in de S70/V70. Een moderner ontwerp, Rationalisatie (ingevoerd in week 651).
  • Alle bekleding in de S90/V90 en 940, met uitzondering van Aida en Jaquard pluche, wordt geleverd met een opbergvakje aan de voorzijde van het voorste zitkussen (ingevoerd in week 651).

Elektrische systemen, veiligheid

  • Automatische uitschakeling van mistachterlichten. (Geldt voor landen met landcodes die beginnen met 1 en 2, met uitzondering van 23 en 28.)
    Om te voorkomen dat de bestuurder vergeet de mistachterlichten uit te schakelen, gebeurt dit nu automatisch wanneer het contact wordt uitgeschakeld (dit is een wettelijke eis in bepaalde landen).
    Het systeem bestaat uit een veerbelaste schakelaar met een geïntegreerd relais. Het contact moet ingeschakeld zijn en er moet een impuls worden ontvangen van de schakelaar voordat het relais kan worden geactiveerd. Dit betekent dat telkens wanneer het contact wordt uitgeschakeld, het relais de verbinding verbreekt.
    De 940 bevat een adapterkabel tussen de bedrading en de schakelaar. De reden hiervoor is dat de oorspronkelijke bedrading een timeraansluiting bevat en de schakelaar een minitimeraansluiting.

SIPS-airbag 940

Standaard wordt aan passagierszijde en bestuurderszijde dezelfde SIPS-airbag gebruikt als in de S90/V90 (niet in Israël).
Gebruikte onderdelen van de S90/V90:

  • -structuurblokken in de portierpanelen.
  • -SIPS-airbageenheid.

Gewijzigde onderdelen

  • afdruipprofiel in de portieren.
  • bekleding en vulling van achterzijde van stoel.
  • portierpaneel en portiervak.

Nieuwe onderdelen voor de 940

  • stoelpaneel en zijstuk aan stoelvakje.
  • sensorbeugels.
  • 2 energie-opnemers in het portierpaneel.

Instrumentenpaneel 960/940

  • Gewijzigde functie voor lampjescontrole.
    Tot nu toe is een reeks lampjes gaan branden als de dynamo onvoldoende oplaadt (lampjes voor laag koelvloeistofniveau, handrem aangetrokken, laag sproeiervloeistofniveau, enzovoort).
    Nu gaat bij slecht laden door de dynamo alleen het lampje "Dynamo laadt niet op" branden. Voor dit lampje is een nieuwe schakeling aanwezig in het instrumentenpaneel.
    De functie voor de lampjescontrole is hierdoor ook gewijzigd. Nu gaan de lampjes uit na 15 seconden als het contactslot in stand II staat. Dit wordt geregeld door het instrumentenpaneel.
    De werking van de SRS- en ABS-lampjes is niet gewijzigd. Deze worden net als voorheen rechtstreeks geregeld door de desbetreffende regeleenheden (maar gewoonlijk gaan deze allemaal branden als de dynamo slecht oplaadt omdat de werking van de regeleenheid daardoor wordt beïnvloed).
  • AC-knop met sneeuwvlok op elektronische klimaatregeling, 960/940.
    Op de 960 en 940 met elektronische klimaatregeling is de knop "AC ON/OFF" vervangen door een knop met een sneeuwvlok en een omgekeerde werking. Om het AC-systeem uit te zetten, moet de AC-knop worden ingedrukt.

1998

Buitenzijde

Kleurloze richtingaanwijzerglazen.
De 940 is aan de voor- en achterzijde uitgerust met kleurloze richtingaanwijzerglazen en gekleurde gloeilampen en bij de voorspatschermen met rookglazen zijknipperlichten. (Dezelfde als bij andere modellen).

Motor

  • Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is nu ook in Japan op de B230FK (FT5) komen te vervallen en in alle landen op de B230FT (FT4).
  • De brandstofpomp is ten opzichte van vorige uitvoeringen kleiner en lichter geworden. Bovendien is het tandwiel van de pomp vervangen door een turbine waarmee een meer gelijkmatige brandstofstroom wordt geboden.
    De nieuwe pomp vervangt de oude uitvoering als vervangingsonderdeel en kan met een ombouwset in auto's vanaf modeljaar 1995 worden aangebracht.
  • Bij de brandstoffilteraansluitingen zijn snelkoppelingen van hetzelfde type toegepast als bij de S70/V70 zijn ingevoerd. Dit levert zowel bij de productie als het onderhoud een sterke vereenvoudiging op.
    Ook de hogedrukleiding van de brandstoftank / brandstofpomp beschikt over snelkoppelingen. Deze wijken enigszins af van de snelkoppelingen aan het brandstoffilter. Voor geen van de snelkoppelingen zijn speciaalgereedschappen nodig.
  • Het aftapventiel van het brandstofsysteem bevindt zich aan de hogedrukslang bij het brandstoffilter.

