vervangen rubbers onderste draagarm.
- AB Velthuis (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2007 14:00 #50679
door AB Velthuis (GAST)
vervangen rubbers onderste draagarm. is gemaakt door AB Velthuis (GAST)
ik wil graag de rubbers van de onderste draagarmen van mijn ama. vervangen.
dit zou toch ook moeten kunnen zonder de hele draagarm de demonteren?
hoe kan ik het beste te werk gaan?
dit zou toch ook moeten kunnen zonder de hele draagarm de demonteren?
hoe kan ik het beste te werk gaan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2007 15:43 #87797
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic vervangen rubbers onderste draagarm.
<p>De draagarm moet er wel onderuit, je moet de bussen er nl uit-en weer inpersen. Dat gaat met een grote bankschroef of laten doen met een pers bij een (dhz)garage. Fuseekogel, veren (veerspanners kopen of een goede kwaliteit sjorband werkt ook) en schokbrekers zullen eronderuit moeten. Ik raad je aan om een goed manual te kopen, Haynes is een hele goede. Dat komt je ook van pas met toekomstige klussen. De procedure wordt daarin stap voor stap besproken. Ik zou vantevoren de moeren van de draagarm flink inweken met kruipolie, dan gaan ze wat makkelijker los. WD40 werkt minder goed. Ze kunnen behoorlijk vastgeroest zitten! De bovenste zijn veel makkelijker te vervangen, die slijten ook veel harder als de onderste, daarin moet je juist <strong>niet </strong>de Haynes methode gebruiken! gewoon de U bouten verwijderen en de grote bouten loshalen. De rest laten zitten(waar de shims voor het camber zitten) Als je het wiel verwijderd kan je er via de wielkast makkelijker bij. Let er wel op dat als je de U bouten verwijderd dat je dan iets onder de remschijf plaatst, die valt anders om. Bij de bovenste zou ik iig PU bussen aanraden ipv de rubberen versie. Die gaan veel langer mee en geeft ook een betere wegligging. Je moet hem daarna wel opnieuw laten uitlijnen. Uitlijnen hoeft niet bij de onderste rubbers.</p><p> </p>
27-12-2007 16:22 #87796
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic vervangen rubbers onderste draagarm.
Bij het vervangen van de rubbers door PU (polyurethaan) kun je de draagarmen laten zitten. Even per bus met een klein gasbrandertje even de bus warm maken zodat het rubber net iets begint te smelten, en dan druk je het rubber er zo uit, en vervolgens de PU bus er weer in. Je laat de metalen buitenhuls dus gewoon zitten. Het vervangen van de bus door een rubberen exemplaar kost wat meer werk zoals bovenstaande reactie al beschrijft.
tinustuning.nl
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2007 19:43 #87795
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic vervangen rubbers onderste draagarm.
<p>Nuttige tip Ben, bedankt!</p>
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-01-2009 22:05 #87794
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic vervangen rubbers onderste draagarm.
<p>Ik heb samen met een techneut wel de originele draagarmbussen vervangen zonder alles eraf te halen,de auto moet wel op een brug staan waar nog een klein bruggetje opstaat (zo'n klein schuifbruggetje waar je de draagarmen mee omhoog kan doen als de auto op de grote brug staat) Het ging eigenlijk best goed,je moet alleen even iets maken van je doppenset zodat je de bussen eruit kunt persen beetje lastig om uit te leggen, de kleine brug heb je nodig om de gaten waar de as doorheen moet van de draagarm en voortrein dat je die precies weer goed krijgt om de as er doorheen te prikken.</p><p>Het is dus zeker wel mogelijk!</p>