IPD Stabilisatorstang doorbouten

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-09-2008 16:44 #50163 door Arco Ruighaver (GAST)
IPD Stabilisatorstang doorbouten is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Bij mijn Amazon zijn de plaatsen waar de stabilisator (IPD 28 + PU) aan de carroserie vast ziet verstevigd (uitgeslepen en nieuwe dikkere plaaten erop met nieuwe moeren in de binnenkant gelast) omdat de balken hier slecht waren. Nu is echter een van de moeren in de balk dol geworden. </p><p>De moeren die nu in de balk gelast zijn zijn M8, dit is een slag kleiner dan de originele 3/8 UNC wat 9,6 mm is.</p><p>Deze moeren optappen naar m10 lijkt me niet zo slim omdat er dan wellicht te weinig vlees overblijft.</p><p>Heeft iemand ervaring met het doorbouten van de stabilisatorstang. Ik wil eigenlijk alle moeren in het frame en de balken doorboren en met M8 of M10 draadeinden en dikke carosserieringen de stabilisatorstang vast zetten.</p><p>Iemand dit al eens bij de hand gehad en hier voor en/of nadelen over weet te vertellen? Of eventueel andere suggesties?</p><p>Gr Arco</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2008 17:43 #90007 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic IPD Stabilisatorstang doorbouten
<p>Arco,</p><p>
vooreerst: ben je wel zeker dat er een standaard moer M8 ingelast is?, is
het soms niet een (groter) stukje plaat (dan de diameter van de moer) waar
M8 draad is ingetrokken? Indien het echt een M8 moer is, en die zit nog
vast in de carrosserie, dan kan je ev. overwegen de kapotte draad toe te
lassen, er een gat van 6.5mm in (voor)boren, en er tenslotte terug een tap
van 8mm in draaien. Zou men toch verkiezen er de dikkere 3/8" UNC bout in
te draaien, dan (voor)boren met 7.6 mm en tappen met 3/8" UNC.</p><p>
Succes en groeten, WDB</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-09-2008 18:05 #90006 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic IPD Stabilisatorstang doorbouten
<p>Willy,</p><p>Ik ben er voor 95% zeker van dat er een moer in gelast is. De schadehersteller heeft toentertijd zowel links als rechts een stuk van de balk uitgeslepen en een plaat staal gemaakt van 3mm dik welke aan de binnenzijde moeren heeft op/ingelast.</p><p>Echter nu is met het vervangen van de stabilisator stang naar een van IPD aan de bijrijderskant de voorste moer dol gedraaid. Om dit probleem zo degelijk mogelijk op te lossen zat ik aan dat doorbouten te denken. Echter is het dichtlassen van de moer en opnieuw M8 tappen ook zeker een optie. M10 tappen in een m8 moer (zelfs nadat deze dichtgelast en weer opgeboord is) lijkt me niet slim omdat de moer op zijn smalst dan maar 1,5 mm vlees(13mm - 10mm /2) heeft.</p><p>Dus of doorbouten of oplassen, doorboren en opnieuw m8 tappen...Doorbouten is het mist mooi maar lijkt mij wel het sterkst. </p><p>M8 opnieuw tappen lijkt mij het probleem uitstellen naar een volgende keer, omdat in een originele situatie de bouten dus al dikker zijn, 3/8 unc, en de krachten die erop komen te staan minder ivm de dunnere stabilisatorstang.</p><p> </p><p>Gr Arco</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2008 09:42 #90005 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic IPD Stabilisatorstang doorbouten
<p>Arco,</p><p>
ik twijfel er wat aan of je "Doorbouten is het mist mooi maar lijkt mij
wel het sterkst." uiteindelijk wel klopt?:
ik heb het nog niet zo goed bekeken, maar zou het niet kunnen dat bij
doorbouten het balkje waardoorheen je bout nu gaat, met harder
aandraaien van de moer niet zal geneigd zijn ingedrukt te worden na verloop
van tijd en spanning, waardoor bout weer los komt? In die hoeken links en
rechts durft het inderdaad ook wel eens behoorlijk roesten, en wat indien er
bovenaan ook roest is?</p><p>
Bij de optie "opnieuw uitboren en tappen" dacht ik aan volgende:
de ong. 6mm dikke M8 moer is gelast op 3mm dikke plaat, dus kan
je ongeveer 9mm M8 draad hebben.
Ook las ik in commentaar van Bernard Piek bij "vliegwiel demonteren"
(Tijsen, 27-03-2008), dat er verschillende sterktes zijn van bouten, bvb.
"...10.9 kwaliteit in het vlieg wiel...". (Staat de sterkte van een bout
soms niet boven op de kop vd bout, zoals bvb. "PGB 8.8" (bij M10 bout
die ik hier toevallig bij de hand heb)?) Ik stel me dus voor dat zo'n type
M8 bout in 9mm draad het wel moet kunnen uithouden?</p><p>
Bij renoveren van overigens goede AM heb ik zelfde probleem: roest
in hoeken/plaatsen waar stabilisatorstang vast gehouden wordt; ben van plan
de hoeken opnieuw te lassen, en de originele +-21mm stang terug te plaatsen,
na 3/8" draad trekken in voldoend dik stukje plaat (ipv in opgelaste moer)
van bvb. 10mm.</p><p>
Groeten, Willy DB</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2008 12:50 #90004 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic IPD Stabilisatorstang doorbouten
<p>Bouten (of draadeinden) door een balk moeten om het goed te doen eigenlijk worden ondersteund door een busje in de balk, dit om indrukken van de balk te voorkomen. Denk er bij gebruik van draadeinden om dat de bouwmarktexemplaren niet van de juiste kwaliteit zijn voor de ophanging. Dit is doorgaans 4.6 terwijl je 8.8 moet hebben. </p><p>Wat je zou kunnen doen: Boor de M8 moer weg met een gatzaag en las in het ontstane gat een M10 moer, gelijk met de onderkant van de plaat. Slijp het uitstekende deel van de las weg en het lijkt net echt.</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-09-2008 17:59 #90003 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic IPD Stabilisatorstang doorbouten
<p>Ik heb de bewuste moer opgetapt naar M10. Meteen even alle ringen onder de boutjes vervangen door carosserieringen en alles zit weer muurvast.</p><p>Bedankt voor alle hulp en gedachtes.</p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD