hardy schijf verwisselen

• Frans Pars (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-04-2010 09:45 #49099 door Frans Pars (GAST)
hardy schijf verwisselen is gemaakt door Frans Pars (GAST)
<p>merkt de afgelopen week een wat zwabberend stuurreactie, of eigenlijk meer van de zachte/deinende schokjes in het stuurwiel als ik aan het rijden was. niet echt lekker en veilig lijkt mij.</p><p>allereerst alle ophangingen gecontroleerd, wielen op en heen weer proberen te bewegen, in ieder geval geprobeerd alle zaken die in het forum staan te checken maar nergens lijkt iets stuk of rare bewegingen en of geluiden.</p><p>zag wel dat de hardy schijf aardig naar zijn grootje was,(niet meer helemaal rond ook) vond ook aardig wat speling zitten tussen de twee verschillende delen van de stuurstang, dus ik ga als eerste deze schijf vervangen.</p><p>hoe kan ik dit beste aanpakken, zag de aarde draad al wel zitten tussen de bovenste en onderste stuurstang, die moet ik dus niet vergeten te herplaatsen (zoals te lezen in andere forum artikelen) en zit er bijvoorbeeld in iedere stuurstang een claxon draad (en waar komt deze dan uit de onderkant uit dan?)</p><p>en nu ik toch bezig ben, is het heel moeilijk als ik nu toch bezig ben om de oude stuurstang die dus nog niet inelkaar klapt bij een aanrijding te vervangen door de latere "veilige" stuurstang constructie?</p><p>ps ik heb een Amazon 122 uit 1967</p><p>Thanks! groeten Frans</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2010 12:29 #95229 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic hardy schijf verwisselen
<p>Het vervangen van de stuurstang door een later exemplaar dat "aanrijdingsveilig" is gaat niet met het huidige stuurhuis. Je hebt dan nl. een stuurhuis nodig van het latere type ('69)</p><p>Als het goed is loopt de claxondraad helemaal vanaf het stuur door de stuurstang naar beneden en komt aan de voorkant van je stuurhuis (in het verlengde van de stuurstang) naar buiten.</p><p>Het vervangen van de Hardy schijf is verder een rechttoe rechtaan klus. Even uitkijken dat je de draden van de claxon niet kapot trekt.</p>

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2010 15:05 #95228 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic hardy schijf verwisselen
<p>Frans,</p><p> </p><p>Maak de draad die uit het stuurhuis komt los en trek hem via het stuur d'r uit. Andersom lukt niet. Vervang de Hardyschijf en verbind de 2 stuurdelen weer met elkaar. Pak een stuk lasdraad en haal de gril uit je frontje en als het goed is kun je nu via het gaatje in het stuurhuis de lasdraad in ruk doorvoeren naar het stuur. Koppel de claxondraad aan de lasdraad en trek de lasdraad weer terug totdat je claxondraad weer uit het stuurhuis tevoorschijn komt. </p><p> </p><p>Ik moest ook mijn claxondraad vervangen en volgens de bovenstaande manier had ik binnen 30 min mijn claxon weer werkend.</p><p> </p><p>De lasdraad via het stuur invoeren lukt totdat je in het stuurhuis terecht komt en dan loop je vast want je komt never nooit goed voor gaatje waar de claxondraad doorheen moet.</p>

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-04-2010 22:03 #95227 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic hardy schijf verwisselen
Dit is niet alleen een gaatje,maar een buisje waar je doorheen moet.De functie van dit buisje is het voorkomen,dat er olie uit het gaatje voorop het stuurhuis zou lopen bij afwezigheid van het eraan gesoldeerde buisje.Bij het vervangen van de hardy schijf knip ik de draad door op de plek van de schijf.Eerst trek ik de draad zover mogelijk naar het stuur om ruimte te krijgenJe kunt dan de nieuwe schijf over een uiteinde van de draad draad schuiven.Dan maak ik de draad weer aan elkaar met een verbindingstekkertje en daarna zet je de hardy schijf weer vast.

• Arco Ruighaver (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
14-04-2010 11:36 #95226 door Arco Ruighaver (GAST)
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic hardy schijf verwisselen
<p>Als ik een tip mag geven, ga voor een Hardyschijf van PU (Polyurethaan). Deze zijn een stuk sterker en nagenoeg gelijk geprijs. www.tinustechniek.nl/ verkoopt ze voor &euro; 17,50 en www.volvoklassiekers.nl zal ze ook wel hebben.</p><p>Succes Gr Arco </p>

Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD