144 met wind niet recht te houden.

• Stef Ekkes (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-02-2014 15:16 #136953 door Stef Ekkes (GAST)
144 met wind niet recht te houden. is gemaakt door Stef Ekkes (GAST)
Mijn 144 heeft erg veel last van spelling op het stuur. Vooral bij wind. Het moment dat het een beetje begint te waaien gaat hij alle kanten op. Vrachtwagens inhalen voelt levensgevaarlijk aan. Had het idee dat het aan mijn stuurhuis lag (te veel spelling) maar daar zit bijna geen ruimte in. Ook de rubbers van de stuurstang zien er allemaal goed uit en zit geen ruimte in. Kan het probleem in het hulpstuurhuis liggen? Heb al aardig wat oldtimers gereden en weet dat de wegligging niet met een moderne auto te vergelijken is. Maar dit is wel erg veel spelling, ook zonder wind.

Alvast bedankt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2014 17:01 #136957 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic 144 met wind niet recht te houden.
Ik had het ook. Was gewoon een sport om iemand in te halen.

Door de windvlaag vloog het casco om, moest je corrigeren, daardoor vloog het casco weer om en zo bleef je na elke inhaalactie 3 keer of meer een fikse correctie uitvoeren.

het probleem zat bij mij in versleten schokdempers.

Doe eens de aloude schokdempertest, druk eens op een hoek van je auto, blijft hij nadijnzen dan zijn je schokdempers op. Staat hij meteen weer stil dan zijn ze nog redelijk.

Tevens kunnen de rubbers van je bovenste draagarmen (wishbones?) van de voorkant behoorlijk uitgesleten zijn.

Wanneer de voorwielen los zijn, kan je dit heel duidelijk voelen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-02-2014 17:24 #136958 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 144 met wind niet recht te houden.
Als je zeker weet dat er nergens speling op zit: Schokdempers en de uitlijning + camber laten controleren. De 140's zijn wel windgevoelig, maar normaal hoef je niet heel veel te corrigeren: na verloop van tijd merk je dat hij ook weer zelf terugkomt....zo niet, dan is er toch iets niet goed...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Dennis Boxem
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-02-2014 17:29 #136961 door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic 144 met wind niet recht te houden.
Ook alles even controleren als je auto met beide wielen van de grond staat. Speling in de bovenste draagarmen en het bovenste deel van de ophanging is vaak niet te zien, maar wel te voelen. Wielen van de grond, en even het wiel heen en weer wrikken, het liefst met een balkje als hefboom, want om de speling in bijvoorbeeld de bovenste draagarmen te voelen moet je flink wat kracht zetten.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-02-2014 21:26 #137021 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 144 met wind niet recht te houden.
Het zou ook in het stuurhuis kunnen zitten. Check het oliepeil in je stuurhuis, ik zie nogal eens dat het droog staat.....dan gaat het hard met slijtage.
Ze lekken nog al eens, pakking setje verkrijgbaar bij VKO shop
Als dit in orde is, kijk dan of je wortelschroef nog wat kan worden ingesteld, je kan hem strakker zetten.
Als de wagen na een bocht niet vanzelf terug komt staat hij te strak

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Stef Ekkes (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-02-2014 12:59 #137119 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic 144 met wind niet recht te houden.
Bedankt voor alle tips. Zal hem een keer laten uitlijnen en gelijk nakijken. Schokdempers lijken nog goed. Stuurhuis zit vol met vet en het stuur komt netjes terug. En je ziet de arm van het stuurhuis direct meebewegen met het stuur. Als hij bij het bedrijf voor het uitlijnen staat zal ik er even goed onder kijken.

• 09951-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-02-2014 14:20 #137125 door 09951-dummy
Beantwoord door 09951-dummy in topic 144 met wind niet recht te houden.
In het stuurhuis behoort olie te zitten, hij zal wel lekken daarom is er vet ingedaan, bij mij was het ook het geval.
Een revisie was toen de enige goede oplossing.
Leen Luijendijk

• Stef Ekkes (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-02-2014 15:27 #137127 door Stef Ekkes (GAST)
Beantwoord door Stef Ekkes (GAST) in topic 144 met wind niet recht te houden.
Volgens mij verschillen de meningen daarover nogal. Heb in een ander topic gelezen dat vet geen kwaad kan?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 16:18 #137136 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic 144 met wind niet recht te houden.
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo en SF olie voorschrijven maar dat vet ook goed is

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2014 19:33 #137153 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 144 met wind niet recht te houden.

"Tom Steverink" schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat Volvo en SF olie voorschrijven maar dat vet ook goed is

Vet in het stuurhuis wordt wel vaker toegepast als de oliekeerring gaat lekken. Er zijn mij geen voorbeelden bekend (en ik kan het mij eigenlijk ook niet goed voorstellen) dat het gebruik van vet tot versnelde slijtage van het stuurhuis leidt. Lang blijven rondrijden met een lekke keerring zonder verder iets te doen zal uiteraard wel tot versnelde slijtage leiden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD