- Berichten: 693
Kokerbalk voortrein
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
23-08-2014 12:04 #142816
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Kokerbalk voortrein is gemaakt door Arnold de Groot
Hallo,
Ik heb een vraag over de kokerbalk (cross member) van de voortrein van mijn 1800E. Hierin zit een gat aan de onderkant. Is dit een afvoer voor water? Bij mij lijkt het gat namelijk niet door te lopen. Ik wil bovendien deze balk inwendig behandelen met RX5 en RX7. Dus vraag twee is waar ik het beste de slang van de spuitbus kan invoeren om de koker zo goed mogelijk te behandelen.
Mvg
Arnold
Ik heb een vraag over de kokerbalk (cross member) van de voortrein van mijn 1800E. Hierin zit een gat aan de onderkant. Is dit een afvoer voor water? Bij mij lijkt het gat namelijk niet door te lopen. Ik wil bovendien deze balk inwendig behandelen met RX5 en RX7. Dus vraag twee is waar ik het beste de slang van de spuitbus kan invoeren om de koker zo goed mogelijk te behandelen.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23-08-2014 21:24 #142833
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kokerbalk voortrein
Arnold, ik denk dat het een waterafvoer opening is, maar misschien kun je een foto plaatsen.
Binnenzijde van het crossmember ook goed schoonmaken en met RX5 en 7 behandelen is beklangrijk.
Verigens wat we veel zien is te ruim met de tectylspuit om gaan, dit geeft enorm veel ellende = roest.
De afwateringsopeningen van de steunen, dorpels en andere openingen aan de onderzijde gaan dan verstoppen.
Voor de 1800 zijn beruchte punten, waar voorscherm over gaat in het front, dubbele opstaande rand...en het zelfde bij de achterwielen naar de achterkant.
Bij de restauratie heb ik deze opstaande randjes open geslepen, zodat het water er goed uit kan lopen.
Ook de spatlappen zijn belangrijk en houden veel van de modder en rommel tegen, zonder wordt constant het kwetsbare plaatwerk gezandstraald
Binnenzijde van het crossmember ook goed schoonmaken en met RX5 en 7 behandelen is beklangrijk.
Verigens wat we veel zien is te ruim met de tectylspuit om gaan, dit geeft enorm veel ellende = roest.
De afwateringsopeningen van de steunen, dorpels en andere openingen aan de onderzijde gaan dan verstoppen.
Voor de 1800 zijn beruchte punten, waar voorscherm over gaat in het front, dubbele opstaande rand...en het zelfde bij de achterwielen naar de achterkant.
Bij de restauratie heb ik deze opstaande randjes open geslepen, zodat het water er goed uit kan lopen.
Ook de spatlappen zijn belangrijk en houden veel van de modder en rommel tegen, zonder wordt constant het kwetsbare plaatwerk gezandstraald
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
24-08-2014 11:39 #142844
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Kokerbalk voortrein
Hallo Ed,
Het gaatje moet een drain zijn maar ik kom niet verder dan ongeveer 5 mm diep in het gat. Dan voel je weer metaal.
Zie ook de foto's. Het gat zit op het laagste punt. Het lijkt ook of de koker een soort dubbeling heeft, een extra plaat met twee ribbels. Ik kan nergens een tekening vinden hoe de koker is opgebouwd. Veel foto's maar niets van een tekening ook niet in de onderdeel boeken.
Mvg Arnold
Het gaatje moet een drain zijn maar ik kom niet verder dan ongeveer 5 mm diep in het gat. Dan voel je weer metaal.
Zie ook de foto's. Het gat zit op het laagste punt. Het lijkt ook of de koker een soort dubbeling heeft, een extra plaat met twee ribbels. Ik kan nergens een tekening vinden hoe de koker is opgebouwd. Veel foto's maar niets van een tekening ook niet in de onderdeel boeken.
Mvg Arnold
Bijlage image.jpg niet gevonden
Bijlage image.jpg niet gevonden
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-08-2014 14:45 #142848
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Kokerbalk voortrein
Ja, deze hoort erin.
Er kan water inkomen via de openingen van de veren en daar kan het door weglopen.
Die ribbels zijn voor versteviging.
Ik zie inmiddels veel doorgeroeste crossmembers, meestal voorzijde voor het draingat, mede veroorzaakt doordat je daar de krik zet als de wagen omhoog moet.
Maar ook op de plaats waar de crossmembers de carrosserie dragen.
Met name de 140/164 modellen zijn hier gevoelig voor.
Er kan water inkomen via de openingen van de veren en daar kan het door weglopen.
Die ribbels zijn voor versteviging.
Ik zie inmiddels veel doorgeroeste crossmembers, meestal voorzijde voor het draingat, mede veroorzaakt doordat je daar de krik zet als de wagen omhoog moet.
