Subframe P1800E

• SB Keizer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-09-2026 11:11 #1481920 door SB Keizer
Subframe P1800E is gemaakt door SB Keizer
Goedemorgen,
Ik ben op zoek naar een subframe voor een p1800E die niet eenvoudig te vinden is.
De aan mij als subframe voor een E verkochte, blijkt een subframe voor een P1800 Jensen te zijn die niet bruikbaar is voor een E vanwege een andere bevestiging van de onderste draagarm.
Nou begrijp ik dat je evt een subframe van een S kan gebruiken voor een E met evt modificaties voor de remleidingen.
Klopt dit en kan ik dus een subframe van een P1800S gebruiken voor een P1800E en moet ik dan nog rekening houden of dit er een van een S met een B20 motor of maakt dat niet uit?
Alvast dank voor de reacties
Stefan 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2026 14:09 #1481922 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Subframe P1800E
Hallo Stefan,
zelf nog niet vergeleken maar uit normaal heel goed over de P1800 geinformeerde bron heb ik eens vernomen, dat het subframe van een 1800E (B20) een 2cm lager is dan dat van een 1800S (B18) (van een 1800 Jensen zoals je al gemerkt hebt eigenlijk al op het eerste gezicht anders). Daardoor komt de koelventilator op een andere hoogte en kan dingen raken. Waarschijnlijk is dat op te lossen als men de kleinere stalen vierbladige koelventilator gebruikt en de shroud ("luchtinlaatplastic") weglaat, maar dat weet ik niet zeker.
Is je subframe niet opknapbaar? Een goede vinden zal zeker niet eenvoudig zijn, ze zijn zeldzaam en vaak defekt (o.a. in het subframe vastgeroeste draagarmbouten, constructie ingescheurd bij draagarmbouten, van binnen weggeroest en nog maar heel dun, schokdempergaten uitgescheurd).
Groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-09-2026 10:07 #1481936 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Subframe P1800E
Zolang ze het niet zien mag je veel doen aan een subframe wat is er mis met het oude frame?

Joahn Geers

• SB Keizer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2026 12:08 #1481938 door SB Keizer
Beantwoord door SB Keizer in topic Subframe P1800E
Beste Rudi,

Dank voor je antwoord. Mijn Subframe is in behoorlijk slechte staat met inderdaad ingescheurd constructie bij draagarmbouten. De rest weet ik nog niet omdat hij nog onder de auto zit maar ik verwacht meer problemen wat een reparatie niet heel aantrekkelijk maakt.
Is een subframe van een S met een B20 motor nog een optie dan?

Groet

Stefan

• SB Keizer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2026 12:10 #1481939 door SB Keizer
Ha Johan,

Constructie ingescheurd bij draagarmbouten. Ik zou het eventueel kunnen laten lassen maar blijft dan toch een behoorlijk zwakke plek ben ik bang dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Groet

Stefan

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-09-2026 00:54 #1481952 door Johan Geers (GAST)
Ik heb mijn Amazone de onderplaat vervangen die was doorgerot.
Toen de oude plaat er af was heb ik aan de binnenezijde betonstaal van 12mm gelast en toen de nieuwe plaat er onder, van te voeren wel de zaak in de epooxy coating gezet,
Zit al zeker tien jaar zo.
Ik denk de  scheur goed uitslijpen en lassen is niets mis mee.
De onderplaat er af slijpen en kijken hoe dat de brug aan de binnenzijde is en net als ik heb gedaan betonijzer er in lassen.  
Voor dat je de nieuwe plaat er onder last wel in het midden in trechtergaatje maken zodat vocht afgevoerd wordt.
Als je geen goed lasser bent even een lasser er bij halen, van te voren alles goed voorbereiden.
Je kunt gewooon met electrodes lassen de plaat is dik genoeg, ik heb toen 2.5mm2 gebruikt.

succes

Johan Geers 

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-09-2026 01:02 #1481953 door Johan Geers (GAST)
Doe maar eens zoeken op subframe kom je genoeg voorbeelden tegen van reparaties.

succes

Johan Geers 

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-09-2026 09:27 #1481956 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Subframe P1800E
Inscheuren bij de draagarmbouten is vaak het geval als er van binnen te veel weggeroest is waardoor het materiaal te dun geworden is. Dat oplossen is wat meer werk maar ook te doen, of onzichtbaar zoals Johan beschrijft, of zichtbaar door er van buiten een dikke plaat tegenop te lassen (op volle breedte en hoogte).
Een goede vinden is natuurlijk beter, maar natuurlijk ook moeilijker.
Succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• SB Keizer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2026 09:27 #1481984 door SB Keizer
Ik heb intussen een subframe gevonden in de UK voor 200 pond.
Op de foto ziet het er goed uit, hoewel ook reparaties.
Het is in ieder geval een betere basis als mijn huidige.
Als ik hem binnen heb hou ik jullie op de hoogte.
Bedankt voor de adviezen