Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
- Harmen Kip (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2009 12:18 #49455
door Harmen Kip (GAST)
Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen? is gemaakt door Harmen Kip (GAST)
Ik zit informatie op te zoeken over spoorverbreders voor mijn Volvo Amazon Combi.Het leek mij eventueel wel mooi om deze te monteren zodat het één en ander er wat 'dikker' uitziet.Ik heb al gelezen dat ik maximaal 2% mag toevoegen aan de spoorbreedte, en dat de wielen maximaal 30mm uit mogen steken. Dit laatste zal niet het geval zijn.Dus mijn vraag,wie heeft er ervaring met spoorverbreders? Eventueel in combinatie met een Volvo Amazon? Hoe is dit bevallen en zou ik er goed aan doen deze te monteren?En doet die 2% (+/- 30mm breder), optisch überhaupt iets? Met dank,Harmen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-10-2009 19:13 #93342
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
Hallo Harmen
Of spoorverbreders "optisch" iets doen, blijft een subjectieve beoordeling, die geheel van jouw smaak afhankelijk is. Technisch is het een andere zaak. Laat ik beginnen met te stellen dat wanneer je velgen met een andere ET-waarde, een hogere, zodat het hart meer naar binnen komt en dus de velg meer naar buiten, hetzelfde effect kunt krijgen.
Over de constructie met spoorverbreders lopen meningen van veel mensen, waaronder de wetgevers in verschillende landen uiteen. Feit blijft, dat de constructie nooit zo betrouwbaar en belastbaar kan zijn als een originele velg-naaf aansluiting. In Nederland zijn spoorverbreders dacht ik niet eens toegestaan. En dan heb je met de APK al gauw een probleem.
Voor de techniek van je auto is het allemaal niet zonder gevolgen. Allereerst komt de velg meer naar buiten, hetgeen betekent dat de afstand tussen het midden van de velg en het wiellager groter wordt. Dientengevolge wordt de arm, waarmee de krachten overgebracht wordenn op lager en ophanging groter. En dus de krachten die op lager, fusee en ophanging inwerken. Dit betekent: Hogere slijtage en afgenomen betrouwbaarheid. Bij de achteras zal het allemaal wel meevallen; bij de vooras zul je gaan merken dat het sturen met name op lagere snelheden zwaarder gaat. Wanneer je dan ook besluit om bredere banden te monteren wordt het allemaal nog een tikje erger.
Er zijn echter ook genoeg mensen die al jaren met bredere banden, meest zo'n 185mm breed ipv standaard 165, zonder erg veel problemen met hun Amazon rijden. Van deze auto's zijn er ook wel foto's op het forum te vinden, zodat je zelf een indruk kunt krijgen van de optische effecten. Misschien kunnen zij, wanneer ze reageren, een indicatie geven ten aanzien van de al of niet overmatige slijtage van fusee's en lagers.
Voor mijn eigen auto zou ik niet kiezen voor spoorverbreders.
Sterkte met je beslissing
Of spoorverbreders "optisch" iets doen, blijft een subjectieve beoordeling, die geheel van jouw smaak afhankelijk is. Technisch is het een andere zaak. Laat ik beginnen met te stellen dat wanneer je velgen met een andere ET-waarde, een hogere, zodat het hart meer naar binnen komt en dus de velg meer naar buiten, hetzelfde effect kunt krijgen.
Over de constructie met spoorverbreders lopen meningen van veel mensen, waaronder de wetgevers in verschillende landen uiteen. Feit blijft, dat de constructie nooit zo betrouwbaar en belastbaar kan zijn als een originele velg-naaf aansluiting. In Nederland zijn spoorverbreders dacht ik niet eens toegestaan. En dan heb je met de APK al gauw een probleem.
Voor de techniek van je auto is het allemaal niet zonder gevolgen. Allereerst komt de velg meer naar buiten, hetgeen betekent dat de afstand tussen het midden van de velg en het wiellager groter wordt. Dientengevolge wordt de arm, waarmee de krachten overgebracht wordenn op lager en ophanging groter. En dus de krachten die op lager, fusee en ophanging inwerken. Dit betekent: Hogere slijtage en afgenomen betrouwbaarheid. Bij de achteras zal het allemaal wel meevallen; bij de vooras zul je gaan merken dat het sturen met name op lagere snelheden zwaarder gaat. Wanneer je dan ook besluit om bredere banden te monteren wordt het allemaal nog een tikje erger.
