Schokbrekers

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 17:35 #139762 door Willem van Weelderen (GAST)
Schokbrekers is gemaakt door Willem van Weelderen (GAST)
Hoe moet ik te werk gaan om de voorste schokbrekers van een 245 te vervangen

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-04-2014 21:15 #139770 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic Schokbrekers
Kort: veerpoot boven losmaken, veer weghalen, schokbreker moer loshalen (grote moordenaar nodig), schokdemper eruit halen. en alles weer in elkaar zetten.

Of
Deze op je gemakje lezen en aan de gang:
www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=50187

Of nog beter pak er er een haynes bij of een greenbook van www.k-jet.org , dan weet je alles en op de officiele manier...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-04-2014 06:47 #139783 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Schokbrekers
Oke, bedankt, klinkt heel erg makkelijk

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
16-04-2014 07:56 #139784 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Schokbrekers
Zorg wel dat je het juiste gereedschap hebt om die veer in te drukken.
Als die weg springt en je hebt geluk gaat die alleen door het plafon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-04-2014 18:26 #139800 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Schokbrekers
Wat voor speciaal gereedschap heb ik daar voor nodig dan om die veer in te drukken

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2014 18:50 #139804 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Schokbrekers
Veerspanners, zoals je in het artikel kunt zien.
Ik gebruik er twee, dan heb je minder kracht per spanner nodig.
Is prima te doen omdat je dit op de werkbank kunt uitvoeren.
Gebruik veerspanners met een zekerheidsclipje wat voorkomt dat hij eraf kan...krachten die heir vrij komen zijn niet kinderachtig

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-04-2014 20:23 #139810 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Schokbrekers
Dag Willem,

Inmiddels heb al de beschikking over goede documentatie en goede adviezen. Ik heb er ook nog twee.
Als je voor de eerste keer dit soort klussen doet (en dat is prima, want wie nooit iets probeert leert ook nooit iets) zorg dan voor echt goed gereedschap (zodat je niet in de verleiding komt om te gaan klooien) en zorg voor veiligheid. Ed schreef het al, maar de krachten die op een samengedrukte veer staan zijn enorm. De beste veerspanners (dus ook de duurste) zijn ééndelig, hebben twee schalen die om de veer grijpen, en kan je met een ratelsleutel heel vlot bedienen. Neem je (amateuristisch, maar niet verkeerd) twee aparte veerspanners ter weerszijden van de veer, doe dan "pretty please with sugar on" (Pulp Fiction) een dik touw om de veer en bind dat zo vast dat de veer nooit het wit van ogen kan bereiken. Jan kan dan hooguit schrikken.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-05-2014 07:02 #140620 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic Schokbrekers
Ik heb de schokbrekers niet hoeven te vervangen, het gebonk wat ik hoorde is heel eenvoudig opgelost op de sleutel dag in Schoonhoven. Eerst kon het niet gevonden worden maar toen kwam er iemand met een grote tang, draaide daarmee een moer op de schokbreker vast en het is over, geen gebonk meer, heel eenvoudig dus, nog bedankt daarvoor

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD