Update nieuw forum VKV site

Lees meer
29-03-2010 10:22 #49129 door Lars Rengersen
Update nieuw forum VKV site is gemaakt door Lars Rengersen
Zoals te lezen is geweest in het topic voortgang nieuwe website en ook weer terugkwam in Volvo Klassieker Dag , wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de nieuwe website. Wellicht iets teveel achter de schermen, want iedereen is natuurlijk nieuwsgierig naar wat er komen gaat en zijn we hard toe aan wat (technische) verbeteringen.

Bij deze even een update.
Afgelopen vrijdag ben ik voor het eerst bij een bespreking aangeschoven met Thejoh en Arjan. Het was een leuke en nuttige bijeenkomst. Er staat al een groot deel van de nieuwe website en nieuwe forum klaar. Aan ideeën ontbreekt het niet. Een uitdaging is nog wel de techniek. Er moeten nog wat puntjes op de i geprogrammeerd worden om te zorgen dat het geheel straks logisch en intuïtief (samen)werkt. Hoewel Arjan erg handig is met Joomla en phpBB (te componenten die gebruikt worden), zijn we voor het knutselen onder de motorkap afhankelijk van programmeurs.

Samen met Danny en Martijn zal ik op het nieuwe forum aan de slag gaan als moderator.

<span style="font-weight: bold;">Overzetten huidige forum</span>
Hoe het nieuwe forum er precies uit komt te zien hangt nog even af van in hoeverre we de inhoud van het huidige forum kunnen overzetten. In mijn ogen is dit erg belangrijk. We hebben Harry (de webmaster) dan ook gevraagd hier in het bijzonder naar te gaan kijken.
Het streven is om het oude forum eerst 1 op 1 over te zetten naar het nieuwe forum en vervolgens in het nieuwe forum nog een aantal aanvullende categorie&euml;n aan te maken. Als moderatoren zullen we daarna de eerste paar pagina's met topics per categorie even doorlopen en waar nodig handmatig fine tunen (het overzetten zal nooit 100% vlekkeloos gaan).

<span style="font-weight: bold;">Structuur nieuwe forum</span>
De structuur van het nieuwe forum zal wellicht wat moeten veranderen. Met de toelating van nieuwere Volvo modellen krijg je ook ander soort vragen en oplossingen. Motoren met onderliggende en bovenliggende nokkenas zijn immers totaal verschillend. Toch wil je ook niet per model een subforum. Dan heb je in sommige categorie&euml;n misschien maar een paar berichten per maand. Het grote verschil met het huidige forum zal zijn dat je niet een lange lijst hebt van onderwerpen op de voorpagina, maar dat je echt even de categorie in moet. Wel kun je met een druk op de knop weer een lijst krijgen van alle berichten (ongeacht categorie) die nieuw zijn sinds je vorige bezoek.
Het idee is nu om met tags te gaan werken. Vergelijkbaar met de afkortingen zoals die bij de advertenties in het clubblad gebruikt worden. Dus in de titel van een onderwerp even vooraan (handmatig) zetten {VA} of {VAC} of {P1800}, etcetera.
Wel moeten we nog even kijken welke tekens we daarvoor kunnen gebruiken. de vierkante haken [VA] worden bijvoorbeeld genegeerd door de zoekfunctie dus dat is dan net weer niet handig.

<span style="font-weight: bold;">How to's</span>
Om te zorgen dat iedereen snel wegwijs kan worden op het nieuwe forum met alle nieuwe mogelijkheden, zullen we een aantal handleidingen met screenshots gaan maken. Die leggen in een paar stappen uit hoe je bijvoorbeeld een foto plaatst, mensen kan citeren een PB (persoonlijk bericht) kunt sturen, etcetera.

Als er nu al suggesties zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van het overzetten van het oude forum of de structuur zijn die van harte welkom.

Wordt vervolgd......
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-03-2010 23:18 #95089 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Update nieuw forum VKV site

Lars, we kunnen natuurlijk een typmiep inhuren... dan hoeven we ook niet moeilijk te doen met databases inlezen en zo :-D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Fred Wijtvliet (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-03-2010 07:18 #95088 door Fred Wijtvliet (GAST)
Beantwoord door Fred Wijtvliet (GAST) in topic Update nieuw forum VKV site
heren,

in welk formaat staat de informatie nu? M.a.w., welke oderliggende database wordt nu gebruikt en in welke database moet het worden ingelezen? Kan ik wellicht nog helpen hierin ideeen te opperen?
Mvrgr, Fred (f.wijtvliet@hccnet.nl)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2010 07:52 #95087 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Update nieuw forum VKV site
Fred, dankje voor je aanbod!De huidige en nieuwe site draaien volgens mij gewoon op php in combinatie met een mysql database.Ik heb gevraagd om een sql dump van het huidige forum. Dan kan ik mijn collega's vragen even mee te denken. Jouw hulp is hierin ook van harte welkom. Zodra ik meer weet zal ik je even mailen.Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
30-03-2010 09:18 #95086 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Update nieuw forum VKV site
Ik zal vanavond kijken wat de onderliggende database is, volgens mij is het bij allebei Mysql

