Montage vilten stofring wiellagers remschijven

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-05-2019 10:54 #183354 door Daan van Oosten Slingeland
Montage vilten stofring wiellagers remschijven is gemaakt door Daan van Oosten Slingeland
Is er bij het plaatsen van nieuwe vilten stofringen (88640) in de voornaven met remschijf nog een speciale instructie? Insmeren met vet, doordrenken met olie, iets anders?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2019 20:47 #183370 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Gewoon droog monteren. De functie is om remstof buiten te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
14-05-2019 09:13 #183374 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Bedankt Han, duidelijk.

Functie was bekend, maar ik wilde even zeker weten dat er bij droge montage geen problemen als verbranding oid zouden optreden.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2019 13:13 #183376 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
beste sleutelaars, mag ik als oud werktuigkundige hierover wat zeggen?
Droog monteren van die stofringen (vilt) is uit den boze! Het wordt hard, en na langere tijd ontstaan zelfs groeven in het asdeel.
Nee, vilten ringen eerst een nachtje lekker in de olie laten staan, dan eruit en uitlaten lekken (kost allemaal tijd) en dan monteren! Oude techniek moet je nu eenmaal met moet en beleid uit voeren. Succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-05-2019 09:36 #183382 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Bedankt voor de aanvulling Fred. Blijkbaar laat m'n intuitie me niet in de steek...

Heb nog even doorgezocht, en kwam erachter dat de voorgeschreven manier voor de montage van viltringen is om ze te drenken in warme olie. Dat heb ik dus maar gedaan.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2019 12:15 #183385 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Vraag aan Fred,
Bestaat er dan geen risico dat de olie uitslingert en op de remschijf terecht komt?
Ik heb ze tot op heden altijd droog gemonteerd en nog nooit nadelige effecten gezien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2019 12:30 #183386 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Nee, beste Han,
Daarom moet je ze ook even laten uitlekken, het vilt ,moet de olie absorberen.
Vandaar dat het bij de krukas aan voor en achterzijde ook goed werkt, mits goed gemonteerd. De oude zuiger stoom machines, werkte er ook jaren mee.
groet fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2019 13:05 #183387 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Ben het niet met Fred eens, ik heb in de zestiger jaren in een Volvo garage gewerkt als monteur en wij monteerden de stofringen altijd droog, was ook voorschrift van Volvo, in tegenstelling tot de krukas keerringen deze moeten eerst in de olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-05-2019 13:49 #183390 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Overigens geeft Haynes ook aan olie aan te brengen alvorens de ringen te monteren.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-05-2019 20:41 - 17-05-2019 10:50 #183394 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Montage vilten stofring wiellagers remschijven
Olie of geen olie, helaas bleek de passing (en afwerking) van de stofringen uit de clubshop om te huilen. Uiteindelijk besloten om de oude ringen maar weer te monteren.

Hebben anderen vergelijkbare ervaring met deze nieuwe ringen?

UPDATE: Na contact met de shop bleek inderdaad dat ze een slechte batch op voorraad hebben, en krijg ik kosteloos 2 goede ringen opgestuurd.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.