bouten fusekogels

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-03-2026 03:02 #1480217 door Johan Geers (GAST)
bouten fusekogels is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, ik heb mijn fuse kogels losgehad, nu wil ik de bouten vervangen waarmee ze vastzitten onderdeelnr 955537.
Ik zie dat dat UNC bouten, zijn echter de orginele bouten lijken mij meer UNF (High tension bouten)
Is dat iemand meer opgevallen het lijkt mij dat je UNF zomaar niet voor UNC kunt vervangen.
Dan kun je beter overgaan naar M10x1.25mm of als het in de juiste lengte te verkrjgen is M10X1.0mm   

of zie ik het verkeerd?

m.vr.gr.

Johan Geers

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-03-2026 14:37 #1480218 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bouten fusekogels
UNC en UNF hebben een heel andere draad, die passen nooit op elkaar, maar ik ga er vanuit dat dat bekend is. De sterkte van de bout is draadonafhankelijk. Maar dat is ook geen hogere wiskunde. Dat wordt bepaald door de sterkte van het staal waar ze van gemaakt zijn, maar er spelen meer variabelen, brosheid, buigkracht etc, etc.

Metrische bouten zijn makkelijker in hoge sterkte te verkrijgen, maar gaat het ook om de moeren, of moeten de bouten in een bestaand getapt gat? Dan heb je geen keus in de draad, maar alleen in de andere eigenschappen, waaronder sterkte.

Succes, reinier

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-03-2026 23:38 #1480225 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic bouten fusekogels
Beste Reinier, maar wat hoort er origineel in thuis UNF of UNC.
Daar heb ik het hele internet al voor af gestruind kan geen antwooord er op vinden.
Dus ik hoop dat er leden zijn die even onder hun auto kunnen kijken wat er bij hun zit.
Het is makkelijk te herkennen UNC heeft sleutelmaat 14, UNF heeft slutelmaat 17.

b.v.d.

Johan Geers 

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-03-2026 10:15 #1480227 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic bouten fusekogels
Hoi Johan, de bevestiging wordt tot stand gebracht met boutmaat 3/8 UNCX51MM moer 3/8UNC zelfborgend. De foto toond de bevestiging bij mijn 1964 Combi met zelfborgende moeren zonder nylon inleg. Groeten Albert
Bijlagen:

• Berend van der Molen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-03-2026 10:38 #1480228 door Berend van der Molen
Beantwoord door Berend van der Molen in topic bouten fusekogels
Hallo Johan, hier iets als zijnde UNC voor de P1800.
Dit gevonden via scandix.

Bijlagen:

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-03-2026 12:37 #1480229 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bouten fusekogels
Debovenstaande UNC is gewone boutsterkte, vast 8.8. Maar eigenlijk zal 8.8 al sterker zijn, dan dat de Amazone oorspronkelijk had bij ontwerp. UNF en UNC 3/8 bouten en moeren hebben dezelfde sterkte bij dezelfde staalsoort, alleen de draad is anders. En met de andere draad ook andere preciesie van monteren en afstelling van de momentvastheid en andere trilling gevoeligheid .Ook in de al dan niet borgende moeren zijn er nog veel smaken, met of zonder flens, etc, etc. En dan kan je zowel UNC als UNF in hogere sterkten krijgen (kopen natuurlijk).

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
15-03-2026 23:57 #1480240 door Johan Geers (GAST)
Bedankt iedereen, maar Albert kwam met het verlossende antwoord dit zijn high tension bolts zie  www.boltmasters.com.au/bolts/high-tensil...le-hex-bolt-06mhc08c en zover ik kan zien op de foto hebben deze bouten sleutel17 nodig om gedemonteerd te worden.(altans bij Albert op de foto)
Echter deze bouten met sleutelmaat 17 vind je niet meer altans ik heb ze niet kunen vinden. 
Om toch bij slutelmaat 17 te blijven zou M10X1.25mm of M10X1mm een goed alternatief kunen zijn.
Anders naar sleutelmaat 14mm.
Ik denk dat ik naar M10 overstap enkel om de groter kop bij een M10 bout en moer.

Bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-03-2026 11:33 #1480243 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic bouten fusekogels
Hoi Johan, de door Volvo gebruikte bouten om de onderste fuseekogel aan de draagarm te bevestigen bij een Amazon heeft sleutelmaat 14 en een treksterkte van 8.8. Bout M10 met een treksterkte van 8.8 met gebruikmaking van zelfborgende M10 moer met onderlegring ( met de afgeronde zijde naar het te bevestigen onderdeel gericht ) is ruim voldoende. Hoogsterkte bouten met fijne schroefdraad heeft bij dit onderdeel geen nut . Groeten Albert

bouten
Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
16-03-2026 23:23 #1480255 door Johan Geers (GAST)
Maar wat ik mij afvraag is hoe komt er bij mijn amazoen een UNF bout (zover ik kan beoordelen) in met sleutelmaat 17? 
En zover ik het bij jou 164 kan zien heeft deze ook sleutelmaat 17.
Of zie ik het verkeerd?

m.vr.gr.

Johan Geers

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-03-2026 17:24 #1480261 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic bouten fusekogels
Meten is weten als je je huidige bout wilt identificeren.
Je hebt het over 14mm / 17mm sleutelmaat, maar UNC/UNF bouten komen niet in mm-maten.
De dichtstbij gelegen maten zijn 5/8" (15,875mm) of 11/16" (17,46mm). Ofwel steeksleutel 17 past niet, of hij zit wel erg los....

Je kan de boutlengte onder de kop even opmeten, en tellen hoeveel gangen er op zitten. 
Een 2-inch bout is +-51mm lang,
UNC-3/8 is 16tpi, dus zouden er 32 gangen op moeten zitten.
UNF-3/8 is 24tpi, dus zouden er 48 gangen op moeten zitten. 

Wil je weten wat voor sterkte een UNC of UNF bout is, dan kun je dat zien aan de markering op de boutkop.
3-streepjes is "grade-5" wat overeenkomt met 8.8 metrische bouten, doorgaans de meest gebruikte. 
6-streepjes is "grade-8" is vergelijkbaar met 10.9 metrisch. . 

Maar als steeksleutel 17 mooi past... weet je dan wel zeker dat er dan niet stiekem al lang M10 in zit? 

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)