Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
- Yvonne Oosterman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2026 12:41 #1481235
door Yvonne Oosterman
Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing is gemaakt door Yvonne Oosterman
Ik heb een jaar of 10 geleden een aagepaste stuurbekrachtiging van een Opel Corsa in onze Ama combi gebouwd.
Deze bekrachtiging heeft het altijd goed gedaan in de auto en het was een fijne aanwinst.
A afgelopen week is met parkeren de bekrachtiging kapot gegaan. Nu verwacht je dat als deze uitvalt of kapot gaat, dat je altijd kan blijven sturen. Niet in dit geval dus. We konden het stuur draaien en de wielen draaiden niet mee!
De auto is toen thuisgebracht door de wegenwacht. Hij had (terecht) ook een sterke mening over deze oplossing. Zeker met het gewichtsverschil en daardoor belastingsverschil van een Corsa en een Amazone in het achterhoofd.
In eerste instantie dacht ik dat de koppeling los was gekomen aan de stuurzijde van de bekrachtiging. Ik heb de bekrachtiging uitgebuwd en daarna bleek dat de as in de bekrachtiging zelf was afgebroken, ik kon de asstomp er zo uittrekken.
Ik moet zeggen dat ik daar wel erg van ben geschrokken ben. Gelukkig is het bij het parkeren kapot gegaan en is er geen ongeluk gebeurd.
Ik heb alles van de bekrachtiging er nu uitgehaald en ik heb een bekrachtiging bij EZ powersteering besteld. Die is voor de Ama ontwikkeld.
Dit berichtje ter overweging.
Gr. Ernst
Deze bekrachtiging heeft het altijd goed gedaan in de auto en het was een fijne aanwinst.
A afgelopen week is met parkeren de bekrachtiging kapot gegaan. Nu verwacht je dat als deze uitvalt of kapot gaat, dat je altijd kan blijven sturen. Niet in dit geval dus. We konden het stuur draaien en de wielen draaiden niet mee!
De auto is toen thuisgebracht door de wegenwacht. Hij had (terecht) ook een sterke mening over deze oplossing. Zeker met het gewichtsverschil en daardoor belastingsverschil van een Corsa en een Amazone in het achterhoofd.
In eerste instantie dacht ik dat de koppeling los was gekomen aan de stuurzijde van de bekrachtiging. Ik heb de bekrachtiging uitgebuwd en daarna bleek dat de as in de bekrachtiging zelf was afgebroken, ik kon de asstomp er zo uittrekken.
Ik moet zeggen dat ik daar wel erg van ben geschrokken ben. Gelukkig is het bij het parkeren kapot gegaan en is er geen ongeluk gebeurd.
Ik heb alles van de bekrachtiging er nu uitgehaald en ik heb een bekrachtiging bij EZ powersteering besteld. Die is voor de Ama ontwikkeld.
Dit berichtje ter overweging.
Gr. Ernst
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-07-2026 15:05 #1481236
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Een dergelijke waarschuwing is zeker goed voor iedereen met een dergelijke stuurbekrachtiging (ik heb zelf geen auto met stuurbekrachtiging). Dus de breuk was als ik het goed begrijp in een niet voor de inbouw in een amazon aangepast deel van de stuurbekrachtiging maar in een fabrieksonderdeel? En ergens binnen de stuurbekrachtigingsunit zodat een daar beginnende scheur pas te zien is als men de stuurbekrachtigingsunit uit elkaar haalt? Uit interesse zou ik graag foto's zien.
EZ powersteering zal echter hoogstwaarschijnlijk ook een stuurbekrachtiging ergens kopen en waar nodig aanpassen, en niet speciaal voor de amazon laten bouwen. Hopelijk nemen ze een versie die wel sterk genoeg is.
groeten,
Rudi
EZ powersteering zal echter hoogstwaarschijnlijk ook een stuurbekrachtiging ergens kopen en waar nodig aanpassen, en niet speciaal voor de amazon laten bouwen. Hopelijk nemen ze een versie die wel sterk genoeg is.
groeten,
Rudi
- Yvonne Oosterman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2026 08:55 #1481238
door Yvonne Oosterman
Beantwoord door Yvonne Oosterman in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Ik zal wat foto's maken en deze uploaden.
