Gedeelde stuurstang

• Ron Linssen (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-10-2009 16:01 #49457 door Ron Linssen (GAST)
Gedeelde stuurstang is gemaakt door Ron Linssen (GAST)
<p>Dag allemaal,</p><p>bij deze een vraag betreffende een gedeelde stuurstang. Mijn recentelijk verkochte Volvo Amazon combi uit 1968 had een gedeelde stuurstang. Momenteel ben ik een P1800 uit 1968 aan het opknappen en het valt mij op dat deze geen gedeelde stuurstang heeft. Op zich vreemd daar dit toch de destijds duurste uitvoering was van de Volvo types.</p><p>Mijn vraag nu zijn er ook gedeelde stuurstangen voor de P1800 en zo nee is die van een amazon overzetbaar naar de P 1800.</p><p>Alvast bedankt,</p><p>Ron.</p><p> </p><p> </p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2009 10:48 #93332 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Gedeelde stuurstang
<p>jammer dat niemand zich meld die deze blijkbaar weinig voorkomende maar belangrijke veiligheidsmodificatie heeft uitgevoerd.</p><p>ik zou er zelf ook niet zo mee gaan rijden tenzij je niet van plan bent om de p1800 te gaan gebruiken.</p><p>toen wij onze sedan amazon kochten uit 65 en ik de stuurstang/huis eens bekeek dacht ik ook , toch maar niet ,veiligheids stuurhuis/stang is toch gewoon te koop op marktplaats bv.ik meen het eens gelezen te hebben dat je voor de p1800 een stuurhuis uit een amazon kunt gebruiken , ik zou zelf de oude eruit halen opmeten , bevestigingspunten e.d. en gaan vergelijken met een veiligheids stuurstang/huis van een amazon van na 66 of67.</p><p> </p>

• Eric Dezittere
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2009 12:56 #93331 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Gedeelde stuurstang
<p>Zo eenvoudig als hierboven is het allemaal wel niet, en de opmerking ; ik zou er zelf zo niet mee gaan rijden????? dan zijn er heel wat redenen om niet te gaan rijden, als je het vergelijkt met huidige veiligheids maatregelen van moderne autos!!Dan zou ik zeker in een amazon van 65 een dubbel remcirquit gaan plaatsen, en een verklikker voor te lage remvloeistof, ezv. Uiteindelijk zijn en blijven het oudere wagens, en veiligheid staat inderdaad voorop, maar deze keuze maak je bij de aankoop van een auto.</p><p>De reden dat Volvo in eerste instantie bij de P1800 geen veiligheidsstuurstang van het amazon type is gaan gebruiken, is omdat bij de P1800 de twee delen niet in lijn liggen met elkaar. Kijk maar eens naar de knik ter hoogte van de koppeldemper tussen de twee gedeelten van de stuurinrichting. Bij de amazon liggen deze twee delen wel in lijn. Dus een amazon stuurgedeelte overzetten naar een p1800 kan niet. Uiteindelijk heeft men wel voor de laatste P1800 , de E en Es types een andere wat veiliger manier gevonden om bij botsing toch een gedeelte van de inpakt op te vangen,en er zijn twee types, namelijk is het eerste gedeelte van de stuurstang vertrekkende uit het stuurhuis zelf zo gemaakt, of bij andere is het gedeelte waar het stuur is aan bevestigd zo gemaakt dat bij een botsing deze wat in elkaar kan shuiven.de laatste uitvoering is vooral bij de USA uitvoering gebruikt, en ook de meest veilige. Deze types zijn dan wel mits wat aanpassing te gebruiken in een P1800 S, maar let op, bij deze P1800 E en ES is de komplete ophanging veranderd, en ook de stuurinrichting. De pitmanarm is bijvoorbeeld ook niet dezelfde, en het stuurgedrag zal dus veranderen. Dus zo eenvoudig is het allemaal weer niet.</p>

• Ron Linssen (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-10-2009 17:09 #93330 door Ron Linssen (GAST)
Beantwoord door Ron Linssen (GAST) in topic Gedeelde stuurstang
<p>Dank jullie beiden voor de info. Hier heb ik inderdaad wat aan. Wat is een pitmanarm en waar zit die. Mogelijk dat ik in de toekomst e.e.a. kan ombouwen. Mogelijk dat iemand zo'n type stuurtsnag heeft ?</p><p>Met dank.</p><p> </p>

• Eric Dezittere
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2009 20:01 #93329 door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Gedeelde stuurstang
De pitmanarm is de arm die onderaan het stuurhuis is bevestigd aan de uitgaande as, de arm waar je dan de stuurstang naar het linker wiel, en de stuurstang naar het hulpstuurhuis rechts mee verbind.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD