afstelling stuurhuis

Lees meer
12-06-2022 10:34 - 12-06-2022 11:12 #199342 door Joop van Putten
afstelling stuurhuis is gemaakt door Joop van Putten
Het stuurhuis van mijn Amazon staat iets te strak. Die wil ik dus beter afstellen. Maar... de contramoer zit muurvast aan de stelschroef. Ik kan dus beide wel los en vast draaien, maar niet onafhankelijk van elkaar. Kortom dan is afstellen onmogelijk. Ik heb het geprobeerd met een hefboom op de schroevendraaier op de stelschroef terwijl de contramoer met een steeksleutel op zijn plaats wordt gehouden. Geen beweging. Ik ben bang dat ik de inkeping op de stelschroef ruïneer als ik teveel kracht zet. 
Is een slagschroevendraaier een optie? of sla ik dan de boel in het stuurhuis kapot.
Dus als iemand een goed advies heeft, graag!
Aanvullende vraag: Kan ik de stelschroef helemaal uit het stuurhuis draaien zodat ik op de werkbank verder kan proberen de boel los te krijgen?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2022 11:28 #199344 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic afstelling stuurhuis
Je kunt kruipolie een paar dagen laten inwerken, dan nog warm stoken op zich kan je best wat kracht op de moer zetten, is een contramoer en schroefdraad zit er dus onder

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2022 12:37 #199346 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic afstelling stuurhuis
Hallo Joop, gebruik alsjeblieft geen geweld op de afstelbout, want deze is gehard en er kan een stukje afbreken wat het probleem nog veel groter maakt. De bout kan er niet uit, want deze zit met een segerring geborgd in de stuurtas. Met Ed ben ik het eens, alleen kruipolie en een beetje verwarmen. Gebruik geen slagschroevendraaier, lukt het niet om de moer zonder geweld los te draaien, gebruik dan een moerensplijter en bestel een nieuwe moer.
Groeten Albert. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2022 14:32 #199349 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic afstelling stuurhuis
Bedankt voor de tips. De moerensplijter kende ik niet. Altijd handig dus. Het probleem is dat de kop van de stelschroef nogal kwetsbaar lijkt. Ik fixeer de moer met een steeksleutel en met een grote schroevendraaier probeer ik beweging in de stelschroef te krijgen. Er zit inmiddels ruim WD40 op dus afwachten. Verwarmen kan ik met een verfbrander. De benzine leiding zit in de buurt, dus echt een brandertje erop zetten lijkt me niet handig.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2022 15:43 #199350 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic afstelling stuurhuis
Hallo Joop, de moerenspijter is een handig stuk gereedschap, maar in dit geval vereist het wel wat feeling omdat het een platte moer betreft en de moerensplijter niet echt stabiel geplaatst kan worden. O ja en de draad van de stelbout is M12x1,5
Groeten Albert.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2022 16:36 #199351 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic afstelling stuurhuis
Dank Albert. Die maat zocht ik nog.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-06-2022 21:43 #199354 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic afstelling stuurhuis
Je zou het ook andersom kunnen proberen: de schroevendraaier stil houden (met flink druk naar beneden) en met een steek/ringsleutel de moer proberen te draaien. 
los-vast jutteren kan nog wel eens helpen. 
Warmstoken. 
Of als je de stelschroef er met moer en al een stukje uit het stuurhuis kunt draaien, door aan de buitenkant van de moer met een hamer als contragewicht en een 2e hamer (met gepaste kracht) op de buitenzijde van de moer te slaan, en dit op alle 6 de vlakken. Zo kun je de moer wat oprekken. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2022 11:28 #199358 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic afstelling stuurhuis
Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar, dus externe hulp ingeroepen. Morgen de ultieme poging.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-06-2022 14:16 #199359 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic afstelling stuurhuis
Wel echte kruipolie gebruiken, geen WD40. Dat is overal, maar eigenlijk nergens echt goed voor..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-06-2022 11:53 - 14-06-2022 11:56 #199371 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic afstelling stuurhuis
De contramoer is los en het stuurhuis weer perfect afgesteld, dankzij Dries en Pieter. Het bleek dat de schroefdraad beschadigd was. Alles is heel gebleven dat dat vind ik ook nogal belangrijk:) Deze keer Innotec kruipolie gebruikt.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.