- Yvonne Oosterman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2026 08:30 #1481247
door Yvonne Oosterman
Beantwoord door Yvonne Oosterman in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Bijgaand 2 foto's.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2026 10:40 #1481248
door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Hartelijk dank, dus in een fabrieksonderdeel en niets van buiten zichtbaar, dus niet ingebouwd controleerbaar, alleen maar door de unit uit elkaar te halen.
Dan zou ik met een dergelijke unit niet meer durven te rijden, natuurlijk zijn de krachten bij het parkeren hoger dan bij normaal rijden, maar zeker bij een noodsituatie bij het rijden (plotseling moeten uitwijken) zou zo iets ook kunnen gebeuren.
groeten,
Rudi
Dan zou ik met een dergelijke unit niet meer durven te rijden, natuurlijk zijn de krachten bij het parkeren hoger dan bij normaal rijden, maar zeker bij een noodsituatie bij het rijden (plotseling moeten uitwijken) zou zo iets ook kunnen gebeuren.
groeten,
Rudi
03-07-2026 16:00 #1481250
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Kleine aanvulling / nuancering: de op de foto's afgebeelde unit betreft een gemodificeerd exemplaar. Hierbij is de behuizing aangepast.
Zie hier op mijn blog foto's van originele Corsa units.
www.oudevolvo.nl/blog/stuurbekrachtiging...o-amazon-opel-corsa/
Ter illustratie even ook een foto van de originele units afkomstig uit die blogpost.
Zoals te zien is zit er bij de Opel unit een buis bij de niet verstelbare unit. Deze is in de 'voor Amazon gemodificeerde' versie weggehaald en vervangen door iets anders.
Zie hier op mijn blog foto's van originele Corsa units.
www.oudevolvo.nl/blog/stuurbekrachtiging...o-amazon-opel-corsa/
Ter illustratie even ook een foto van de originele units afkomstig uit die blogpost.
Zoals te zien is zit er bij de Opel unit een buis bij de niet verstelbare unit. Deze is in de 'voor Amazon gemodificeerde' versie weggehaald en vervangen door iets anders.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2026 19:17 #1481251
door Rudi
Hallo Lars,
de breuk is toch binnen de unit, op een niet gemodificeerde plek?
Als bijvoorbeeld, voor een modificatie, een nieuw gemaakte lasnaad bezweken zou zijn was het een ander verhaal.
(de modificaties zijn toch aan wat uitsteekt en daar moet men toch altijd wat aanpassen om aan de Amazon delen te kunnen koppelen?)
Maar ik heb zo iets nog niet in handen gehad en gedemonteerd.
groeten,
Rudi
de breuk is toch binnen de unit, op een niet gemodificeerde plek?
Als bijvoorbeeld, voor een modificatie, een nieuw gemaakte lasnaad bezweken zou zijn was het een ander verhaal.
(de modificaties zijn toch aan wat uitsteekt en daar moet men toch altijd wat aanpassen om aan de Amazon delen te kunnen koppelen?)
Maar ik heb zo iets nog niet in handen gehad en gedemonteerd.
groeten,
Rudi
03-07-2026 19:22 #1481252
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Ik heb de modificatie op die manier nooit zelf gedaan, maar wat ik denk te zien op die foto:
Er is niks afgebroken maar het lager geeft niet (goed) geklemd of opgesloten gezeten en is eruit gekomen.
Er is niks afgebroken maar het lager geeft niet (goed) geklemd of opgesloten gezeten en is eruit gekomen.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-07-2026 07:24 - 04-07-2026 07:25 #1481255
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Elektrische stuurbekrachtiging Opel Corsa - waarschuwing
Lastig te zeggen aan de hand van 2 foto's, maar het zou kunnen dat het veroorzaakt is door een slechte uitlijning. Hierdoor zou er de afgelopen jaren door het wringen krachten op het lager/huis gekomen zijn die er uiteindelijk voor gezorgd hebben dat het materiaal verzwakt en kapot ging.
Was dit een unit uit een Corsa B OF C?
Was dit een unit uit een Corsa B OF C?
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Laatst bewerkt 04-07-2026 07:25 door Mathieu van den Bosch.
- Yvonne Oosterman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-07-2026 12:35 #1481268
door Yvonne Oosterman
Ik heb geen idee, ik heb de aangepaste unit zo gekocht en als plug & play ingebouwd.