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2010 22:31 #95085 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Update nieuw forum VKV site
Weer even een nieuwe update!
Vanmorgen samen met Harry gezeten om even de achterliggende techniek te analyseren.
Het vergt een aardige inspanning, maar het is te doen.
We gaan er dus voor om de inhoud van het huidige forum over te zetten in het nieuwe forum.
Zodanig dat er ook nog op de oudere onderwerpen van het huidige forum gereageerd kan worden.
Door de krachtige zoekfunctie van het nieuwe forum zal de hele historie (uit m'n hoofd 40000+ items, dus typmiep nee dankje) beter doorzoekbaar vindbaar worden.

Helaas zal het niet voor de volle 100% lukken. De namen van de plaatsers van berichten van voor 8-8-2006 (overgang van het oude forum naar het huidige forum) zullen verdwijnen en veranderen in VolvoKV.

De komende tijd gaat Harry de migratie scripts schrijven en gaan we migraties testen.
Dit neemt tijd in beslag, want als we straks offline gaan voor de echte migratie moet het ik korte tijd in een keer goed. Bij het testen zullen we ongetwijfeld nog verrassingen tegen gaan komen. Ik heb goede hoop dat we het forum op zeer bruikbare wijze over kunnen zetten!

Wordt vervolgd.....
Groeten Lars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2010 12:27 #95084 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Update nieuw forum VKV site
Achter de schermen is hard gewerkt en wordt nog steeds gewerkt om de nieuwe site incl. nieuw forum af te ronden.
Deze week is het dan zover!
zie ook het nieuws

<p>De komende dagen zal de huidige site van onze Vereniging uit de lucht gaan en worden vervangen door de nieuwe site die al klaar staat om &lsquo;live&rsquo; te gaan. </p><p>De verhuizing zal in stappen gaan. Zo zal <strong>maandag 4 oktober</strong> het huidige forum op slot gaan om te worden gemigreerd naar het nieuwe forum. Dat zal overigens nog wel het nodige werk aan fine tunen met zich meebrengen maar dat kan gebeuren als het nieuwe forum live is door o.a. de moderatoren. Verder is de mogelijkheid om het persoonlijk menu aan te passen vanaf maandag 4 oktober uit de lucht zodat het ledenbestand aan de nieuwe site kan worden gekoppeld. <strong>Woensdag 6 oktober</strong> zal dan deze site uit de lucht gaan en komt de nieuwe site daarvoor in de plaats. Dit zal niet naadloos lukken dus de nieuwe site is niet direct beschikbaar. Dat kan enkele uren duren en misschien wel een dag. Dus even geduld is misschien nodig. </p><p> </p><p>De nieuwe site is bereikbaar onder:
<font color="#0000ff">www.volvoklassiekervereniging.nl
<font color="#0000ff">www.volvokv.nl
(en ook nog www.v44.nl ) </p><p> </p><p>Hoe logt u straks in op de nieuwe site?
<em>gebruikersnaam: </em>lidnummer (5 posities, dus met &lsquo;voorloop&rsquo; nullen het lidnummer 3 cijfers heeft)
<em>wachtwoord: </em>pincode (zoals aangegeven op uw pasje.) </p><p> </p><p>Als u niet ingelogd bent, zult u verschillende functionaliteiten niet kunnen benutten. </p><p>We proberen e.e.a. zo soepel mogelijk te laten verlopen maar helemaal foutloos zal het vermoedelijk niet gaan. Het gaat om een ingewikkeld proces: zo gaan we niet alleen naar een nieuwe site maar worden we ook gehost door een nieuw provider, maken we gebruik van een nieuwe webwinkel en een ander forumplatform. Meer informatie treft u aan op de nieuwe site. </p><p> </p><p><font color="#ff0000"><strong>Tot ziens op de nieuwe site!</strong></font> </p>Het webteam:
Arjan Vrielink, webmaster
Rob Spoon, Bas van Vliet, webredactie
Harry Loof, Metroplus programmatuur
Lars Rengersen, moderator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.