vremd stuurgedrag

• Helmut Zinauer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2008 10:55 #50531 door Helmut Zinauer (GAST)
vremd stuurgedrag is gemaakt door Helmut Zinauer (GAST)
<p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif"">heb al diverse topics bekeken, maar blijf desondanks nog steeds met een vreemd stuurgedrag zitten. heb sinds geruime tijd het gevoel dat het sturen niet zo gaat als het zou moeten dat wil zeggen heel vage besturing,stuur gaat niet meer rechtuit naar een bocht, zwaar sturen, dus ik blijf aan het sturen. wat heb ik zelf tot u toe gedaan: uitlijnen, speling in stuurhuis gecontroleerd, Fuseekogels hebben geen zichtbare speling, gecontroleerd bij APK afgelopen week. heb ook al de stuur arm los gemakt van het stuurhuis, stuurt dan heel licht, wel vond ik dat bij losgemakte stuurarmen op beide kanten de wielen met enige kracht heen en weer moet bewegen, gaat niet erg soepel, zou het wel de fuseekogels kunnen zijn?? elke suggestie is welkom...<o:p></o:p></span></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2008 11:10 #88532 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic vremd stuurgedrag
<p>Mijn eerste reactie zou toch de uitlijning zijn, of eventueel de bandenspanning. Ik denk niet dat fusees op zich voor zoveel weerstand kunnen zorgen. Is het hulpstuurhuis soepel? Die kan wel voor enige weerstand zorgen.</p><p> </p><p>Maar goed, ook een goed topic om een niet zo gewone oplossing van afgelopen weekend van de Amazon van m'n vader rondom zwaar sturen even te delen.</p><p>Bij deze auto bleek het witte plasticje in de stuurkolom te ontbreken (wat er ondermeer voor zorgt dat de richtingaanwijzer na een bocht wordt uitgezet). Door het ontbreken van dit stukje plastic, zakte de stuur-as (nieuw deelbaar type) wat verder weg. Hierdoor liep het GT stuur aan in de beugel waar ook het kapje op geschroefd zit en tegen het kapje zelf. Door deze wrijving bleef hij zwaar sturen ondanks dat alle voor de hand liggende zaken (uitlijnen, nieuw stuurhuis+hulpstuurhuis, stuurstangen etc) waren aangepakt.</p><p>Gezien het feit dat je schrijft dat hij soepel stuurt als je de armen loshaalt van het stuurhuis denk ik dat het niet ook zal gelden voor jouw situatie, maar goed misschien toch een handig om te weten situatie.</p><p>Succes,</p><p>Groeten Lars</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2008 11:53 #88531 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic vremd stuurgedrag
Mogelijk is het toch een fusee.Als de wielen los hangen van de grond

wordt er weinig druk op een versleten fusee uitgeoefend.Dit kan heel anders zijn bij op de grond staan.Een mogelijkheid is ook een aanlopend stuurslot,al lijkt het hier niet op omdat als de stuurstangen los zijn het stuur soepel draait.

niek de boer

• Helmut Zinauer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2008 12:26 #88530 door Helmut Zinauer (GAST)
Beantwoord door Helmut Zinauer (GAST) in topic vremd stuurgedrag
<p>heb de fusseekogels geprobeerd bij vrij van de grond zijnde wielen, wel zat het hulpstuurhuis er nog aan....ook met ontkoppeld hulpstuurhuis vond ik dat de wielen zwaar te bewegen waren.</p><p> </p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2008 12:59 #88529 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic vremd stuurgedrag
<p>Helmut,</p><p> </p><p>Wip de stofkapjes van je fuse-kogels eens los. Als er nog vet onder zit en ze hebben geen speling (zal wel haast niet omdat je door de APK bent gekomen) dan verwacht ik niet dat je fuse-kogels de hoofdverdachten zijn
Zijn je fuse-kogels onder de stofkapjes echter gortdroog, te herkennen aan roestaanslag, dan zou het wel eens kunnen zijn dat dit de oorzaak is van het zware sturen.</p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2008 14:55 #88528 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic vremd stuurgedrag
Hoe zit het met de rubberbus van het hulpstuurhuis? Pak de stuurstang beet onder het hulpstuurhuis en kijk of je hem verticaal kan bewegen. Er mag geen voelbare speling zijn, zo ja, rubber vervangen. Of de stuurstangen/spoorstang zelf kunnen vast zitten. Anders kijken of de hardyschijf in de stuurkolom niet naar zijn grootje is. Zitten er scheuren in dan heel snel vervangen, als de hardyschijf het begeeft heb je een heel groot probleem. Deze kan je ook in PU krijgen voor de ama. En verder even kijken of de rubbers van de bovenste draagarm niet versleten zijn, daardoor kan het camber en caster niet goed intestellen zijn waardoor hij raar gaat sturen. Deze slijten vrij snel. Mocht je ze vervangen dan moet je hem opnieuw laten uitlijnen.

• Frans Lotty
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-03-2008 23:14 #88527 door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic vremd stuurgedrag
Klinkt toch als je stuurhuis! kijk even wat er gebeurd wanneer je van het stuur huisde kogels afhaald. Dan kan je weer wat uitsluiten....

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-03-2008 08:42 #88526 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic vremd stuurgedrag
een AM heeft bij lage snelheid altijd al wat zwaar gestuurd, en dit neemt
uiteraard toe met de breedte vd banden (misschien zit er bij jou op dit
ogenblik bandenmaat 195 op?). Ik zou vooraan eens gewone wielen en banden,
maat 165, monteren en zien wat verschil dit geeft. Aan zelf uitlijnen van
voorwielen ben ik nooit begonnen. Het stroef heen en weer bewegen zou
inderdaad met versleten/verroeste fusees kunnen te maken hebben.

• Helmut Zinauer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-03-2008 12:25 #88525 door Helmut Zinauer (GAST)
<p>Hallo allemaal,</p><p>bedankt voor jullie informatie, ben tot de conklusie gekomen om toch via het VOD nieuwe fusseekogels te bestellen zowel onder als ook boven. en ja hoor Willy ik rij inderdaad met 195 bandenmaat maar dat doe ik al meer dan een jaar, ( zomer en Winterbanden) had er nooit problemen ermee...</p><p>naar het vervangn van genoemde onderdelen laat ik uiteraard weten hoe de stand van zaken dan is.....</p><p>ben tevens ook aan het reviseeren van mijn tweede stuurhuis begonnen, ziet van binnen zuiver glad uit, maar ga de oliekeeringen ook vervangen, heb ik in iedergeval een op reserve.</p><p> </p>

• Helmut Zinauer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-03-2008 15:05 #88524 door Helmut Zinauer (GAST)
<p>ik heb vanmorgen de onderdelen van VOD binnengekregen, snelle service...... heb meteen alle fuseekogels vervangen en ja hoor het stuurt stukken beter , half uur werk en een geweldig resultaat.</p><p>bedankt iedereen die een suggestie geuit heeft....</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD