Voortrein verschillen?

  • Joost Wentink
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-10-2015 09:23 #155230 door Joost Wentink
Voortrein verschillen? is gemaakt door Joost Wentink
Dag beste Mensen,

Weet iemand of en wat de verschillen zijn tussen de voortreinen van de verschillende jaren?
Ik heb zelf een Amazon uit 1970 en ik fantaseer er over om de voortrein op te frissen. Kan ik de vooras en draagarmen van elk jaar gebruiken of zijn er dingen waar ik op moet letten.

Alvast bedankt!

Groet

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2015 10:27 #155233 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Voortrein verschillen?
Het grootste verschil zit tussen 'vroege' en 'late' voortreinen. Vroege versies hebben een enkel remsysteem (1 remleiding per klauw). Late types hebben een dubbel remsysteem (2 remleidingen per klauw).

Daardoor de volgende verschillen:
- Remleiding-bevestigings-beugeltje op de voortrein: 1 of 2 gaten. (zit aan de voortreint vast gelast, maar is vrij eenvoudig om te bouwen als je kunt lassen)
- De remklauwen (1 of 2 remleiding-aansluitingen)
- De bracket waar de remklauwen op bevestigd zitten (!). Beide typen remklauwen zitten met 2 grote bouten vast in de bracket, maar de afstand tussen de boutgaten is verschillend, en dus bestaan er ook twee type brackets.

Voor de rest is alles gelijk..

Hier het bedoelde beugeltje, in dit geval van een as waar een enkel remsysteem bij hoort:



Erg leuke klus, maar neem er de tijd voor..


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Wentink
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-10-2015 15:12 #155241 door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Voortrein verschillen?
Bedankt Eric!

Kijk daar heb ik iets aan. Dus de as en de draagarmen zijn van elk jaar hetzelfde? Ik geloof wel dat de schokbrekers in de latere jaren anders vastzitten?
En weet jij of iemand vanaf welk jaar het dubbelremsysteem is ingevoerd?


Groet

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2015 15:35 #155244 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Voortrein verschillen?

"Joost Wentink" schreef:
Bedankt Eric!

Kijk daar heb ik iets aan. Dus de as en de draagarmen zijn van elk jaar hetzelfde? Ik geloof wel dat de schokbrekers in de latere jaren anders vastzitten?
En weet jij of iemand vanaf welk jaar het dubbelremsysteem is ingevoerd?


Groet

Joost


Dat is waar ook, bij vroege types zit de onderste schokbrekerplaat met 1 lip en 1 bout vast op de onderste draagarm. Bij late types zit de schokbrekerplaat met 2 bouten vast.

Vroeg type: www.volvoklassiekerswebshop.nl/s ... -1585.html
Laat type: www.volvoklassiekerswebshop.nl/s ... p-580.html

.. de onderste draagarm is dus ook verschillend.

Ook zijn er vroege en late bovenste draagarmen, het verschil zit in het type fuseekogel wat er in past.

Dus een beetje puzzelen is het wel.. Maar bij een Amazon uit 1970 zou je alles van het laatste type moeten hebben (in combinatie met een dubbel remsysteem). Controleer of dat nog steeds zo is, er kan natuurlijk van alles aan vebouwd zijn.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-10-2015 15:46 #155245 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Voortrein verschillen?
Joost,
Het dubbelremsysteem in ingevoerd in augustus 1968, gelijktijdig met de B20 motor.
Je moet draagarmen en vooras hebben vanaf bouwjaar laat 1968 en zo tot midden 1970.
Ik vraag mij af waarom je je eigen vooras niet gebruikt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Joost Wentink
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-10-2015 16:57 #155247 door Joost Wentink
Beantwoord door Joost Wentink in topic Voortrein verschillen?
Hallo en wederom bedankt.

Ik had al zo vermoeden dat er nog wel wat anders was.

Natuurlijk is het het makkelijkste om gewoon mijn eigen vooras te gebruiken.... maarrr.
Het is mijn dagelijkse auto die ik eigenlijk maar kort kan missen en ik heb geen werkplaats om de hele handel uit elkaar te trekken en lekker te laten drogen enz.
Dus ik dacht als ik nu gewoon een oude vooras ergens scoor. Die op mijn zolder opknap, nieuwe rubbers, schokbrekers ed.
En dan hoef ik de ganse zaak alleen maar om te bouwen.
Maar misschien is dit een heel naïef idee.

Groet

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-10-2015 09:10 #155259 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Voortrein verschillen?
Prima methode, ik heb dat op precies dezelfde manier gedaan. De as los naast de auto opbouwen, en dan in 1 weekendje overzetten. Makkelijkst lijkt me om dan een complete, laat type vooras te vinden en die op te knappen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-10-2015 22:29 #155273 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Voortrein verschillen?
Bovenste draagarmen zijn tot medio 65 ook afwijkend ivm fusee met doorsmeernippel erop!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2015 06:42 #155274 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Voortrein verschillen?
Hier staat een voortrein uit 1967... enkel remsysteem dus...

www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr

Succes met deze leuke klus...
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD