Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.

Lees meer
12-01-2016 18:30 #157320 door Joost Wentink
Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as. is gemaakt door Joost Wentink
Hallo Hallo,

Vandaag dacht ik wel even de rubbers van de bovenste draagarmen te vervangen van mijn Amazon. Nooit gedaan maar leek me leuk klusje, niet heel ingewikkeld ofzo. Dacht ik toen nog :D
Alles ging prima prima lekker lekker. Tot ik de bouten van de draagarm as, dus die twee bouten waar de vulplaatjes ook tussen zitten, Niet los kreeg. Heel hard duwen en trekken maar niets en ik durf ook niet meer kracht te zetten anders ben ik bang dat ik iets afbreek.
Maar ergens had ik gehoord dat je het ook kon doen zonder die as los te halen. Dus dat maar geprobeerd. Dat Ging best prima aan een kant maar aan de andere kant krijg ik die @@@%& bus met de nieuwe rubbers niet om het stuk as. Het stuurhuis zit in de weg en de remleidingen lopen daar ook allemaal. Dus uiteindelijk maar weer het oude rubber in de bus geperst en die kreeg ik er na veel gepruts wel weer omheen. Het is dus een kwestie van millimeters.
Heeft iemand een tip om om de nieuwe rubbers iets makkelijker om de as te laten glijden dan lukt het waarschijnlijk net wel.
Het gaat om die stijve PU rubbers.

Vriendelijke groet

Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 19:29 #157322 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
Joost, stomme vraag, heb je dezelfde/ de goede rubbers? het zou moeten passen. zonder al te veel geweld. ik heb het al meerdere malen gedaan met de assen nog vast. maar goed, daar heb je niets aan. Heb je de "rubbers" iets ingevet?

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 19:37 #157323 door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
Dag Hans,

Ja de rubbers zijn de goede, zeker weten, want aan de ene kant passen ze goed. Alleen linksvoor bij het stuurhuis krijg ik dat ding er totaal niet om.
Maar jij hebt het dus ook vaak met de assen vast gedaan. wat is je geheim?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 20:15 #157324 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
dom kijken en doorduwen.. :lol:

Nee, misschien een klein "zoekrandje"aan het rubber maken? je hebt ze al wel in de bus zelf geperst? (doe ik in de bankschroef, beetje siliconenspray erop en hij gaat er prima in) De 3 bouten/tapeinden (moeren zijn het eigenlijk) .. van het stuurhuis bereik je vanaf de wielkastkant. met een beetje geluk draai je die redelijk eenvoudig los. zonder de stuurstang verder los te maken krijg je dan wel wat ruimte. Als de remleidingen er zitten heb je wrs ene dubbel systeem. met de steel van een hamer kun je die wel iets verbuigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 20:44 #157327 door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
Dom Kijken...laat ik daar nou net heel goed in zijn ;)
Dus die bouten laan het stuurhuis, wat komt er dan los?

ik zal een klein randje snijden.
ja ik heb ze al in de bus zitten. zonder bus gaan ze er wel om maar in de bus lukt het niet, zo klein is het verschil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-01-2016 20:57 #157328 door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
heeft het zin om de pu rubbers eerst een nachtje in de vriezer te leggen?
Worden ze toch net wat kleiner van zou je zeggen, of wordt de doorsnede dan ook kleiner?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-01-2016 21:50 #157329 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
Normaal zit er altijd een speciale pasta bij als je PU koopt, door die te gebruiken moet het lekker gaan glijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2016 15:36 #157351 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
Dag Joost,
Eerst moet je de roest aan de binnenkant van de metalen bus goed verwijderen.
Dan een helft in de metalen bus persen (met de bankschroef) deze op zijn plaats drukken, in regel gaat dat goed.
Vervolgen de andere helft op zijn plaats drukken, dit zal niet goed lukken maar met een lange stevige schroevendraaien een punt op zoeken waar je de schroevendraaier achter kunt zetten zodat je een hefboom krijgt, dan proberen de PU bus in de metalen bus drukken. Dit hoeft maar een klein eindje zodra je een paar windingen van de schroefdraad ziet en je kunt de schijf en de moer er opdraaien, ook al zit de PU bus wat scheef is niet erg, nu kun je met de sleutel de moer aandraaien en pers je de PU bus zo in de metalen bus.
Opmerking, alles goed in vetten voor montage met bijgeleverde vet, hoe meer hoe beter.
Stuurhuis loshalen heb ik nog nooit gedaan, ik haal zelfs de voorwielen er niet af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-01-2016 15:54 #157352 door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Die *@#* pu bus krijg ik *@#&* niet om de as.
Dag Kees,

Nou ik ben net thuis en heb de klus geklaard!
Precies zoals jij het beschrijft heb ik het ook gedaan; het ringetje en de moer als pers gebruiken.
Ik heb moeren aan de U-bouten gewoon strak gedraaid. Ik kreeg de momentsleutel er niet tussen.

Hans bedankt voor het advies.

Groet

Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.