Bezwijken draagarm

• Age Buitenrust Hettema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2025 15:55 #1478273 door Age Buitenrust Hettema
Bezwijken draagarm is gemaakt door Age Buitenrust Hettema
Deze vakantie ben ik met mijn Volvo 145 uit 1968 (AM 10 79) naar Frankrijk gereden. Een trip van ongeveer 1.000 km. Mijn plan was om de 145 daar een poosje te stallen om er zo af en toe aan te knutselen.Er zit wat roest op en de dame kan ook wel wat technische verzorging gebruiken.
Onderweg, bijna bij aankomst, hoorde ik op de A75 voorbij Clermont-Ferrant een paar droge tikken: er brak wat. De dame aan de kant gezet maar nix kunnen vinden. De man van de Auto-Route die achter mij stopte ook niet. Jij wees op de ribbelrand in het asfalt: daar komt vast het geluid vandaan. Niet dus. Toch maar verder gereden, de A75 af en de D-wegen op. Nog even lekker wat bochten door voordat ik bij mijn eindbestemming aan kwam. 
Twee dagen later zag ik de dat de linker schokbreker door de draagarm heen was gebroken. Behalve een lichte trilling heb ik daaroverigens nix van gemerkt......
Mijn vraag is nu: Komt deze vorm van bezwijken meer voor? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb een half jaar geleden wat kortere vering en nieuwe schokbrekers (Bilstein B6) aan de voorzijde gemonteerd. Zijn deze daar te zwaar voor? Ik kon wel duidelijk zien dat het breukvlak in de draagarm aan één zijde wat roest vertoonde. 
Ik ga straks twee vervangende draagarmen ophalen. Zodra ik weer in La Douce France arriveer kan ik weer sleutelen om het weer in orde te maken. Ik ben benieu  

Bijlage niet gevonden

wd of iemand tips voor mij heeft.

Alvast dank voor reactie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-08-2025 16:15 #1478274 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Bezwijken draagarm
Beste Age,
Bedenk dat die draag armen 57 jaar oud zijn en ook roesten Volvo onderdelen door. Die veer oefent een behoorlijke kracht op die draag arm uit, waardoor deze draag arm niet zonder meer te wisselen. Zelfs met demonteren moet je met behulp van speciaal gereedschap onder spanning houden, want er komt een moment dat met het laatste stukje van de bevestiging het geheel uit elkaar springt en als dan je handjes of hoofd er vlakbij is, belandt je  in het "hopital"
Mijn advies : informeer eerst hoe je dat kan aan pakken.
 Succes fred 

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Age Buitenrust Hettema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2025 19:52 #1478277 door Age Buitenrust Hettema
Beantwoord door Age Buitenrust Hettema in topic Bezwijken draagarm
Hai Fred,

Dank voor het razendsnelle antwoord! Ik had de draagarm al gedemonteerd en hierbij de veer spanningsloos gemaakt met een klem. Ik heb inmiddels een vervangende draagarm die er veel beter uitziet. Ook heb ik er meteen één voor de andere kant bij. Veiligheid bij sleutelen is altijd prioriteit nummer UNO!

Dit is overigens min allereerste Volvo. Mijn ouders reden in de jaren zestig tot twee keer toe een Volvo: Katterug met split in de voorruit 444 VX-19-02 en een Duet 210 MH-26-36. Met de Duet gingen we dan als familie naar het voormalig Yougoslavië met een trailer en twee zeilbootjes daarop. 
Dus wilde ik uiteindelijk ook een Volvo rijden. En dat werd dus de 145 sinds 1 december 2022. Ik kom dus eigenlijk nog maar net kijken.... 

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
16-08-2025 20:30 #1478279 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Bezwijken draagarm
Dit is helaas een veelvoorkomend gebeuren; in de dagelijkse praktijk vaak gezien. In de draagarm waar de veer steunt, verzamelt zich vuil en vocht, met als gevolg roest met breuk tot gevolg. Als je een 140  koopt, ze zijn inmiddels behoorlijk bejaard, is het raadzaam de draagarmen los te maken en goed te inspecteren op roest, niet met een staalborstel, maar met een flinke bikhamer. Het vervelende is dat dit van de buitenzijde niet of nauwelijks te zien is, de roest zit aan de binnenzijde. een gewaarschuwd mens telt voor 2 !

Succes, gr Cor.

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-08-2025 00:48 #1478284 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Bezwijken draagarm
Als ik dit zo zie zou ik er en nieuw stuk inlassen een nieuwe bodum voor de schokbreker of mag dat niiet?

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD