- Berichten: 36
Nut van IPD stabilisator stang?
- Rienk Kuipers
- Offline
- Junior Lid
Blijkt daar een IPD stang onder te zitten, heeft zulks nut om deze over te zetten of is dit altijd deel van heel pakket van maatregelen? Of heeft dit opzich ook al invloed?
Krijg je hier gelijk ook een stugge auto van want dat hoeft voor mij niet zo. Groet, Rienk
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
IS voor de wat sportievere rijder... mocht je hem er niet onder doen wil ik hem wel overnemen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rienk Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Lijkt me niet veel werk, zo te zien.
Vind hem idd swabberig ook rechtuit, maar het heeft ook wel charme in het rijden. Als je een bocht pittig neemt is het altijd wel spannend.
Als ik de stabi niks vind zal ik aan je denken.
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Uitlijning is ook belangrijk en bij verschillend slijtagepatroon van de banden staat deze niet goed (ik zou voor de 'sportieve afstelling gaan die op de site van Lars te vinden is)
De stabilisator stang is voor een strakker bochtenwerk en zorgt dat de wagen minder overhangt, de 140/164 is hier met name gevoelig voor.
De 164 heeft meestal stuurbekrachtiging en die stuurhuizen zijn enorm solide, heb er nog geen gevonden die versleten is (helaas past die van de 164 niet op de 140) De 140 had een stuurbekrachtiger als optie maar is anders
Hier onder zie je dat bij de 140 de pomp bovenop zit, deze zijn bijna niet meer te vinden maar het alternatief is de elektrische versie (ook voor 140 en 1800)
Tenslotte kun je ook op de achterwielen een stabi stang monteren (de IPD kit bestaat uit voor én achter) maar er wordt gezegd dat je dan minder tijd hebt om tegen te sturen als de achterzijde uit breekt.
Ik had er een op mijn 122-S waar ik gelijkmatigheidsrally mee reed, hier nooit iets van gemerkt maar na 40 jaar sturen in een Amazon heb ik hem wel aardig 'door'.
Wat opmerkelijk is dat het rijgedrag van 140/164 onderling enorm kan verschillen, ik doe aankoopkeuringen en helaas wordt er vaak bij een restauratie bezuinigd op stuurinrichting, vering en de cardan, terwijl dit nu juist het rijgedrag bepaald van de wagen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rienk Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Ga die IPD stabi sowieso plaatsen en dan gelijk dat stuurhuis gebeuren ook eens checken. Heb mijn al 142 al 10 jaar en nog nooit naar gekeken dus is misschien de moeite wel waard.
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernest Zethof
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
Nieuwe veren in combinatie met BILSTEIN schokbrekers en nieuwe draagarmbussen boven en onder.
Ook de conditie van je banden zal bepalend zijn, goedkope banden met een slappe rug en de originele smalle 165 zwabberen....ga je naar een brede band op een brede velg, stuurt iets zwaarder, maar veel beter weggedrag.
Succes,
Ernest
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rienk Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Verder ben ik nog niet gekomen. Behalvenieuwe draagarmbussen linksboven want die waren die waren op, wat resulteerde in zo'n klonk geluid in de bochten of drempels.
Doe alles stukje bij beetje het is m'n dagelijkse auto nl. Groet, Rienk
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rienk Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Ben erg onder de indruk. Paar van m'n favoriete bochten hier in de buurt getest.
Podver wat een verschil. Moest altijd het stuur wat in bedwang houden en nu appeltje eitje.
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Emo van Halsema
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 134
Mijn 142E is bijna rijklaar. Stuurbekrachtiging (EZ power steering), rondom Bilsteins en voor- en achter een IPD stang. daarnaast is het blok opgeboord naar 2,2 liter en voorzien van een TT3 nokkenas. Ook het injectiesysteem is een beetje aangepast.
Als dat geen feestje wordt ...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rienk Kuipers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 36
Geniet er nog steeds van en nu het natter wordt is het wel lekker met een goeie wegligging, zeker in de bochten. Ik hou er wel een beetje van de ideale lijn te rijden
Daily drivers: 142 1970, 245 1978
Restauratie: P1800E 1970
Geschorst: baby blue 245 1983
Sloper: 142 1970
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.