As draagarm zit muurvast

• Frederik Rikkink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2025 10:25 #1479116 door Frederik Rikkink
As draagarm zit muurvast is gemaakt door Frederik Rikkink
Hoi  Allemaal,Ik ben bezig met het vervangen van alle bussen, rubbers, veren en schokbrekers van mijn Amazon.
Nu heb ik het probleem dat beide assen (192113) van de onderste draagarmen muurvast zitten. Ik krijg ze er niet uit. Ik ben royaal aan het smeren met kruipolie. Heb er flink met een hamer/moker op geslagen en er een slagmoersleutel op gezet om te proberen het rond te laten draaien. Maar ik krijg er geen beweging in.Ik lees hier veel op het forum. Staat ook heel veel op. Vandaar nog nooit een vraag van mij. Maar nu heb ik jullie hulp nodig. Ik zal vast niet de eerste zijn met dit probleem. Zijn er nog tips & tricks? Mvg. Frederik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-11-2025 10:51 #1479118 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic As draagarm zit muurvast
Hallo Frederik,
helaas een bekend probleem, en helaas soms een zeer zwaar probleem. Het begint ermee, dat soms de bussen in de rubbers vastgeroest zijn op die bouten, men krijgt de bouten niet gedemonteerd zonder deze bussen te verwijderen en dat lukt soms alleen met veel werk. Dan komt het probleem dat de bouten in het subframe vastgeroest kunnen zitten, dat is blijkbaar bij jou het geval.
Eerst het slechte nieuws: soms zitten ze er zo vast in geroest dat men ze zelfs niet met heel veel werk en zware persen (vervorming te vermijden) uit krijgt, bij een geval bij mij zit de bout er ofschoon alles mogelijke gedaan werd nog steeds in ...
Kruipolie kruipt helaas meestal maar weinig in een dergelijke "kier" (die is er vaak effectief niet meer daar deze dicht geroest zit), en de buis in het subframe is lang.
Dan het goede nieuws: vaak is er door lang kloppen enz. langzaam iets beweging in te krijgen, dan kan de kruipolie zich ook wat naar binnen verplaatsen. Ik heb eens een heel stevige sleutel zodanig op de boutkop gezet dat ik een krik eronder kon zetten en zodoende zelfs de auto opgetild heb om er meer kracht op te zetten, maar dat had minder effect dan "veel trilling" in de bout te zetten, want daardoor zal de roest eerder verkruimelen en de kruipolie wat werk kunnen doen (naar mijn ervaring moet men echter tot er iets beweging is van kruipolie niet te veel verwachten in zulke gevallen), dus doorzetten kan tot resultaat leiden, maar kan nogal duren. Als men de mogelijkheid heeft kan men natuurlijk door verwarmen en afkoelen de roest proberen te verkruimelen, maar dat is niet zo makkelijk als het subframe nog onder de auto zit (brandgevaar).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-11-2025 11:59 #1479120 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic As draagarm zit muurvast
Bij afkoelen/verwarmen echt een goede brander en tot roodgloeiend stoken, anders gebeurt er meestal niet zo veel. Spannend, maar wel heel effectief. Veel natte lappen in de buurt, om datgene dat je niet warm wil hebben koel te houden en een brandblusser ernaast, liefst schuim of CO2 en liefst niet gebruiken.. Maar wel van Jetje geven, anders loop je wel het risico, maar heb je geen resultaat. Het scheelt je vaak een hele tijd aantobben.

Succes, reinier

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD