- Berichten: 45
Voortrein verschillen?
- Joost Wentink
- Senior lid
-
Weet iemand of en wat de verschillen zijn tussen de voortreinen van de verschillende jaren?
Ik heb zelf een Amazon uit 1970 en ik fantaseer er over om de voortrein op te frissen. Kan ik de vooras en draagarmen van elk jaar gebruiken of zijn er dingen waar ik op moet letten.
Alvast bedankt!
Groet
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Daardoor de volgende verschillen:
- Remleiding-bevestigings-beugeltje op de voortrein: 1 of 2 gaten. (zit aan de voortreint vast gelast, maar is vrij eenvoudig om te bouwen als je kunt lassen)
- De remklauwen (1 of 2 remleiding-aansluitingen)
- De bracket waar de remklauwen op bevestigd zitten (!). Beide typen remklauwen zitten met 2 grote bouten vast in de bracket, maar de afstand tussen de boutgaten is verschillend, en dus bestaan er ook twee type brackets.
Voor de rest is alles gelijk..
Hier het bedoelde beugeltje, in dit geval van een as waar een enkel remsysteem bij hoort:
Erg leuke klus, maar neem er de tijd voor..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Wentink
- Senior lid
-
- Berichten: 45
Kijk daar heb ik iets aan. Dus de as en de draagarmen zijn van elk jaar hetzelfde? Ik geloof wel dat de schokbrekers in de latere jaren anders vastzitten?
En weet jij of iemand vanaf welk jaar het dubbelremsysteem is ingevoerd?
Groet
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
"Joost Wentink" schreef:
Bedankt Eric!
Kijk daar heb ik iets aan. Dus de as en de draagarmen zijn van elk jaar hetzelfde? Ik geloof wel dat de schokbrekers in de latere jaren anders vastzitten?
En weet jij of iemand vanaf welk jaar het dubbelremsysteem is ingevoerd?
Groet
Joost
Dat is waar ook, bij vroege types zit de onderste schokbrekerplaat met 1 lip en 1 bout vast op de onderste draagarm. Bij late types zit de schokbrekerplaat met 2 bouten vast.
Vroeg type: www.volvoklassiekerswebshop.nl/s ... -1585.html
Laat type: www.volvoklassiekerswebshop.nl/s ... p-580.html
.. de onderste draagarm is dus ook verschillend.
Ook zijn er vroege en late bovenste draagarmen, het verschil zit in het type fuseekogel wat er in past.
Dus een beetje puzzelen is het wel.. Maar bij een Amazon uit 1970 zou je alles van het laatste type moeten hebben (in combinatie met een dubbel remsysteem). Controleer of dat nog steeds zo is, er kan natuurlijk van alles aan vebouwd zijn.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
- Berichten: 392
Het dubbelremsysteem in ingevoerd in augustus 1968, gelijktijdig met de B20 motor.
Je moet draagarmen en vooras hebben vanaf bouwjaar laat 1968 en zo tot midden 1970.
Ik vraag mij af waarom je je eigen vooras niet gebruikt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Wentink
- Senior lid
-
- Berichten: 45
Ik had al zo vermoeden dat er nog wel wat anders was.
Natuurlijk is het het makkelijkste om gewoon mijn eigen vooras te gebruiken.... maarrr.
Het is mijn dagelijkse auto die ik eigenlijk maar kort kan missen en ik heb geen werkplaats om de hele handel uit elkaar te trekken en lekker te laten drogen enz.
Dus ik dacht als ik nu gewoon een oude vooras ergens scoor. Die op mijn zolder opknap, nieuwe rubbers, schokbrekers ed.
En dan hoef ik de ganse zaak alleen maar om te bouwen.
Maar misschien is dit een heel naïef idee.
Groet
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1286
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1916
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 430
www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
Succes met deze leuke klus...
Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.