Rubbers Subframe P1800E
- SB Keizer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2026 12:13 #1479880
door SB Keizer
Rubbers Subframe P1800E is gemaakt door SB Keizer
Goedemorgen,
Ik ben bezig met het reviseren van mijn Voortrein.
Gereviseerd subframe, draagarmen, veren, nieuwe schokbrekers fusee kogels enz.
Mijn vraag voor de vervanging van de rubbers moet ik rubber of PU gebruiken.
PU is natuurlijker sterker/slijtvaster maar naar ik begrijp ook stugger en mogelijk meer lawaai.
Rubber zou meer vering geven (comfortabel)
Ben benieuwd naar jullie advies
Stefan
P1800E 1971
Ik ben bezig met het reviseren van mijn Voortrein.
Gereviseerd subframe, draagarmen, veren, nieuwe schokbrekers fusee kogels enz.
Mijn vraag voor de vervanging van de rubbers moet ik rubber of PU gebruiken.
PU is natuurlijker sterker/slijtvaster maar naar ik begrijp ook stugger en mogelijk meer lawaai.
Rubber zou meer vering geven (comfortabel)
Ben benieuwd naar jullie advies
Stefan
P1800E 1971
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi de Groot
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-02-2026 13:33 #1479897
door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Rubbers Subframe P1800E
Hallo Stefan,
Ik zat bij de restauratie van mijn P1800S in 2017 met hetzelfde dilemma.
Na een aantal adviezen op dit forum heb ik besloten om alleen de bovenste draagarmen te voorzien van PU bussen en de rest gewoon rubber.
Hiermee krijg je een iets beter stuurgevoel en toch voldoende comfort. En tot nu toe bevalt het mij prima.
Succes Rudi
Ik zat bij de restauratie van mijn P1800S in 2017 met hetzelfde dilemma.
Na een aantal adviezen op dit forum heb ik besloten om alleen de bovenste draagarmen te voorzien van PU bussen en de rest gewoon rubber.
Hiermee krijg je een iets beter stuurgevoel en toch voldoende comfort. En tot nu toe bevalt het mij prima.
Succes Rudi
- Johan Geers (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
09-02-2026 23:40 #1479905
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Rubbers Subframe P1800E
Heb ik bij mijn amazone ook gedaan, is inderdaat zo.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
- SB Keizer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2026 10:47 #1479906
door SB Keizer
Beantwoord door SB Keizer in topic Rubbers Subframe P1800E
Dank,
Lijkt mij een goed advies dan.
Is het nog te overwegen om de rubbers van de stabilisator stang ook met PU te doen voor wat stijfheid?
Lijkt mij een goed advies dan.
Is het nog te overwegen om de rubbers van de stabilisator stang ook met PU te doen voor wat stijfheid?
- Rudi de Groot
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
10-02-2026 12:02 #1479907
door Rudi de Groot
Beantwoord door Rudi de Groot in topic Rubbers Subframe P1800E
Dat is zeker te overwegen. De stabilisatorstang is naar de huidige maatstaven sowieso niet heel stijf.
gr. Rudi
gr. Rudi
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
11-02-2026 21:48 #1479925
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Rubbers Subframe P1800E
Stefan, je geeft niet aan wat jouw uiteindelijke doel is.
Wil je een comfortabele rijdersauto? Dan moet je voor rubber gaan.
Wil je een auto die strak stuurt dan is PU erg interessant. Maar met name kleine oneffenheden zoals beschadigd asfalt worden dan nadrukkelijk doorgegeven. Voelt aan als gebonk in de wielophwielophanging.Kijk straks ook kririsch naar de uitlijningvan de auto, dat heeft een zeer grote invloed op het weggedrag. Invloed is groter dan de keuze van rubber versus PU.
Wil je een auto met een onderstuur karakter dan moet je uitlijnen volgens de oorspronkelijke fabrieksspecificatie.
Gaat je voorkeur uit naar een neutraal (of licht overstuur karakter) dan moet je gaan voor de moderne inzichten wat betreft de uitlijning.
Zie VKM93
Succes
Wil je een comfortabele rijdersauto? Dan moet je voor rubber gaan.
Wil je een auto die strak stuurt dan is PU erg interessant. Maar met name kleine oneffenheden zoals beschadigd asfalt worden dan nadrukkelijk doorgegeven. Voelt aan als gebonk in de wielophwielophanging.Kijk straks ook kririsch naar de uitlijningvan de auto, dat heeft een zeer grote invloed op het weggedrag. Invloed is groter dan de keuze van rubber versus PU.
Wil je een auto met een onderstuur karakter dan moet je uitlijnen volgens de oorspronkelijke fabrieksspecificatie.
Gaat je voorkeur uit naar een neutraal (of licht overstuur karakter) dan moet je gaan voor de moderne inzichten wat betreft de uitlijning.
Zie VKM93
Succes
- SB Keizer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2026 14:50 #1479942
door SB Keizer
Beantwoord door SB Keizer in topic Rubbers Subframe P1800E
Beste Han,
Goede vraag waar ik zelf ook nog niet 100% over uit ben.
Vraag me nog wel af of je bv voor comfortabel rijden alles met rubber moet doen of bv een deel rubber en deel PU?
Groet
Stefan
Goede vraag waar ik zelf ook nog niet 100% over uit ben.
Vraag me nog wel af of je bv voor comfortabel rijden alles met rubber moet doen of bv een deel rubber en deel PU?
Groet
Stefan
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-02-2026 19:22 #1479948
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Rubbers Subframe P1800E
Als het beoogde doel nog niet duidelijk is wordt het ook lastig om een goed advies te geven.
De rubbers in de bovenste wishbone arm zijn het meest slijtgevoelig, dat komt omdat de rubbers relatief dicht bij elkaar zitten. Daardoor zijn de krachten op dit rubber dan ook veel groter dan de rubbers in de onderste wishbone arm.
Als er slijtage ontstaat aan deze rubbers in de bovenste wishbone heeft dit, door de korte onderlinge afstand, ook meteen een grote invloed op de geometrie van m.n. camber en caster.
Als het mijn auto was dan zou ik, gezien het bovenstaande, kiezen voor PU in de bovenste wishbone arm en de rest uit te rusten met rubber.
De rubbers in de bovenste wishbone arm zijn het meest slijtgevoelig, dat komt omdat de rubbers relatief dicht bij elkaar zitten. Daardoor zijn de krachten op dit rubber dan ook veel groter dan de rubbers in de onderste wishbone arm.
Als er slijtage ontstaat aan deze rubbers in de bovenste wishbone heeft dit, door de korte onderlinge afstand, ook meteen een grote invloed op de geometrie van m.n. camber en caster.
Als het mijn auto was dan zou ik, gezien het bovenstaande, kiezen voor PU in de bovenste wishbone arm en de rest uit te rusten met rubber.