- Berichten: 18
Wegligging Amazon Sedan
- Nic Nijdam
- Offline
- Nieuw lid
Wie heeft raad.
Vriendelijke groeten,
Nic
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- B. Couwenberg van der Staak
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 7
gr
marcel
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2050
Brede banden en dikke stabilisatorstangen plaatsen voordat de rest in orde is heeft geen zin, en is normaal dan ook niet meer nodig als men niet heel extreem rijdt (ik ga met standaard veren + banden en goede schokdempers met de rest ook in orde zoals origineel makkelijk sneller door scherpe bochten dan de meeste automobilisten doen).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Overhellen in bochten is helder.
Wat bedoel je precies met wiebelen, is dat de rechtuit stabiliteit?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Nic Nijdam
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Ik denk dat er nog de originele schokdempers op zitten. Testen door zijwaarts tegen auto te duwen levert op dat hij na een schommel weer vrijwel stil staat.
Voor eventueel nieuwe schokdempers denk ik aan Bilstein B6 (vóór en achter??).
Bij mijn vorige Ama (een station) heb ik de schokdempers zelf vervangen (plus zwaardere veren; toen zat het hele gezin erin met 3 kids). De kogels en rubbers vervangen waar Rudi het over heeft lijkt mij wel erg moeilijk voor een amateur sleutelaar (zonder beschikking over een “brug”).
Wat denken jullie? Waar te beginnen?
Vriendelijke groeten,
Nic
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1145
Wat ook belangrijk is, is de uitlijning (Camber, Caster, Toespoor). Zodra hier wat aan mankeert rijdt je auto ook als een dweil. Overigens is het verstandig om de moderne uitlijngegevens te hanteren, de originele fabrieksspecificatie dateert nog uit het tijdperk van de diagonaalbanden.
Heb laatst nog eens aan deze materie zitten te rekenen, als je achtervering 2,5 cm inzakt (door zware belading o.i.d.) verandert je Caster (= naloop) al met 0,5 graden. De originele fabrieksspecificatie zit al in die buurt dus een klein beetje meer of minde belasting doet heel veel op je rechtuit stabiliteit.
Als je gaat experimenteren met het camber dan merk je al vrij snel een verschil tussen onder of overstuurd gedrag, het is maar net wat je zelf prettig vind rijden.
Met toespoor streef ik naar waardes in de buur van 0.
Helaas is niet elke bandenboer meer vertrouwd met onze oudjes, je hebt een aardige collectie shims nodig voor het beste resultaat.
Met een investering van een paar tientjes aan gereedschap, een vlakke garagevloer en een dosis geduld en inzicht kun je het ook zelf doen.
Leuk om te toen en...op elke hondenbot-rotonde schud ik alle bumperklevers van me af. Die snappen er niks van dat ze me niet bij kunnen houden
O ja, ik heb gewoon de standaard schokdempers.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Offline
- Expert lid
- 1800S van 24/03/1967
- Berichten: 104
Dank voor je nuttig antwoord.
Heb jij toevallig gegevens over "moderne" uitlijning (welke camber/caster waarden hanteren) zoals je het noemt voor aan P1800 ? Of zijn de waarden in het werkplaatshandboek OK?
Vriendelijke groet, Wouter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
Het caster is nu ruim +2 graden en daarmee is de 'rechtuit' sterk verbeterd. Het camber bleek links - 0,17 graden en rechts + 0,17 graden te zijn. Ook dat is uiteraard aangepakt en is nu -0,14 en -0,11. En natuurlijk is de sporing gecorrigeerd naar de juiste waarden. Een groot verschil dus. Uitlijnen (zeker als er lange tijd niet naar gekeken is) is een aanrader.
Mijn auto is uitgelijnd bij Euromaster in Kampen. Die hebben ervaring met klassiekers.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Groet ,Niek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.