Wat is er loos?
- Arnold van Loon (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2009 08:58 #49427
door Arnold van Loon (GAST)
Wat is er loos? is gemaakt door Arnold van Loon (GAST)
<p>Tijdens het rijden over oneffen wegen is er geklapper te horen uit de voortrein. Het lijkt of er wat los zit of iets te veel speling heeft. De auto is al eens op de brug nagekeken, maar toen is niets gevonden. Nagekeken: Schokbrekers, veren, geen speling in de wielen, stibilisatorstang, stuurstangen, draagarmen etc.</p><p>Wat is het meest voor de hand liggende onderdeel?</p><p>Het gaat om een amazon P130 uit 1969.</p><p>Alvast bedankt.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-10-2009 09:15 #93467
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Wat is er loos?
<p>Probeer eens of je op een rammelweg met je voet ligt op de rem getrapt het geluid nog hoort. Als het dan weg is zijn het rammelende remblokjes.</p><p> </p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-10-2009 10:18 #93466
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wat is er loos?
kijk ook eens naar de gummi steun vd versnellingsbak: die kan versleten en
doorgezakt zijn waardoor op dat punt contact van ijzer op ijzer kan
ontstaan met gerammel als gevolg. Te koop op VKB van morgen.
doorgezakt zijn waardoor op dat punt contact van ijzer op ijzer kan
ontstaan met gerammel als gevolg. Te koop op VKB van morgen.
- Arnold van Loon (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2009 10:49 #93465
Beantwoord door Arnold van Loon (GAST) in topic Wat is er loos?
<p>De reactie van de remblokken ga ik proberen. </p><p>Vorig jaar zijn de motorsteunen en versnellingsbaksteun reeds vervangen, dus daar kan het niet aan liggen.</p><p>Wordt vervolgd.</p>
23-10-2009 11:59 #93464
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Wat is er loos?
Kijk nog eens extra naar de bevestiging van de bovenste draagarm op de voortrein. En dan de twee bouten waarmee het "botje" dus aan de voortrein zit geschroefd.
Als daar een vulplaatje uit raakt ontstaat er speling.
Ik heb dit tot twee keer aan toe gehad nadat het niet goed was vastgezet door een uitlijn bedrijf.
Door het gewicht van de auto en de druk van de veer is dit soms wat lastig te constateren.
Naarmate er meer plaatjes tussenuit stuiteren zal de speling groter worden en het geklapper toenemen (met scheeftrekken bij remmen als gevolg aan toe).
Als daar een vulplaatje uit raakt ontstaat er speling.
Ik heb dit tot twee keer aan toe gehad nadat het niet goed was vastgezet door een uitlijn bedrijf.
Door het gewicht van de auto en de druk van de veer is dit soms wat lastig te constateren.
Naarmate er meer plaatjes tussenuit stuiteren zal de speling groter worden en het geklapper toenemen (met scheeftrekken bij remmen als gevolg aan toe).
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-10-2009 12:13 #93463
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Wat is er loos?
<p>Ik had ook een geklapper vanuit de rechtervoorkant, dacht eerst dat onder het dashboard vandaan kwam en ik had het alleen als er iemand naast me zat. Later had ik het geklapper ook als ik alleen in de wagen zat. Bleek dat de bovenste schokbreker rubbers uitgelubberd waren en tenslotte helemaal weg waren, dus de schokbreker had vrij spel in de draagarm. Ik had niet eens een hobbelweg nog om te merken dat er iets niet goed zat. </p><p> </p><p>Krik de wagen maar is op en haal het wiel eraf en pak met een waterpomp tang de bovenste bevestiging van de schokbreker vast en beweeg dan de tang maar eens naar voren of achteren en van links naar rechts. Met goede rubbers lukt je dat niet. Lukt het je wel dan zijn de rubbers op. Kosten niks en het is werkje wat je zelfs op de straat kan doen, ik denk een klein uurtje werk. </p><p> </p><p>Tip vervang dan ook gelijk de onderste, is in totaal nog geen 10 euro handel. </p>
- Arnold van Loon (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-11-2009 21:45 #93462
Beantwoord door Arnold van Loon (GAST) in topic Wat is er loos?
De oorzaak is inmiddels bekend.
Nieuw hulpstuurlager aangebracht en een stuustangkoppeling.
Dit was de oorzaak van het geklapper.
Bedankt voor alle reacties.
Nieuw hulpstuurlager aangebracht en een stuustangkoppeling.
Dit was de oorzaak van het geklapper.
Bedankt voor alle reacties.