Stuurhuis lagers?

Lees meer
03-12-2022 10:49 #201109 door Gerie Mensink
Stuurhuis lagers? is gemaakt door Gerie Mensink
Bij laswerk aan de balk onder het stuurhuis van mijn ama 66 Combi bleek het stuurhuis behoorlijk versleten te zijn. Ik had nog een stuurhuis liggen die me als ‘nog goed’ was verkocht. Geen speling, geen lekkage, gespoeld en nieuwe olie. Die erop gezet. Stuurt een stuk strakker. Rechtuit mooi, bochten voelen ietsje zwaarder aan maar niet té stuur draait na bocht weer mooi terug. Afstelling is goed, zo het zich laat aanzien. Maar…. Het voelt of de lagers niet goed zijn. Soort bibberend, ribbelend gevoel bij draaien van het stuur. Als dit het is,
zijn de lagers ook te vervangen/verkrijgbaar? Ik lees daar bij alle revisie vragen en reacties niets over en de revisiesetjes hebben ze niet. 
Iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2022 20:13 #201113 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stuurhuis lagers?
Het wormwiel is een integraal onderdeel van de kogellagers. Dus als je het lager voelt bibberen dan is de kans levensgroot dat er pitting op het lager zit. Is een veel voorkomend euvel.
Voor zover ik weet zijn er geen onderdelen meer te krijgen zijn en is reparatie niet mogelijk. 
Vroeg of laat zal er wel een herproduktie opgestart worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-12-2022 00:14 #201117 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Stuurhuis lagers?
proberen omvan twee eentje te maken heb ik ook gedaan tot nu toe ben ik uit de brand.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2022 14:44 #201138 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Stuurhuis lagers?
De lager cones zijn nog wel verkrijgbaar maar behoorlijk prijzig, dwz de bovenste  product category - Volvo Klassieker Vereniging (volvokv.nl)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2022 17:51 #201144 door Gerie Mensink
Beantwoord door Gerie Mensink in topic Stuurhuis lagers?
zijn de lagers zelf nog wel verkrijgbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-12-2022 19:03 #201148 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Stuurhuis lagers?
Gerrie, ik krijg de indruk dat je niet goed begrijpt hoe het stuurhuis werkt.
Kiik eerst eens in het onderdelenboek; daarin stat een exploded view van het stuurhuis; hopelijk wordt dan e.e.a. duidelijk
Het lager van de stuurstang bestaat uit 3 componenten
  1. De lager cone die Ed al aangaf. (zitten twee verschillende cones in; alleen de bovenste is nog leverbaar)
  2. De lagerkooi, ook niet leverbaar maar hier zou je losse kogeltjes in kunnen zetten
  3. Het wormwiel; op dit wormwiel is een lagerbaan ingeslepen. Dit wormwiel vormt een geheel met de stuurstang en is ook niet meer nieuw leverbaar
Mijn ervaring is, dat wanneer de lagers pitting vertonen, in de meeste gevallen het wormwiel einde oefening is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-12-2022 23:37 #201157 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Stuurhuis lagers?
Ik heb meerdere stuurhuizen gedemonteerd, vaak kun je met een combinatie van onderdelen met wat er nog wel is een stuurhuis reviseren. Gerrie jij hebt een B18 Combi, de stuurhuizen hiervoor zijn van het oude type en steeds moeilijker te krijgen. Mijn advies is om de gehele stuurkolom, slot en stuurhuis van een B20 Amazon erin te zetten, dan heb je ook nog een stuurkolom met veiligheid die voorkomt dat je het stuur in je maag krijgt bij een aanrijding

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2022 15:17 - 07-12-2022 15:20 #201158 door Gerie Mensink
Beantwoord door Gerie Mensink in topic Stuurhuis lagers?
@Han Misdom: Bedoel je met pitting de oxidering van het oppervlak van kogeltjes en glijvlakken van de wormwielen of slijtage tgv bv oude of te weinig olie?

Het rillende gevoel bij sturen lijkt me een regelmaat te hebben die ik associeer met kogeltjes (lager) en niet zozeer de wormwielen. Bij aantasting van wormwielen verwacht ik meer een knarsen. Is dit een redelijke gedachte?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2022 15:25 #201159 door Gerie Mensink
Beantwoord door Gerie Mensink in topic Stuurhuis lagers?
Ed, je hebt een tijdje geleden een paar mooie foto’s geplaatst van een gedemonteerd stuurhuis en onderdelen. Heb je wellicht ook foto’s van versleten worm/wortelwielen om het verschil tussen (redelijke)goed en niet goed duidelijk te krijgen? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2022 17:44 #201160 door Renny Verwer
Beantwoord door Renny Verwer in topic Stuurhuis lagers?
Ik heb hier een paar foto's toegevoegd van de revisie van mijn stuurhuis.
Het wormwiel was duidelijk aangetast, één lagerschaal was ingeroest en een kogel van het lager ook.
Ik heb van twee stuurhuizen één goede gemaakt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.