Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen

Lees meer
16-02-2017 23:10 #166804 door Rudi de Groot
Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen is gemaakt door Rudi de Groot
Beste Volvo vrienden,
Ik heb advies nodig voor de voor- en achterwiel ophanging van mijn P1800S uit 1968.
Alles is nu gedemonteerd en ik wil de rubbers ed vervangen. Nu wordt er inplaats van de standaard rubbers en bussen ook PU varianten aangeboden. Dit zou een beter wegligging opleveren. Echter ik vraag mij af of deze stijvere bussen niet te veel nadelig zijn voor het comfort en rijgeluiden.
Oja, de auto wordt gebruikt om te toeren. Het wordt dus geen rally auto.

Wie heeft hier ervaringen mee?
Mvgr Rudi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 23:35 #166808 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
Ik zou standaard rubbers nemen voor meer comfort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-02-2017 23:38 #166809 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
PU is harder dus het kost comfor.
Ik heb bij mijn amazone en dat maakt niet veel verschil met een P1800 van achter alles rubber, van voren onderste draagarmen rubber bovenste PU.
Ik heb er 16inch velgen rond maar merkte na het monteren van de bussen geen verschil.
Ik moet je wel vertellen dat ik ook comfor verloor na het monteren van de 16inch velgen maar ik ben er qua wegligging op voorruit gegaan.
Dua wil je comfor behouden zou ik bij rubber blijven, je wil je een beetje minicooper gevoel krijgen dan kun je overwegen om naar PU te gaan.
Hoewel ik zou nooit de onderste draagarmen voor met PU doen dat is een te harde overbrenging en gaat vroeg of laat beschadeging geven.
Voor rally gebruik is een ander geval.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 01:04 #166810 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
ik heb al 20 jaar PU alleen de bovenste draagarmen voor.
Qua comfort heb ik geen verschil ervaren, wegligging is wel beter stuurt strakker.
Na 20 jaar 1x vervangen gaf niet meer slijtage en ongeveer dezelfde hoeveelheid roest als de gewone rubbers aan de as. Ik raad wel aan om de 5 jaar ff PU in te vetten met het speciale vet dan voorkom je de roestvorming.
Ik heb het nooit gedemonteerd tussendoor.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 08:51 #166811 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
Voor de 1800 zou ik normale rubberen bussen nemen, comfort is al genoemd en PU maakt erg hard.
Wel zou ik investeren in een IPD voorstabilisator, die heeft PU, dat verbeterd het bochten gedrag enorm, ook nieuwe veren en Bilstein schokbrekers.
Ik gebruik deze set up al 20 jaar en is ook in de bergen en op slechte wegen prima.
Als er LPG in zou zitten kun je achter loadadjusters overwegen, of een andere afstelbare gasdemper.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 11:56 #166814 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
Ik sluit mij aan bij het verhaal van Simon , vanwege het strakke sturen zou ik de bovenste draagarmen van p.u. voorzien , onderste draagarmen en achteras zou je vanwege het comfort aspect origineel kunnen laten.
p.u. heeft voordelen op rubber in de stuurinrichting , zo is de modificatie van het hulpstuurhuis vanwege het strakke sturen een voordeel , maar ook dat is persoonlijk en afhankelijk van je voorkeur/rijstijl.
een dikke stabilisatorstang maakt de auto behoorlijk strakker in de bocht , persoonlijk vind ik dit prettig ,een rustige rijder of toerder houdt misschien meer van het slappe indirecte "oldtimer" stuurgevoel.
m.i. heeft het upgraden ook te maken met de huidige verkeersintensiteit , het anticiperen met je oldtimer op het huidige verkeer , al zijn je schokdempers en veren minstens net zo belangrijk.

nadeel van p.u. is dat het idd na zeg 4-5 jaar uit elkaar moet want het gaat piepen en kraken als de pest als het droog gaat lopen. Het witte teflon vet smeert het p.u. op metaal maar droogt uit/spoelt eruit na verloop van tijd..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 12:35 #166815 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
Is er een smeermiddel voor de PU bussen dat het langer volhoudt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-02-2017 13:13 #166816 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen


Ik denk het niet , het is open , zand , water , alles komt erbij , het vet schuurt of spoelt er tussen uit , bij normaal onderhoud is er niets aan de hand , komt het droog te lopen ,p.u. op metaal gaat het kraken en piepen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-02-2017 00:26 #166828 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Wel of geen PU bussen? Wat zijn voor-en nadelen
Gewoon standaard houden voor het comfort.
Bussen bovendraagarmen zijn erg zwak en kunnen na 10.000km al versleten zijn enkel voor de duurzaamheid vervang ik deze vaak door pu bussen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.