Elektrisch systeem en instrumentarium

  • Elektrisch bediende stoelen:
    Met de nieuwe, verbeterde uitvoering van de regeleenheid behoren de raadselachtige storingscodes tot het verleden.
    Zowel voor de bestuurdersstoel als voor de passagiersstoel wordt nu dezelfde nieuwe regeleenheid toegepast. Deze regeleenheid bepaalt en registreert zelf of de stoel al of niet met een geheugenfunctie is uitgerust.
    Het diagnosegedeelte is ongewijzigd gebleven.
  • SRS 6.2:
    De aanrijdingssensor van dit systeem is minder gevoelig voor aanrijdingen bij lagere snelheden.
    De nieuwe sensor beschikt over een nieuwe microprocessor met een hogere capaciteit. De sensor kan nauwkeuriger vaststellen of het systeem al dan niet moet worden geactiveerd.
  • Nieuwe accupoolklemmen:
    Deze klemmen met verticale bevestigingsbout vervangen de oude klemmen die bij modeljaar 1995 werden ingevoerd.
    De nieuwe klemmen hebben een schuine opening en een bevestigingsbout die door beide uiteinden gaat. Hierdoor wordt een betere grip rond de accupolen geboden en worden spanningsverliezen als gevolg van losse aansluitingen tegengegaan. Aanhaalmoment 5 Nm

Contactsleutel

De nieuwe contactsleutel heeft een zachter en dikker materiaal aan het uiteinde (waardoor de kans op knieletsel in geval van een aanrijding wordt verminderd).
Hiermee wordt voldaan aan het wettelijke vereiste dat de sleutel moet worden omhuld door een materiaal met een minimale dikte van 2 mm.

Het einde van de 940 serie

De laatste P90 loopt in 1998 van de productielijn, een beetje feestelijk, een beetje jammer. Het is tevens de laatste van de grote achterwiel aangedreven echte Zweedse Volvo's, het einde van een tijdperk. Gelukkig rijden er nog veel rond.

einde960

700 & 900 Serie

Halverwege de jaren '70 realiseerde Volvo zich dat het tijd werd voor een echt nieuw model. De afmetingen moesten soortgelijk zijn als de 200 serie, maar met flink meer binnenruimte. Meer dan 80% van de auto's werden vooral voor export naar Amerika gebouwd, dus er werd veel onderzoek gedaan. Prototypes werden uitgebreid getest, van winters Canada en Zweden via de Alpen tot zomers Australië. 1000 exemplaren werden door werknemers voor extreme duurproeven gebruikt en daarna gedemonteerd voor onderzoek.

Pas daarna, in 1982, kwam de nieuwe serie op de markt. Eerst alleen de 760GLE, die bekritiseerd werd als een europese versie van een amerikaanse sedan. Maar tegelijkertijd was men lovend over de rij-eigenschappen.
De buitenmaten waren gelijk aan de 240 serie, maar de wielbasis was een stuk langer. De voorwielophanging was vertrouwd, de achterwielophanging was speciaal ontwikkeld. Ergonomie en veiligheid waren heel belangrijk in de ontwikkeling van dit nieuwe model. Waar elektrische raambediening, elektrisch zonnedak, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging extra opties waren bij de concurrenten, waren deze standaard op de 760.

Er waren bij de start drie motoren leverbaar: de bekende B28E van de 264 en 265, de V6 en de 2,4-liter zescylinder turbodiesel TD24 van Volkswagen. Hier kwam de B23ET nog bij, ontwikkeld vanuit de 2,3-liter van de 240 serie. Dit was het snelste paard van stal, voorzien van turbo-intercooler.

Omdat de 760 behoorlijk duurder was dan de nog in productie zijnde 240 serie, werd in 1984 de 740 als tussenstap geïntroduceerd.

In 1985 werd de 700-station gelanceerd.
Op de 760 Turbo kwamen Traction Control en ABS als opties.

