Bout draagarm vast...

• Ger Alkema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 13:40 #50702 door Ger Alkema
Bout draagarm vast... is gemaakt door Ger Alkema
<p>Hallo het is weer zover, om nieuwe rubbers te plaatsen moet ik de rechter onderste de draagarm los hebben. De moer gaat los maar de grote bout blijkt moervast te zitten. Deze zal vast zitten nabij voorste draagarmrubber en mogelijk in het voortrein. Rattel met 2 mtr. buis deed de dop uitelkaar spatten. WAT NU..???.</p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frans Lotty
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-12-2007 14:33 #87687 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic Bout draagarm vast...
Ik denk dat heel heet stoken werkt...

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2007 16:30 #87686 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Bout draagarm vast...
Bouten warm/heet stoken verandert de materiaaleigenschappen en dus de sterkte. Zeker in de ophanging dus niet doen. Alternatief: inspuiten met kruipolie en blijven proberen. Een luchtsleutel heeft vaak meer effect dan een ratel met pijp, vanwege het hameren. Er zijn ook sprays te koop die sterk afkoelen en zo de spanning tussen bout en buis verbreken.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2007 17:36 #87685 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Bout draagarm vast...
<p>Je zou met de moer erop kunnen kijken of je hem eruit kunt slaan. Eventueel in combinatie met het onder draai spanning houden van de kop van de bout.</p><p>Overigens kan het ook nog zijn dat de bout krom is. Dit zal het geval zijn als het wiel een keer een tik heeft gehad. Dit heb ik een keer gehad. Dan helpt helemaal niets, heet stoken, slaan, muurvast. Uiteindelijk de voortrein er helemaal onderuit gehaald en toen ging hij er zelfs niet uit.</p><p>Maar hopelijk gaat het bij jou makkelijker.</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-12-2007 20:18 #87684 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Bout draagarm vast...
<p>"...Rattel met 2 mtr. buis...": </p><p> </p><p>je bedoelt toch niet een ratel waarvan de
hendel 2m lang is (met vierkante aansluiting van 3/4"), dus iets om bvb.
aan vrachtwagen te werken? Indien ja, dan misschien nog een geluk dat de
dop (:welke?) het begeven heeft, want met zo'n hefboom moet het zelfs
mogelijk zijn de voorbrug zelf om zeep te helpen: uiteindelijk is de buis,
waarin de dikke bout mogelijks vast zit, in de voorbrug gelast, en dit is
ook niet oneindig sterk.</p><p> </p><p>Een luchtsleutel (zie Piek's mail) kan misschien oplossing bieden. Verder
kan nog eens geprobeerd worden met kwaliteits materiaal, zowel voor dop
(:7/8") als voor hendel; er bestaan bvb 1/2" ratels met uitschuifbare
hendel tot 59cm voor momenten tot 600Nm of 61Kgm, en dat is al heel wat!-
een merk-dop mag bij deze kracht dus niet breken. Met dit materiaal is het
niet nodig er nog een extra buis op te zetten, en: bij breuk moet men ook
niet rekenen op nieuw stuk, want constructeur weet perfect hoe dat gebeurd
is.</p><p> </p><p>Met voortrein eruit en 90graden gekanteld kan nog gedurende enkele weken
geduldig geprobeerd worden er kruipolie te laten insijpelen, en dan moet
het toch lukken denk ik, indien bout niet krom tenminste. Op deze wijze ben
ik er ooit eens in geslaagd bout uit losse voorbrug te verwijderen.</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-12-2007 10:19 #87683 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Bout draagarm vast...
Met een acetyleenbrander (snijbrander) moet het toch goed heet kunnen worden (roodgloeiend).Ik heb daar nogal eens succes mee gehad.Mogelijk te huur bij Boels.Wel heel voorzichtig te werk gaan.Succes

• Cander van der Veer
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
19-12-2007 10:06 #87682 door Cander van der Veer
Beantwoord door Cander van der Veer in topic Bout draagarm vast...
<p>Voor de ama combi van &euro; 400,-, waarmee ik vorig jaar dwars mee door (west-)afrika ben gereden zat de bout door de voortrein muur en muurvast. uiteindelijk heb ik uit tijdsgebrek en budgetaire overwegingen de voortrein open geslepen.
</p><p>Je ziet dan een pijpje zitten, waar de lange bout doorheen loopt. Die pijp heb ik opengesneden, daarna wilde de bout - na lang stoken - er wel uit. Daarnaa de voortrein weer dichtgelast. De pijp met bout loopt door het holle gedeelte van de voortrein. De pijp zorgt dan ook niet voor (veel) extra stevigheid. dat is ook gebleken. na 7.500 km slechte wegen en woestijn, stonden de draagarmen er nog steeds recht (lees:horizontaal) onder.</p><p>Ik geloof alleen dat je niet zomaar aan de voortrein mag lassen. Als het een beetje netjes en degelijk gebeurt, ziet vast niemand het. Voor mij was dat geen probleem. De ama combi is in Afrika voor het goede doel verkocht. Overigens ook niet voor ons. De carosserie ama combi was dermate slecht dat ze niet meer te redden was.</p><p>succes.</p>

• Vincent Kroese (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-12-2007 00:41 #87681 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Bout draagarm vast...
De bout in mijn draagarm zat ook moervast. Zelfs op een brug met een luchtsleutel en pogingen met een verlengde sleutel (met buis, zo'n 1 meter denk ik) en tegelijkertijd hameren op de kop van de bout kwam er geen beweging in. Op advies van de garage (Volvo Klassiekers, Barneveld) heb ik vervolgens een maand lang nagenoeg elke dag WD40 rond de bout gespoten, dit komt er nauwelijks tussen en ik had er dan ook weinig vertrouwen in dat het goed zou komen, maar toen ik zo'n anderhalve maand later weer een poging liet doen gaf alles mee en konden we verder! De rubbers waren wel enorm gaar trouwens. Voor de APK kun je waarschijnlijk nog erg lang doorrijden met hele slechte bovenste en onderste draagarmrubbers, maar als je veel in je auto rijdt zou ik iedereen aanraden om deze punten gewoon bij te houden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD