Duett remtrommel voor - speling op wiellager

Lees meer
28-09-2021 14:32 - 28-09-2021 15:52 #195866 door Jeroen Brouwers
Duett remtrommel voor - speling op wiellager is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
ik ben aan het controleren waarom er zoveel 'gezwabber'  is bij wat hogere snelheden. Kom al een aantal zaken tegen.
Ik kom ook tegen dat bij het demonteren van het wielwiel dat het lager van de remtrommel van mijn Duett nogal wat speling heeft. Hij kraakt niet bij het rijden dus ik ga ervan uit dat ie niet kapot is. Maar ik kan met mn vinger het lager zo nog een kleine centimer omhoog trekken. Als ik die speling horizontaal noem (weet niet of dat de juiste term is), dan heb ik ook wat vertikale speling, dus speling tov de as.

Vraag is dus: klopt het dat dit lager aan de binnenkant (dus die tegen de wielplaat aan) te bewegen is over de richting van de as? Ik zou denken dat zo'n lager nogal strak zit....

Grt
Jeroen

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2021 17:53 - 28-09-2021 18:37 #195873 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Duett remtrommel voor - speling op wiellager
Speling van het lager kun je niet in gedemonteerde toestand controleren. Dus remtrommel monteren en de kroonmoer zodanig vastdraaien dat de speling net wel / net niet weg is. Remtrommel moet dan soepel draaien, zonder speling en zonder bijgeluiden zoals kraken, rommelen etc.
Als je auto vaag stuurt dan zijn daar een aantal oorzaken  voor aan te wijzen. Speling op de wielophanging en de afstelling van camber, caster en toespoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.