Voorwiellager aandraaimoment lijkt niet te kloppen

Lees meer
01-05-2020 11:41 #188224 door Job Burgers
Onlangs voor mijn 145 de voorwiellagers vervangen. In de Haynes in m'n klushal vond ik een aandraaimoment van 6,9 kg/m en vervolgens de moer 1/3 lossen. Het leek me vrij veel... Bij de volgende beurt bleken beide lagers compleet versleten (nog erger dan de oude).
Thuis nog maar eens eea nagekeken in mijn eigen Haynes. Wat blijkt: daar staat een aandraaimoment van slechts 3.0 kg/m (- 1/3 draai).
Daarna beide edities vergeleken en inderdaad; mijn eigen (1975-76-77) geeft 3.0 een de volgende editie 6,9 kg/m.

Ik heb nu niet alle boeken bij de hand, maar er staat me bij dat ook het V44 handboek 6,9 kg/m (-1/3) voorschrijft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2020 13:18 #188228 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Voorwiellager aandraaimoment lijkt niet te kloppen
Heb je de lagers ook vol geklopt met vet ?. dat kun je doen door flinke dot vet op je handpalm en dan doorgaan tot het vet aan de andere zijde eruit komt en dan helemaal rond, zodat alle delen lekker vol met vet zitten.
Vervolgens monteren, aandraaien met wiel roteren, weer even los en aandraaien met wiel andere kant op roteren.
Voor zit er volgens mij een splitpen en je draait het wiel iets los tot de splitpen erin kan.... aandraaimoment is m.i. niet van toepassing.
Doe ook in de afsluit dop flink wat vet.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2020 14:57 #189796 door Job Burgers
Beantwoord door Job Burgers in topic Voorwiellager aandraaimoment lijkt niet te kloppen
Uiteraard alles gevet voor montage. De slijtage lijkt volledig terug te voeren op een fout 'aandraai-moment volgens het boekje'. Ik heb beide voorwiellagers opnieuw vervangen en 'hand-vast' aangedraaid. Sindsdien geen problemen meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.