nieuwe voorveren bonken

Lees meer
14-09-2020 18:13 #190100 door Kees van Jaarsveld
nieuwe voorveren bonken is gemaakt door Kees van Jaarsveld
bij APK bleek re voorveer gebroken, dus moest worden vervangen; dan ook links vervangen, leek me
dit deed de garagemonteur voor me, het lukte niet de veren apart te demonteren, het advies was ook de schokbrekers mee te vervangen..
Aldus geschiede bij de garage; materiaal geleverd door volvo klassieker bedrijf.
Na de reparatie bonkt de amazon steeds als ik over een bultje rijd, of over een drempel, geluid metaal op metaal: leek me niet goed.
Terug naar de garage: nogmaals doorgesmeerd, maar nee, alles was juist gemonteerd dacht de monteur.
IK blijf denken dat er iets verkeerd is gegaan: het bonken zit vooral rechts, en beide veren en schokbrekers zijn vervangen.
Ik heb de veren nagemeten, hebben de voorgeschreven maten.
De amazon is een vierdeurs model uit 1960.
Iemand een suggestie?
Bij voorbaat dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-09-2020 22:43 #190102 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic nieuwe voorveren bonken
Bij een latere Amazon zitten er boven op de veren rubberen manchetten, zitten die ook gemonteerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2020 12:17 #190105 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic nieuwe voorveren bonken
Het gaat hier ,meen ik, om een B 16 amazon.
Bij een B18 en 20 zit er een metalen houder met een rubber bovenop de voorveer in het subframe .De veer maakt niet direct contact met het rubber .Immers het rubber zit bovenop de metalen houder waar de veer contact mee maakt. Ik weet niet hoe dit bij een b16 zit.
De monteur heeft kennelijk gecontroleerd of alles wat los is geweest bij het vervangen van de veren en schokdempers nu weer goed vast zit.
Het is ook mogelijk,dat er ergens in de voortrein al speling zat ,die met de oude veren nog niet hoorbaar was op een hobbelige weg. Nu de nieuwe veren en dempers er op zitten is alles wat stugger geworden en nu kan die speling wel hoorbaar zijn op een slechte weg.
Het is altijd moeilijk om een geluid te beoordelen ,wanneer je dat zelf niet kunt horen.
Bij een b 16 en ook bij de eerste b18 amazons zit de schokdemper aan de onderzijde met slechts een boutje aan de draagarm vast. Later werden de dempers vastgezet met twee boutjes.Dat zal wel een reden hebben gehad. Mogelijk komt het geluid daar vandaan.
Bonken op een slechte weg kan ook worden veroorzaakt door speling op de stangetjes die de onderste draagarm verbinden met de stabilisatorstang.Dit kun je voelen door er aan te bewegen. Maar dit is ook los geweest bij het vervangen van de veren.
Denk ook aan draagarmbussen boven en onder.

Vriendelijke groet Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2020 18:57 #190109 door Kees van Jaarsveld
Beantwoord door Kees van Jaarsveld in topic nieuwe voorveren bonken
hartelijk dank Hans Wassink en Niek de Boer voor de adviezen!
Ik ga op de brug met de monteur de zaak opnieuw onder de loep nemen, en kijken naar de rubber manchetten, en de overige genoemde punten nalopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-02-2021 19:52 #192460 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic nieuwe voorveren bonken
Is de moer op de lange bout van de onderste draagarm voldoende los gedraaid om de draagarm naar beneden te halen (noodzakelijkom de veer te vervangen) en is de moer vervolgens weer op moment gezet terwijl de voorvering belast was?
Of mogelijk zijn de rubber bussen in de onderste draagarm gaar. Bij een beetje twijfel zou ik die vervangen als de draagarm toch al naar beneden bungeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2021 09:07 #192496 door Kees van Jaarsveld
Beantwoord door Kees van Jaarsveld in topic nieuwe voorveren bonken
dag Emo,
dank voor je beoordeling en adviezen: het euvel is na de vorige adviezen en inspectie idd nog niet opgelost, dus ik ga met jouw tips weer verder aan de slag
bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-02-2021 21:59 #192513 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic nieuwe voorveren bonken
Heel misschien zit ook een veer niet volledig in de 'kom' van de draagarm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Justus van Ebbenhorst Tengbergen
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
14-02-2021 20:35 #192558 door Justus van Ebbenhorst Tengbergen
Beantwoord door Justus van Ebbenhorst Tengbergen in topic nieuwe voorveren bonken
Gewoon even alles systematisch nalopen; in principe zijn alle punten met een rubber verdacht. De meeste zijn al genoemd maar het zouden ook nog de bussen kunnen zijn op de bovenste draagarm. Of dat er bij montage toch iets niet goed is gegaan (vb. rubber bovenop de schokbrekers). Ophanging van de torsiearm onder de radiateur kan het ook nog zijn of een versleten fuseekogel...

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2021 14:21 #192577 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic nieuwe voorveren bonken
Ik heb nu twee keer meegemaakt dat, na alles te hebben nagelopen, de (vrij) nieuwe schokbrekers de boosdoeners waren. Dat was zo bij een 240 en recent bij mijn S80. Schokdempers losgehaald, gebonk weg, dus wederom nieuwe geplaatst. Weliswaar beide keren aan de achterzijde, maar de klassieke Volvo's hebben voor ook losse schokdempers, net zoals die achter zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.