stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar?

Lees meer
29-07-2022 11:02 #199801 door Paul Schaap
stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar? is gemaakt door Paul Schaap
Het stuurhuis van de 140-serie t/m 1972 heeft een ander onderdeelnummer (1206043) dan het stuurhuis van de auto's van 1973 en 1974 (1206230). Dat heeft Volvo (of ZF?) vast niet zonder reden gedaan. Weet iemand waarom dit zo is? De stuurhuizen zijn uiterlijk identiek volgens mij (of ik moet iets over het hoofd zien). En eigelijk is mijn vraag: zijn de stuurhuizen uitwisselbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2022 12:08 #199803 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar?
Hallo Paul,
bij mijn weten is alleen de arm aan de onderkant verschillend cq het konusgat daarin voor de stuurstangkogel.
Tenminste heb ik eens een oud type stuurhuis op mijn 1973er gezet na het wisselen van die arm.
Dat ging probleemloos, afgezien van het eraf krijgen van de armen om deze te kunnen wisselen.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2022 13:10 #199825 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar?
Dank voor info, Rudi! Dat is dus de beruchte pitmam-arm (die nooit los wil....) Het betekent dus dat de uitgaande as van het nieuwe type stuurhuis een andere vertanding heeft? Dus begrijp ik het goed dat bij verwisseling van de stuurhuizen een ander type pitman-arm nodig is, die op zijn beurt dan weer een andere conus-opening heeft voor dus weer een daarop passende stuurkogel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2022 13:55 #199827 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar?
De vertanding van de uitgaande as is hetzelfde, anders zou men de pitmanarmen niet kunnen wisselen.
Of ook de vorm van de pitmanarm iets anders is weet ik niet, maar de konus voor de stuurkogel is zeker anders, daarom kon ik het oude stuurhuis niet zonder pitmanarmwissel gebruiken.
Even de stuurkogel wisselen gaat helaas niet, dan moet men ook veel andere delen wisselen.
Ik heb de pitmanarmen dus van beide stuurhuizen los gekregen, maar dat kostte wat moeite, daarna was alles makkelijk.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2022 19:51 #199835 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar?
Duidelijk verhaal, Rudi. Bedankt daarvoor. Hetr blijft wel merkwaardig dat het stuurhuis van de laatste bouwjaren een ander onderdeelnummer heeft, terwijl ik nu concludeer dat de stuurhuizen zelf 1 op 1 uitwisselbaar zijn. Maar ik kan hiermee verder! Nogmaals bedankt. Goede groet, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2022 21:36 #199837 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic stuurhuizen 140-serie uitwisselbaar?
Eventueel is er werkelijk ergens een verschil, maar niets wat mij opgevallen is cq problemen gaf.
Ik heb toen niet in een onderdeelboek gekeken omdat ik het oudere stuurhuis had liggen en gewoon vergeleken heb.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.