In ditzelfde jaar kwam ook de 780. Een tweedeurs sedan, ontworpen door Bertone, gebaseerd op de 760GLE. Maar verder is de gelijkenis met de 760 beperkt, geen enkel paneel is hetzelfde. Een luxepaard in beperkte oplage, met leren bekleding, airconditioning en een turbo-uitvoering van de 2,5-liter V6. De meeste exemplaren zijn echter uitgerust met dieselmotoren of viercylinders, maar wel met turbo. Het ontwerp was gericht op de amerikaanse en italiaanse markt, met resp. de V6 en de dieselmotor. Vanwege koelproblemen werden de V6 motoren vervangen voor een 2,9-liter V6. In de zes productiejaren werden slechts 8.518 exemplaren gebouwd.

In 1987 kwam de multi-link achterwielophanging voor de sedans. De 760 kreeg ook een vernieuwde neus, een smallere grill en bredere koplampen met verstralers.
In 1989 kwam de B204GT 2-liter 16 klepper motor met turbo-intercooler voor de 740. Hiermee werd dit model het snelste productiemodel van Volvo. "Totdat Ferrari een station bouwt is dit het alternatief" volgens een amerikaanse advertentie.
Met de 2,3-liter motor was nog meer mogelijk geweest, maar Volvo was niet zeker dat de versnellingsbakken ook sterk genoeg waren.

In 1991 werd de 700-serie licht gewijzigd en omgedoopt tot 900-serie. De verschillen tussen de twee series zijn klein. De scherpe hoeken zijn er letterlijk wat afgehaald. Het grootste verschil was een nieuwe motor: de B6304F 3-liter zescylinder motor was de sterkste motor die Volvo ooit heeft toegepast en de laatste uit de PRV samenwerking. Deze motor met vier kleppen in elke cylinder werd alleen toegepast met een geraffineerde automatische versnellingsbak. Kleinere motoren waren wel handgeschakeld leverbaar. Er waren geen diesel-960's.
Maar het onderstel van de 960 was al ouderwets aan het worden, ten opzichte van de concurrentie.
De 940 was uiterlijk wel gelijk aan de 960, maar verder eigenlijk hetzelfde als de 740.
In de verdere productietijd is de 900 serie niet verder ontwikkeld, behalve de introductie van SIPS in 1991. Uiteindelijk zijn de laatste modellen van de 960 als S90 en V90 gemaakt in 1997 en 1998.

De 700 en 900 serie waren de laatste achterwiel aangedreven modellen van Volvo.

volvo740
Volvo 740

Historie
Net als de Volvo's in de jaren '50, '60 en '70 waren de 700, 900 en S/V90 achterwielaangedreven. Dit is tot eind 1998 volgehouden. Toen introduceerde Volvo de voorwielaangedreven S80 sedan als topmodel. De grootste stationwagen na de V90 was de V70.

Origineel was de 700-serie van Volvo bedoeld als opvolger van de succesvolle 200-serie. Het uiterlijk van de 700-serie werd sceptisch ontvangen, maar de verbetering in wegligging en besturing die in de 700-serie was doorgevoerd werd snel erkend. Uiteindelijk is de 200-serie ook aangeboden gebleven.

In 1990 heeft de 700-serie een facelift gehad. In dat jaar werd ook de 900-serie geïntroduceerd. Veel van de techniek was identiek in beiden modellen. De 900-serie was vooral cosmetisch aangepast.

Naamgeving
Volvo introduceerde in 1982 als eerste de 760, een luxe sedan met viercilinder turbomotor of zescilinder. Kort op de introductie was de 760 er ook als stationwagen. In 1984 werd de 740 geïntroduceerd, een goedkoper (instap) model. De 740 was er ook met viercilinder zonder turbo. Bovendien had de 740 een starre achteras, waar de 760 een multilink systeem gebruikte.

In 1990 werd de 760 opgevolgd door de 960. De 960 was vooral een ingrijpende facelift van de 760 maar was ook uitsluitend nog leverbaar met zescilinders. De viercilinder met turbo was nog wel beschikbaar in de 940.

volvo960
De met zescilindermotor uitgeruste Volvo 960

Kort na de 960 werd de 940 geïntroduceerd als opvolger van de 740. De 940 kende minder luxe dan de 960 en werd geleverd met viercilinder motoren met of zonder turbo.

In 1997 is de reeks afgesloten met de Volvo S/V90. De ouderwetse naamgeving met drie cijfers werd vervangen door de moderne naamgeving met één letter en twee cijfers, maar in basis waren de S90 en V90 gelijk aan de 960.

Subcategorieën

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD