Bussen vervangen of hele voortrein?

• Arthur Vaanhold
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
14-09-2010 23:08 #48776 door Arthur Vaanhold
Bussen vervangen of hele voortrein? is gemaakt door Arthur Vaanhold
De onderste draagarmrubbers van de ES moeten voor de APK worden vervangen. Maar: ik heb ook nog een compleet gereviseerde voortrein liggen van de 1800E; gestraald, verzinkt, gespoten, nieuwe rubbers en bouten e.d. Hoeveel werk is het om de hele voortrein te vervangen? Is dat een beetje zelf te doen? En dan zoek ik nog adres om de afstellingen met vulplaatjes te doen. Bedankt, Arthur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2010 08:51 #96527 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Bussen vervangen of hele voortrein?
De draagarmrubbers vervangen kost een paar uurtjes als je het voorzichtig doet en je geen speciaal gereedschap hebt om de bussen eruit en erin te persen en je wat moet improviseren (vooropgesteld alles gaat los, soms zitten de bouten door de draagarmen in de voortrein vastgeroest, bij montage met kopervet insmeren). Opletten dat de veren niet ongecontroleerd loskomen. Om de voortrein te vervangen moet de motor opgevangen worden omdat deze erop ligt (het makkelijkste met speciale balk) en moeten ook de remleidingen losgemaakt worden omdat deze door eraan vastgelaste beugels lopen (en moeten dus na montage weer ontlucht worden), daarna natuurlijk de auto nog laten uitlijnen omdat de geometrie meestal niet toevallig juist is. Heb ik eens gedaan omdat de asdrager zelf vervangen moest worden. Als de rest van de huidige voortrein in orde is zou ik alleen de draagarmrubbers vervangen omdat dit duidelijk minder werk is. Indien andere delen ook binnenkort vervangen moeten worden zou ik deze nu ook vervangen (als de onderste draagarm los is, is de veer er ook uit en kan men makkelijk aan alles werken). De asdrager zou ik alleen vervangen als deze zelf slecht is, het is duidelijk meer werk deze mee te vervangen. Nieuwe bussen, rubbers en kogels geven trouwens een onherkenbaar betere wegligging. Zelf zoek ik nog een goede voortrein van een E/ES, maar ik weet dus al wat mij te wachten staat.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2010 13:13 #96526 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Bussen vervangen of hele voortrein?
<p>Hoi Arthur, ik zou niet de hele voortrein eronder vandaan halen, grootste probleem is naast het vele werk de uitshimming.</p><p>Mocht je alles willen reviseren incl remmen, veren en remleidingen dan kan het lonen om je gedemonteerde voortrein op te bouwen, maar zoals gezegd is een aardige klus.</p><p>Als je de rubbers vervangt en voor de bussen ergens een handbediende druktafel kan gebruiken ben je al APK klaar.</p><p>Heb je er al een IPD stabilisator stang onder ? scheelt enorm.</p><p>Billstein schokbrekers eronder en je bent klaar voor dit leven.</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Arthur Vaanhold
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-09-2010 11:04 #96525 door Arthur Vaanhold
Beantwoord door Arthur Vaanhold in topic Bussen vervangen of hele voortrein?
Bedankt voor de reacties, ik heb het toch maar op het vervangen van alleen de bussen gehouden. Is prima zelf te doen. Groet, Arthur

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD