Anti-sway-bars van IPD

Lees meer
30-06-2021 17:41 - 30-06-2021 18:36 #194704 door Wim De Smedt
Anti-sway-bars van IPD is gemaakt door Wim De Smedt
Hallo,
Mijn Volvo P1800E bouwjaar 1970werd op de (belgische) autokeuring afgekeurd, omdat er vooraan en achteraan anti-sway-bars van IPD zijn gemonteerd. Ik dien aan te tonen dat dit de wegligging verbetert en/of dat dit door Volvo zou zijn goedgekeurd. Dat laatste is uiteraard utopisch.
Dus mijn vraag: heeft iemand enig review, artikel of gelijk wat over deze anti-sway-bars. IPD Usa heb ik al gecontacteerd, maar die zeggen dat ze enkel geïnteresseerd zijn in het verkopen van deze dingen, enige vorm van dienst na verkoop lijkt hun totaal vreemd.
Wie kan mij helpen ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2021 02:58 #194711 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Anti-sway-bars van IPD
Shrijf Ben Flierman, Tinus Techniek misschien dat die je kan helpen.
Maar moet het aangetond worde door een Belgiesche instantie dan heb je nog een groter probleem.
Mij lijkt het logiesch dat zo een aanpassing een verbetering geeft daar hoef je niet lang over na te denken.
Anders haal het spul eraf en ga opneuw naar de keuring en schroef het na de keuring er weer op..

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2021 06:27 #194712 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Anti-sway-bars van IPD
Wat een verhaal weer. Het is dat ze zo opvallend mooi blauw en schoon zijn. Als ze zwart en vuil waren geweest dan waren ze waarschijnlijk niemand opgevallen.
Zijn deze bars een toevoeging aan de auto of een vervanging van het origineel? Indien het eerste: verwijderen voor de (eenmalige?) keuring zoals Johan voorstelt.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-07-2021 10:44 #194715 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Anti-sway-bars van IPD
Nee ze zijn niet origineel, maar wellicht gehomologeerd voor de rally, Volvo had een aparte Rally afdeling en mogelijk dat een Swaybar daar in zit.
Je zou contact kunnen opnemen met  de FIH, heb even gezocht en voor de 140 is deze gehomologeerd en het onderstel is identiek

FIA Historic Database

Voor de 1800E is dit het originele document echter zonder aanvullingen

homologation_form_number_3036_group_3.pdf (fia.com)

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-07-2021 01:15 #194722 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Anti-sway-bars van IPD
Ik denk dat als je met deze materie  www.directtire.com/Auto-Repairs/Learning...KnowledgeItemId/5460 en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar speed.academy/how-swaybars-work/
naar de keurmeester gaat deze wel overstag gaat.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2021 07:18 #194728 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Anti-sway-bars van IPD
Ik zeg: zwarte bodycoating erover, direct gevolgd door een ritje door de regen over een zandweg. Aanbieden bij andere keurmeester en geen haan die er nog naar kraait  ...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-07-2021 13:46 #194733 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Anti-sway-arsb van IPD
Een beetje keurmeester en zeker de uderen zien heus wel dat het geen standaart spul is ook al zit er coating over.
Je moet niet vergeten dat in Belgie de keuringe een stuk strenger zijn, daar mag je b.v. zomaar niet aan een auto lassen dat moet gecertificeerd zijn altans dat is wat ok nog weet vanuit de jaren 80 toen ik nog in Belgie werkte en collegas van mij hun auto moesten laten keuren.
Fusee speling meet men b.v. niet met het handje, je voorwielen gaan op een paar draaiende schijven die je wielen uit en naar elkaar toe trekken heel wat anders dan in Nederland.
Daar spot je zo maar niet met een keurmeester anders gaat je auto in de pers.
Er zijn voor mij twee opties je haalt het spull er onderuit of je komt met een rapport dat het de wegligging bevorderd.
Misschien dat dit www.suspensionsetup.info/blog/anti-roll-...-good-or-a-bad-thing verhaaltje je ook kan helpen.

nogmaals succes

Johan Geers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.