stuurbekrachtiging

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-05-2009 17:08 #92125 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic stuurbekrachtiging
Sorry Cees het is adsl588498@tiscali.nlGr Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• D. Spieard (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2009 16:59 #92124 door D. Spieard (GAST)
Beantwoord door D. Spieard (GAST) in topic stuurbekrachtiging
<p>Jan,</p><p>Als je de bekrachtigingunit aanschaft hebt je de stuurstang-koppelingen van de corsa er ook bij nodig om de amazon stuurstang daar op aan te passen.</p>

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-05-2009 17:36 #92123 door Jan Oudijk
Spieard,Die hele handel is bij mij vervallen ,en ik heb zelf daar nieuwe verloopbussen voor gemaakt.Dus geen stuurstang-koppelingen van de corsa ertussen!

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-06-2009 19:34 #92122 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic stuurbekrachtiging
<p>Vandaag is mijn electrische stuurbekrachtiging klaar en het werkt fantastisch!</p><p>Ik heb net als Cees Visser klembussen gemaakt en de stuurbekrachtiging tussen de stuurstang ingebouwd.</p><p>Alleen had ik een stuurbekrachtiging uit een C-type corsa en die is een heel stuk langer dan degene die in een B-corsa zit.</p><p>Ik heb van de unit aan 1 kant een cm of 20 afgezaagd en in het huis een extra lager moeten plaatsen dit om het geheel korter te maken,</p><p>dus als iemand het idee heeft het ook zelf in te bouwen neem dan een unit uit een B-Corsa.</p><p>De extra electronica die erbij komt om het geheel draaiend te maken stelt niet zo heel veel voor, ik heb het besteld in england en </p><p>thuis eens even open gemaakt, er zitten 4 weerstanden in een paar kleine condensators een IC en een potmeter.</p><p>Ik had nog 1 probleem dat was de clakson, bij onze volvo loopt deze door de stuurstang maar bij de de electrische stuurbekrachtiging</p><p>gaat dit niet, ik heb dit opgelost door een sleepring te maken met een koolborstel uit een kleine electromotor, dit werkt zeer goed.</p><p>Tevens heb ik heel de stuurbekrachtiging uit elkaar gehad en eigenlijk is het een heel simpel geheel.</p><p>Het is een as met daarop een ring die op en neer schuift als je de as tordeert als je naar links stuurt omhoog en als je naar rechts stuurt omlaag, in die ring zit een groef waarin een opnemer (zeg maar een soort potmeter ) meet hoe ver de as tordeert deze opnemer geeft dit signaal door door aan een electronisch kastje die de motor weer aanstuurt. Dus hoe groter de kracht hoe harder de motor van de stuurbekrachtiging gaat lopen.</p><p>Verder zit er een gewone worm en wormwiel overbrenging in, het hele ding haal je zo uit elkaar en zo weer in elkaar.</p><p>Wat wel heel naukeurig komt is de afselling van de opnemer, dit heb ik gedaan door een stukje te rijden en zo af te stellen dat de stuurbekrachting naar links en rechts hetzelfde bekrachtigd.</p><p>Ik had de stuurbekrachtiging eerst op de werkbank afgesteld maar dit bleek niet helemaal te kloppen, het is echt een fijn afstelling die op tiendes van millimeters komt, maar goed te doen is.</p><p> </p><p>Als iemand weet hoe ik op dit forum foto's kan zetten en uit wil leggen hoe het moet dan zal ik nog een paar foto's plaatsen.
</p>

• Jambon van der Ham (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-08-2009 23:44 #92121 door Jambon van der Ham (GAST)
Beantwoord door Jambon van der Ham (GAST) in topic stuurbekrachtiging
Hallo, is deze stuurbekrachtiging ook al eens op een 140 toegepast?

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
11-08-2009 19:08 #92120 door Jan Oudijk
<p>Hallo Jambon,ik heb hem in mijn Amazon ingebouwd en Twan in zijn 145,dit is in het clubblad beschreven Ik weet dus niet of er verschil is tussen een stuurinrichting van een 140 of 145 maar als dit hetzelfde is ,is het dus mogelijk!</p><p>Gr Jan.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD