Koni classic schokbrekers Amazone

• Yvonne Oosterman
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2026 14:18 #1482179 door Yvonne Oosterman
Koni classic schokbrekers Amazone is gemaakt door Yvonne Oosterman
Ik ben bezig met het restaureren van een Amazone. Ik heb de voorwielophanging compleet aangepakt en de bussen, veren, schokbrekers en stabi allemaal vernieuwd.

Nu heb ik Koni classic schokbrekers gemonteerd. In de 'documentatie' bij de schokbrekers zie ik dat ik ze kan instellen door links of rechsom aan de as te draaien.

Weet iemand wat een goede basisafstelling is? Ik heb zelf geen idee. Kun je draaien tot een bepaalde aanslag?

Ernst
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-10-2026 15:11 #1482180 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Koni classic schokbrekers Amazone
Beste Yvonne /Ernst,

Die Koni is een hele goede(de Beste) keuze! Maar let op je kan ze niet afstellen als ze al gemonteerd zijn!
Dus helemaal uittrekken, tot het einde en dan is erop het onderste deel boven op de cylinder een kunststofring met een gleuf zichtbaar, 
Deze open buigen , dan het bovendeel naar beneden drukken endan het bovendeel topv het onder deel naar rechts verdraaien, waarbij je een klik hoort, dan ca 3 slagen verder draaien, waarna het bovendeel weer uitgetrokken moet worden teneinde de eerder genoemde kunststofring weer terug geplaatst kan worden.
Succes Fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Yvonne Oosterman
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2026 15:53 #1482181 door Yvonne Oosterman
Beantwoord door Yvonne Oosterman in topic Koni classic schokbrekers Amazone
OK, thx.

ik begrijp het nog niet helemaal, maar ik moet de scchokbreker dus los hebben.

Ik heb ze ook voor achter liggen (nog los), ik neem aan dat voor die hetzelfde geldt.....

op welke instelling moet ik ze dan zetten?

• Henk Platvoet
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-10-2026 23:54 #1482185 door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic Koni classic schokbrekers Amazone
Ee n goede afstelling  is 6 kg  te meten met een unster . En wel eerst het rubber  bovenin  verwijderen 

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-10-2026 12:47 #1482189 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Koni classic schokbrekers Amazone
Hoi Yvonne, het is niet de bedoeling bij de nastelbare koni's dat er een basisafstelling ingesteld kan worden. De koni's zijn ontwikkeld voor Volvo en zijn uit de doos bedrijfsklaar. Het bijzondere van nastelbare koni's is de mogelijkheid om na duizenden kilometers de verminderde demping door slijtage weer op een aanvaardbaar niveau te brengen. Dus niet proberen om iets te verdraaien om het risico te vermijden dat ze helemaal niet meer dempen. In de jaren 70 was deze koni een sensatie, iedereen wilde ze op zijn auto of motorfiets. Groeten Albert.

• Yvonne Oosterman
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-10-2026 13:55 #1482190 door Yvonne Oosterman
Beantwoord door Yvonne Oosterman in topic Koni classic schokbrekers Amazone
ok, dank voor de tips. voor zitten ze er al in en heb ik er niks aan verdraaid, dat is dan per ongeluk goed. Achter weet ik wat me te doen staat..