Er zijn echter ook genoeg mensen die al jaren met bredere banden, meest zo'n 185mm breed ipv standaard 165, zonder erg veel problemen met hun Amazon rijden. Van deze auto's zijn er ook wel foto's op het forum te vinden, zodat je zelf een indruk kunt krijgen van de optische effecten. Misschien kunnen zij, wanneer ze reageren, een indicatie geven ten aanzien van de al of niet overmatige slijtage van fusee's en lagers.
Voor mijn eigen auto zou ik niet kiezen voor spoorverbreders.
Sterkte met je beslissing
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-10-2009 19:48 #93341
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
<p>Ik heb een nieuw 6" velgbed laten plaatsen op een oud velghart.</p><p>Normaal wordt zo'n velg alleen maar naar buiten toe verbreedt met de potentiele problemen als gevolf die Sven beschrijft.</p><p>Ik heb er echter voor gekozen om de velg-"verbreding" even veel naar binnen als naar buiten toe te laten plaatsvinden. Staat misschien niet zo vet maar het stuurt fantastisch. Met een 196/65/15 band struurt dit lichter als met de orginele 185/15 band op een 4,5" (Combi) velg! Ook de wegligging is stukken verbeterd. (zie
www.velgen.nl/klassieker.php
)</p>
- Harmen Kip (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2009 00:08 #93340
door Harmen Kip (GAST)
Beantwoord door Harmen Kip (GAST) in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
Beste Sven en Han,Bedankt voor de vele informatie! Hij geeft me een stuk meer duidelijkheid. Ik ga eens op zoek naar foto's van Amazones met meer uistekende banden.De methode van Han voelt inderdaad beter doordat je niet hoeft te 'rommelen' met spoorverbreders. En, bedankt voor de link!Echter is deze oplossing wel wat kostbaarder.Wat betreft de wetgeving. Volgens mij mag je in Nederland gewoon met spoorverbreders rijden, mits de band maar binnen je carosserie blijft. (Sterker nog, hij mag volgens mij 30mm uitsteken?! Had ik ergens gelezen.)Ik weet wel dat je in Duitsland niet met kruis-spoorverbreders mag rijden.Ik ga de website eens even lezen.Nogmaals dank,
- Harmen Kip (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2009 00:19 #93339
door Harmen Kip (GAST)
Beantwoord door Harmen Kip (GAST) in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
Beste Han,Ik heb de website eens doorgekeken. Mooie oplossing! Aangezien ik ook nog binnenbanden gebruik kan ik wellicht de optie voor het plaatsen van de Tubeless modivicatie ook uit laten voeren.Mag ik brutaal zijn en vragen wat zoiets ongeveer kostte bij u?En is de 196/65/15 band duurder dan de originele maat?Met dank
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-10-2009 19:53 #93338
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
<p>Hallo Harmen,</p><p> </p><p>Is al weer een paar jaar geleden dat ik dit heb laten doen. Kostte toen ca. €65,- per velg. Daarboven op komt nog stralen en poedercoaten, moet je rekenen op ca, €35,- per velg.</p><p>195/65/15 banden zijn zeer goed verkrijgbaar, is een courante maat die ook op veel recente auto's wordt toegeast (prijzen tussen €50 - 90 afhankelijk van het merk dat je kiest) Verkrijgbaarheid is stukken beter dan een originele 1<u>6</u>5/15 band. (maataanduiding staat verkeerd in mijn eerste bericht).</p><p> </p><p>Let wel op dat je de "verbreding" even ver naar binnen als naar buiten laat uitvoeren voor een optimale wegligging!!</p>
- Christian Wolthuis (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2009 19:36 #93337
door Christian Wolthuis (GAST)
Beantwoord door Christian Wolthuis (GAST) in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
Dag Harmen, Toen ik mijn auto twee jaar geleden kocht (bij Nordicar) kwam hij net uit Zweden. Alles wat er nu opzit, was toen al op de auto aanwezig. De spacers van zo'n 30mm hebben bij de laatste twee APK's niet voor problemen gezorgd. Er zitten 5,5J GB-velgen op uit 1978 die wat verder naar binnen komen. Vanaf de zijkant van de auto ziet de velg er dus niet diep uit, maar 195/65R15 staat hem wel goed. Hoe een amazon rijdt en stuurt met standaard wielen, weet ik niet, maar onbekrachtigd vind ik niet dat het zwaar gaat. Wat betreft slijtage aan verschillende delen van de ophanging kan ik alleen zeggen dat ik nu een fusee moet vervangen omdat die zijn beste tijd heeft gehad. Of er een directe link is met de verbreding kan ik niet zeggen.Mocht je een foto willen zien, post even je e-mailadres, dan stuur ik je wat.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-11-2009 22:08 #93336
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
Wanneer ik het verhaal van Christian goed lees, met name de opmerking dat vanaf de zijkant van de auto de velg er niet diep uitziet, de spacers een breddte hebben van 30 mm., kom ik tot de conclusie dat de spacers gebruikt zijn om het teveel naar binnen komen van de velg op te heffen. Ook het niet zwaar sturen duidt hier op. Het zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld de velgen een ET-waarde van 0 hebben, maar door de spacers de resultante hetzelfde is als ET 30. Dat zou een acceptabele waarde zijn bij die velgbreedte en dan heb je ook niet zoveel last met zwaar sturen.