Maar ook op de plaats waar de crossmembers de carrosserie dragen.
Met name de 140/164 modellen zijn hier gevoelig voor.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
24-08-2014 16:36 #142852
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Kokerbalk voortrein
Ed, bedankt. Ik heb dus een kleine schroevendraaier in het gat gestoken en ik kom niet verder dan 5 mm in het gat. Er lijkt iets achter te zitten. Als ik de slang van de RX5 naar binnen wil schuiven moet ik meer ruimte hebben. Wellicht met de boor het gat doorboren? Ik heb toch nog een paar fot o's gevonden van een cross member ( gelukkig niet de mijne) daar lijkt ook iets achter het gat te zitten. Vandaar dat een tekening van hoe deze cross member is opgebouwd welkom is.
Arnold
Arnold
Bijlage image.jpg niet gevonden
Bijlage image.jpg niet gevonden
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
24-08-2014 20:38 #142863
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Kokerbalk voortrein
Ik heb wat gevonden, ik krijg een stuk ijzerdraad schuin het gat in! Richting voorbumper. Bovendien zie ik nu dat je via de zijkanten van de koker naar binnen kunt om deze te behandelen. Eerst maar eens kijken of het gat echt open is.
Nog een vraag, Ed?, als RX specialist, kan ik de RX5 direct gebruiken of is het beter om de koker eerst met een roestoplosser ( HG of zo) te behandelen?
Mvg
Arnold
Nog een vraag, Ed?, als RX specialist, kan ik de RX5 direct gebruiken of is het beter om de koker eerst met een roestoplosser ( HG of zo) te behandelen?
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
26-08-2014 08:48 #142927
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Kokerbalk voortrein
Nog een kleine update, in de koker lijken een aantal verstevigingsschotten te zitten, in de langs richting. Ik wil met RX5 en daarna RX7 de koker behandelen. Maar dan moet ik dus ook zorgen dat ik in alle delen kom van de koker. Ik wil het behandelen wel in een keer goed doen. Het zicht naar binnen is lastig, de veer zit er voor. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede tekening of foto van de binnenkant van de koker. Heeft niemand deze in zijn bezit, of foto's gemaakt? De foto die ik op het internet vond heeft namelijk geen versterking van binnen. Zou de 1800E een extra versterking gekregen hebben? Of bv is de koker gelijk aan een 140?
Mvg
Arnold
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven Bleeker
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 210
15-09-2014 19:09 #143492
door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Kokerbalk voortrein
Dag Arnold,
Hier is een voortrein open gemaakt bij de puntlassen. Dit is een foto die ik bij Flok Boer heb gemaakt. Wat jij tegen komt is het ribbel plaatje wat op de onderzijde gelast is. Ik vermoed dat deze erop zit om het vuil een beetje buiten te houden. Je kan goed zien dat er geultjes zijn gemaakt om het vocht weg te voeren, dat in het voortrein gekomen is. Mocht je het voortrein helemaal willen volspuiten met antiroest zou je misschien een gat in de ribbelplaat kunnen boren (door het andere gat). Ik hoop je zo voldoende inzicht in het voortrein te hebben gegeven. suc6
Hier is een voortrein open gemaakt bij de puntlassen. Dit is een foto die ik bij Flok Boer heb gemaakt. Wat jij tegen komt is het ribbel plaatje wat op de onderzijde gelast is. Ik vermoed dat deze erop zit om het vuil een beetje buiten te houden. Je kan goed zien dat er geultjes zijn gemaakt om het vocht weg te voeren, dat in het voortrein gekomen is. Mocht je het voortrein helemaal willen volspuiten met antiroest zou je misschien een gat in de ribbelplaat kunnen boren (door het andere gat). Ik hoop je zo voldoende inzicht in het voortrein te hebben gegeven. suc6

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
15-09-2014 20:33 #143500
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Kokerbalk voortrein
Haha ik vroeg me al af of er mensen zouden zijn die zelfs de voorbrug nog uit elkaar trekken. Ja dus!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
14-10-2014 20:50 #144541
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Kokerbalk voortrein
Hallo Steven, bedankt dat je aan mij hebt gedacht. Ik heb de koker van opzij met RX 5 volgespoten, 2x. De RX7 moet nog. Ik heb ook een gaatje geboord voor de zekerheid. Zou het plaatje ook als versterking dienst kunnen doen, je kunt de koker gebruiken omde voortrein op te krikken bij bepaalde werkzaamheden. Het blijft een vreemde constructie en de koker staat op mijn lijstje om een keer uit te bouwen en bussen etc te vervangen. En ook lassen en versterken wat op diverse sites is aanbevolen.
Mvg
Arnold
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.