Pitmanarm verwijderen

Lees meer
29-04-2022 14:29 #198747 door Teun van Popta
Pitmanarm verwijderen is gemaakt door Teun van Popta
Beste Volvo-makkers,

Ik kwam in een wat oudere post het thema "pitmanarm verwijderen" tegen en hoe lastig dit kan zijn. En dat is inderdaad waar.
Het lekkerste is om het stuurhuis uit de auto te verwijderen en goed in spannen op de werkbank.
Kruipolie is in dit geval nogal zinloos (alhoewel alle kleine beetjes helpen).
Waar ik tot nu toe altijd succes mee heb gehad is goed warm stoken met een gasbrander (Rothenberger IMAP-gas wordt lekker heet) en dan een grote trekker nemen. Een Kukko 10-20 bijvoorbeeld.
Dus niet zo'n dingetje van de Lidl waar de stukken vanaf vliegen als je er kracht op zet. Een goede veiligheidsbril is sowieso een must bij dit soort ondernemingen.
Ik heb bij mijn trekker er nog een klein frame omheen geknutseld zodat de armen nooit weg kunnen schieten. Zie de foto (het stuurhuis daar is overigens van een oude BMW)
Dan de trekker aandraaien waarbij ik enorm veel plezier heb van een lange "breaker bar" met een 1/2" vierkant zodat je lekker kracht kunt zetten. Succes gegarandeerd.

Ik las ook ergens dat iemand de merktekens voor de uitlijning van de pitmanarm niet kon vinden. Op de pitmanarm zelf valt deze zo in het oog dunkt me. Het andere streepje zit op de kopse kant van de as. Altijd handig om ze even extra aan te krassen voor de volgende keer.

Iedereen succes bij het sleutelen gewenst,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.