Fusee/as-tap PV544

  • Peter Leenders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2014 12:23 #136948 door Peter Leenders
Fusee/as-tap PV544 is gemaakt door Peter Leenders
Afgelopen vrijdagavond ging het wiellager linksvoor kapot (op de snelweg).
Een hoop rook en lawaai was het gevolg.

Gelukkig was het in de buurt van Tilburg, dus even Scandcar gebeld.
Daar waren geen monteurs meer aanwezig, maar men was wel bereidt om een nieuwe remschijf met lager af te leveren bij mij op de snelweg. Op aanraden van Scandcar contact gehad met www.deboxer.nl (VW specialist) uit Goirle. De eigenaar was bereidt zijn vrije avond op te offeren om te sleutelen, zodat ik weer verder kon. (Wat een service van beide)

Het sleutelen heeft uiteindelijk 3 uur geduurd. Het probleem was dat het lager zichzelf had vast gelast op de as-tap.
Na het verwijderen van het lager en schuren van de as-tap kon het nieuwe lager geplaatst worden.

Nu is mijn vraag:

Moet ik de as-tap/fusee vervangen en zo ja, is het dan raadzaam om beide kanten de as-tap/fusee te vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-02-2014 04:11 #136986 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Fusee/as-tap PV544
Geweldig dat je zoveel hulp hebt gekregen Peter. Of je de as moet vervangen is moeilijk te zeggen. Als metaal oververhit raakt kan het zwakker worden. Hoeveel zwakker hangt af van de temperatuur en het soort materiaal. Als ik op mijn gevoel af ga dan zou ik zeggen, kijk eens voor een andere as/fusee en vervang hem t.z.t. Wat ik zeker zou doen is de rechter kant bekijken. De kans is namelijk groot dat deze kant net zoveel km's heeft gemaakt dan de linker kant als je ervan uit gaat dat de lagers niet vervangen zijn. Haal alles even uit elkaar, inspecteer de lager op oververhitting (kleuren dan meestal donker of blauw) en prop ze weer vol met vet.

Misschien heb je het al eens gedaan, maar hier zijn even twee filmpjes waar je kunt zien hoe je wiellaggers smeert het vet moet er namelijk helemaal doorheen. T'is even een vettig werkje maar moet gedaan worden :) . Tip: de Action heeft dunne wegwerp handschoentjes...worden je handen niet zo heel erg vuil :)





Succes,
Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-02-2014 12:08 #136999 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Fusee/as-tap PV544
Zijn de voorwiellagers destijds ook goed c.q. opnieuw ingevet toen je de schijfremconversie hebt uitgevoerd? Volgens één van je andere berichten had je die conversie namelijk in de recordtijd van 1 a 1,5 uur uitgevoerd....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Leenders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2014 12:43 #137002 door Peter Leenders
Beantwoord door Peter Leenders in topic Fusee/as-tap PV544
Klopt, maar het invetten van een wiellager duurt geen uren. Daar heeft het zeker niet aangelegen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD