- Berichten: 266
Galvaniseren
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-12-2007 15:45 #50714
door Willy Beer
Galvaniseren is gemaakt door Willy Beer
<p>De voorwielophanging van mijn P1800 ligt er volledig in stukken uit. Nu ga ik de grote delen o.a. de voorbrug, de A-armen,enz.) laten galvaniseren met als voordelen: hoeft niet geschilderd te worden, roest nooit meer, is niet te duur (110Euro voor een max van 80kg)). Natuurlijk neem ik wel voorzorgen zoals het beschermen van de schroefdraad. De delen worden wel iets zwaarder maar dat zal het verlies door stralen en door een zuurbad compenseren.</p><p>Nu vroeg ik me af of er ook nadelen zijn? Iemand die hiermee ervaring heeft?</p><p>Bedankt.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
11-12-2007 19:44 #87628
door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST)
Beantwoord door A.H. Arendsen-Dijkstra (GAST) in topic Galvaniseren
<p>Dag Willy,</p><p> </p><p>Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hoorde van iemand die zoiets had laten doen dat het erg belangrijk is om alle afgesloten holle delen te doorboren: anders ploft het zaakje door temperatuurverschillen uit elkaar. </p><p> </p><p>Succes d'rmee!</p><p> </p><p>Erik Arendsen</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11-12-2007 19:53 #87627
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Galvaniseren
<p>Als ik het goed heb begrepen is een nadeel dat de onderdelen een veel ruwer oppervlak krijgen, waardoor spuiten/schilderen lastiger is.</p><p>Ook het uiterlijk zal minder "mooi" zijn?</p><p>Maar toch: wie laat je dat doen, de prijs lijkt me prima!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 799
11-12-2007 21:18 #87626
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Galvaniseren
<p>DAg Willy,</p><p> </p><p>let bij galvaniseren van voorbrug misschien op volgende: </p><p> </p><p>1) de 2 onderste draagarmen worden aan voorbrug vastgehouden dmv 2 lange
zware bouten nr 192113 die elk doorheen een lange buis passeren die deel
uitmaakt van de voorbrug.
Deze buis en bout zijn tamelijk passend, in zulke mate zelfs dat
in sommige gevallen de bout heel moeilijk te verwijderen is. Bij
galvaniseren moet dus absoluut vermeden worden dat binnenkant van de buis -
of zelfs maar de uiteinden over lengte van enkele centimeters - bedekt
wordt met galvanise-laagje. In dat geval vrees ik dat je de genoemde bouten
er nooit meer doorheen krijgt, en er moet uitgekeken worden naar andere
voorbrug.</p><p> </p><p>
2) de plaats waar de bussen nr 663675 in de onderste draagarm zitten zijn
ook delicaat vind ik: ofwel zitten die bussen erin bij galvaniseren en dan
moeten die ook 100% beschermd worden (zeker het gat waardoorheen terug
bout nr 192113 passeert), ofwel zijn die verwijderd en krijg je na
galvaniseren de bussen er niet meer in?</p><p> </p><p>
3) wat betreft galvaniseren van bovenste draagarm wordt best nog herinnerd
aan het feit dat de ronde bovenkant van de fusee ("ball joint"
in onderdeelboek) nr 653131 heel nipt - of zelfs wat spannend - past in de
opening in de bovenste draagarm. Het kan dus zijn dat bij dik aanbrengen
van zinklaag dit niet meer lukt. In dat geval kan door wat bijwerken of
uitvijlen alles terug passend gemaakt worden.</p><p> </p><p>4) tenslotte: de openingen waar draad in zit kunnen steeds bijgewerkt of proper
gemaakt worden met de gepaste tappen.</p><p> </p><p>Persoonlijk geef ik voorkeur aan stralen daar waar het nodig is, en
daarna alles voorzien van verschillende lagen verf (uit bvb spuitbus):
zinkverf als grondlaag, en daarop de gepaste eindlagen grijs.</p><p> </p><p>Succes met renovatie van voorwielophanging.</p><p> </p>
zware bouten nr 192113 die elk doorheen een lange buis passeren die deel
uitmaakt van de voorbrug.
Deze buis en bout zijn tamelijk passend, in zulke mate zelfs dat
in sommige gevallen de bout heel moeilijk te verwijderen is. Bij
galvaniseren moet dus absoluut vermeden worden dat binnenkant van de buis -
of zelfs maar de uiteinden over lengte van enkele centimeters - bedekt
wordt met galvanise-laagje. In dat geval vrees ik dat je de genoemde bouten
er nooit meer doorheen krijgt, en er moet uitgekeken worden naar andere
voorbrug.</p><p> </p><p>
2) de plaats waar de bussen nr 663675 in de onderste draagarm zitten zijn
ook delicaat vind ik: ofwel zitten die bussen erin bij galvaniseren en dan
moeten die ook 100% beschermd worden (zeker het gat waardoorheen terug
bout nr 192113 passeert), ofwel zijn die verwijderd en krijg je na
galvaniseren de bussen er niet meer in?</p><p> </p><p>
3) wat betreft galvaniseren van bovenste draagarm wordt best nog herinnerd
aan het feit dat de ronde bovenkant van de fusee ("ball joint"
in onderdeelboek) nr 653131 heel nipt - of zelfs wat spannend - past in de
opening in de bovenste draagarm. Het kan dus zijn dat bij dik aanbrengen
van zinklaag dit niet meer lukt. In dat geval kan door wat bijwerken of
uitvijlen alles terug passend gemaakt worden.</p><p> </p><p>4) tenslotte: de openingen waar draad in zit kunnen steeds bijgewerkt of proper
gemaakt worden met de gepaste tappen.</p><p> </p><p>Persoonlijk geef ik voorkeur aan stralen daar waar het nodig is, en
daarna alles voorzien van verschillende lagen verf (uit bvb spuitbus):
zinkverf als grondlaag, en daarop de gepaste eindlagen grijs.</p><p> </p><p>Succes met renovatie van voorwielophanging.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 266
14-12-2007 19:49 #87625
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Galvaniseren
<em>Iedereen bedankt voor de hulp en de aanmoedigingen!</em>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.