Van belang voor de belasting van de wiellagers en de fusees is dat het midden van de velg, in de doorsnede, op de zelfde plaats zit als bij een originele configuratie. Naar binnen óf naar buiten zal zorgen voor een grotere belasting van de genoemde onderdelen en zwaar sturen.
Overigens, als je velghart wél op de juiste plaats zit maar je monteert, als het zou kunnen, bredere banden dan 195, zul je ook merken dat de auto zwaarder gaat sturen. Dit heeft dan weer een andere oorzaak.
Omdat de situatie op het eerste gezicht niet overdreven verbreed lijkt,, kan het zijn dat een APkeurmeester verder niet gekeken heeft. Zij moeten ook voor een hele kleine prijs eigenlijk teveel controleren.
Eigenlijk zou je als autobezitter niet zozeer moeten nadenken over of het wel mág en of je ermee door de APK komt, maar meer of het veilig is. Begrijp me goed: ik wil niet roomser zijn dan de paus, maar met mijn technische achtergrond als bagage ben ik van mening dat spacers/spoorverbreders en dan met name om de spoorbreedte te vergroten, niet op onze auto's gebruikt zouden moeten worden.
Van belang voor de belasting van de wiellagers en de fusees is dat het midden van de velg, in de doorsnede, op de zelfde plaats zit als bij een originele configuratie. Naar binnen óf naar buiten zal zorgen voor een grotere belasting van de genoemde onderdelen en zwaar sturen.
Overigens, als je velghart wél op de juiste plaats zit maar je monteert, als het zou kunnen, bredere banden dan 195, zul je ook merken dat de auto zwaarder gaat sturen. Dit heeft dan weer een andere oorzaak.
Omdat de situatie op het eerste gezicht niet overdreven verbreed lijkt,, kan het zijn dat een APkeurmeester verder niet gekeken heeft. Zij moeten ook voor een hele kleine prijs eigenlijk teveel controleren.
Eigenlijk zou je als autobezitter niet zozeer moeten nadenken over of het wel mág en of je ermee door de APK komt, maar meer of het veilig is. Begrijp me goed: ik wil niet roomser zijn dan de paus, maar met mijn technische achtergrond als bagage ben ik van mening dat spacers/spoorverbreders en dan met name om de spoorbreedte te vergroten, niet op onze auto's gebruikt zouden moeten worden.
31-10-2010 11:33 #97466
door Henri van Kleef (GAST)
Hij die zijn kind benzine voert, moet niet roken als het boert.
Beantwoord door Henri van Kleef (GAST) in topic Spoorverbreders, goed idee? En ervaringen?
Beste Kip,
Ik heb onder de Amazon 30 mm achter ertussen gezet, en vóór 20 mm.
de velgen zijn immitatie minilites met een ET waarde van 5
De steek klopte wel, namelijk 5 gats-114,3 mm.
Persoonlijk vind ik de 20 mm vóór net iets netter staan, maar dat ligt natuurlijk een beetje aan de smaak.
Ik heb met de APK géén last gehad.
Je moet wel de spoorverbreders nemen die op de naaf gebout worden, in de spoorverbreder zitten dan nieuwe bouten om je wiel tegen te monteren.
De gehele moerlengte kan zo gebruikt worden om het allemaal goed vast te monteren.(dus géén losse schijfjes met gaten gebruiken)
Ik heb onder de Amazon 30 mm achter ertussen gezet, en vóór 20 mm.
de velgen zijn immitatie minilites met een ET waarde van 5
De steek klopte wel, namelijk 5 gats-114,3 mm.
Persoonlijk vind ik de 20 mm vóór net iets netter staan, maar dat ligt natuurlijk een beetje aan de smaak.
Ik heb met de APK géén last gehad.
Je moet wel de spoorverbreders nemen die op de naaf gebout worden, in de spoorverbreder zitten dan nieuwe bouten om je wiel tegen te monteren.
De gehele moerlengte kan zo gebruikt worden om het allemaal goed vast te monteren.(dus géén losse schijfjes met gaten gebruiken)
Hij die zijn kind benzine voert, moet niet roken als het boert.