- Berichten: 94
Veiligheidsstuurkolom - Amazon
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
graag jullie hulp voor het volgende: stap voor stap probeer ik onze Amazon uit '66 helemaal in orde te krijgen. Het volgende project wat ik al jaren van plan was is het wisselen van de stuurkolom.
Ik heb bij Volvo Lotte enkele jaren terug een deelbare stuurkolom gekocht van een Amazon B20 van na 1967 en de rest van de onderdelen in de loop der tijd erbij gezocht.
Nu wil ik het spul monteren. Na eerst ruzie met de pitmanarm (kreeg ik niet los) heb ik de oude stuurkolom verwijderd en de nieuwe geplaatst. Alles leek keurig te passen totdat ik de kap van het stuur wilde monteren. Deze bleef een aantal centimeter verder naar voren dan de oude. Met als gevolg dat ik het stuur niet kan monteren.
Bij nadere inspectie lijkt de stuurstang zelf wél op de goede hoogte te zitten, maar de buis waarin hij draait en die bovenaan vast zit aan het dashboard, zit te hoog.
Door de veer in de buis - waarmee hij aan het dashboard zit - maximaal in te drukken en onder spanning vast te zetten heb ik een cm gewonnen, maar niet voldoende om de afstand te overbruggen. En alles staat nu zo onder spanning dat de rubbers van de veiligheidskolom (673060) los dreigen te raken. Iets gaat dus niet goed met de montage... Na drie keer alles los te hebben gehad, heb ik behoefte aan wat slimme hulp.
En klopt het dat de kunststof ring waaraan de RAW schakelaar zit (673600), er slechts op geklemd zit? Ik kom er in het onderdelenboek niet verder uit dan dat zo is. Ik zou hem het liefst willen gebruiken zonder contactslot in het stuur of is dat juist de crux waardoor de ring vastzit?
Groet Merijn Broeders
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Het lijkt me dat dat niet goed is. Plus dat ik zelfs zonder kap het stuur nog steeds niet kan monteren... Kan het zijn dat die veer of de lagers op de een of andere manier niet goed zitten waardoor hij niet ver genoeg zakt en er nu spanning op zit? Zie mijn laatste foto bijvoorbeeld: moet deze helemaal aan zitten?
Groet Merijn
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ik denk dat je dan de hele stuurkolom zou moeten vervangen voor de latere 'B20' versie, met het slot aan de kolom en niet in het dashboard.
Dat zou het probleem oplossen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 194
Je hebt waarschijnlijk een B20 stuurkolom gemonteerd, waarvan het contactslot ,tevens stuurslot verwijderd is. Dit is niet goed te zien omdat er aan de zijkant van de stuurkolom een gat
is aangebracht waar het stuurslot invalt. Inderdaad wordt op het contactslot de nylon bevestigingsring gemonteerd. Als je de gemonteerde stuurkolom verwisseld met de gedemonteerde
stuurkolom kun je de kap en richtingaanwijzer weer monteren. Op de foto's een vroege veiligheidsstuurkolom nog zonder contactslot.
Groeten Albert
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
Ik denk inderdaad dat de lagers en/of de ringen niet goed zitten, maar heb er net onder gelegen en je moet flink drukken om de veren ingedrukt te krijgen en dan gaat het nog niet ver genoeg. Ik heb een fotootje gemaakt van de uitsparing in de stuurbuis en pijp, daar zie je dat ze qua uitsparingen niet over elkaar vallen en daar zie je ook de hoeveelheid ruimte die ik uiteindelijk mis bij montage van het stuur. Weet iemand of die veren ergens in moeten grijpen of zo? Of hoe het kan dat die buis niet ver genoeg over de stuurpen zakt?
Voor wat betreft de B20 versie: die heb ik inderdaad, maar vooraf heb ik wel gekeken of de totale lengte overeen kwam, dat was het geval. Er is mij verzekerd dat e.e.a. uitwisselbaar is of het nu een late of vroege versie is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Merijn Broeders
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 94
De veer zit toch in de buis he? Niet aan de kant van het stuur aan de buitenzijde toch?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Albert de Leest
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 194
De bovenste veer hoort niet in de buis, maar dient ervoor om met de gedeelde klemring onder en boven de speling tussen de lagers en de stuuras weg te nemen.Op de foto's
kun je zien hoe het gemonteerd moet worden. Omdat de stuurkolombuis gedemonteerd moet worden om de veer te verwijderen, de oude buis die je gedemonteerd hebt
kun je dan terugplaatsen ,om de richtingaanwijzer schakelaar en de kap weer te kunnen monteren. Wil je de 69'er type stuurbuis toch gebruiken dan heb een contactslot nodig
om het laatste type kap te monteren.
Groeten Albert.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Bij b18 amazons kon als optie een stuurslot worden gekocht.Deze set werd als accessoire geleverd en daar zat alles bij. Ook de stuurbuis ,kapje ,de witte plastic ring, bedrading,een verchroomd dopje om te plaatsen,waar eerst de dashboard cilinder zat.Het oude bobine slot bleef zonder de cilinder in gebruik en een speciale kabelboom werd bijgeleverd evenals stickers voor op de zijruitjes om dieven te melden,dat de auto een stuurslot had. Uiteraard kreeg de auto dan geen veiligheids stuurkolom.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.