Kronprinz velgen zonder hump voor tubeless banden
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Nu heb ik reeds nieuwe binnenbanden gekocht, echter de 195 65 pirelli banden die ik gekocht heb, zijn geschikt voor Tubeless velgen. Nu heb ik reeds een en ander gelezen, en wil ik eigenlijk de tubeless banden om de kronprinz velgen leggen.
De Kronprinz velgen liggen inmiddels bij de poedercoater, dus ze zullen hierna wel goed afsluiten op de randen, hetgeen ik eerst als probleem had voorzien.
Op Mini fora lees ik dat zonder Humps prima kan, zolang de spanning maar goed is. De hump zorgt er puur voor dat de band niet naar binnen toe kan schieten.
Hebben andere leden hier ervaringen mee? De gaten voor de ventielen lijken wat groot door de binnenband, dus wellicht moet ik schroefventielen kopen. Ik kan alleen zo snel nog niet vinden waar ik die koop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De meeste bandenzaken hebben de grotere ventielen wel in voorraad, voor de GT-velgen heeft Dries Bakkenes ze ook, wellicht komt de grootte van de gaten overeen: www.make.my/jj0bxhk
Voorwaarde is vooral dat het ventiel goed afsluit.
Persoonlijk zie ik geen redenen waarom een tubeless band perse een hub nodig zou hebben.
Door de luchtdruk worden de banden toch tegen de randen aan gedrukt?
Bij het bandencentrum heb ik hier ook geen opmerkingen over gehad.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Lars Rengersen" schreef:
Ik rij naar volle tevredenheid op KPZ velgen met tubeless banden.
Voorwaarde is vooral dat het ventiel goed afsluit.
Persoonlijk zie ik geen redenen waarom een tubeless band perse een hub nodig zou hebben.
Door de luchtdruk worden de banden toch tegen de randen aan gedrukt?
Bij het bandencentrum heb ik hier ook geen opmerkingen over gehad.
Hoi Lars,
Zo zie ik het ook; je hoort alleen geen harde knal bij montage

Nu dus alleen nog andere schroefventielen vinden. Of de grotere bij Dries halen.
Binnenbanden maar even proberen terug te brengen...
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Uiteindelijk is het rijden met binnenbanden veel riskanter dan een tubeless band op een velg zonder hump; denk maar aan een spijker in de band, heb je een binnenband dan scheurt de binnenband open en via het ventielgat loopt de band snel leeg en is in de meeste gevallen de buitenband meteen aan gort; een spijker in een tubelessband merk je vaak pas door langzaam spanningsverlies en daar kan je vaak nog lang mee doorrijden en blijft de buitenband heel en kan gerepareerd worden; ook beschadigingen van de binnenband bij montage komen vaak voor, tussenlucht, meer warmteontwikkeling en ga zo maar door.......
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Een band op de juiste bedrijfsspanning zal niet losraken van de velg tenzij je een obstakel raakt; alleen bij zeer lage spanning zou dat kunnen maar dan heeft een beetje chauffeur al lang gemerkt dat er iets niet klopt.
En nogmaals, de vele praktische nadelen van binnenbanden wegen niet op tegen de theoretische voordelen.
Uiteraard praten we hier over goede luchtdichte velgen; bij spaakwielen bijvoorbeeld is een binnenband een must.
Met mijn 144 en 142 geen problemen met leeglopen op deze manier
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Balanceren ben ik altijd wel even zoet mee. Ik wil het velgenlood niet op de buitenzijde van de velg hebben. Dus alles moest aan de binnenzijde geplakt / geslagen worden. De steek moest ik ook nog even instellen. sommige bandencentra balanceren ze op de naaf, ik wil ze altijd ingespannen hebben op de boutgaten. Zo zitten ze uiteindelijk ook gemonteerd op de auto.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Groeten, Fred