Voortrein stang (stearing rod) blijft vastzitten
- Jeroen Brouwers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2013 16:56 #133356
door Jeroen Brouwers
Voortrein stang (stearing rod) blijft vastzitten is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hallo
Ik heb een gereviseerde voortrein klaar staan, die ik graag op mn Duett wil plaatsen. Vanmiddag aan begonnen. Ik krijg echter de 'tie rod' (wat is de NL vertaling daarvan?, partnr 660595) zowel voor (bij de ophanging) als verder onder de motor met geen mogelijkheid los. Het gaat dus om de voorwielophanging, daar steekt een arm uit die in een flexibel gewricht zit van een stang en daarmee de wiel-draaiing overbrengt; ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen.
De schroeven komen er wel af, maar de bout wil er niet uit. Ingespoten uiteraard. Tikken / hameren op de schroef, op de stang zelf, omgeving van de bout warm stoken (lastig met de rubbers), proberen tegen te houden met een vuisthamer... ik krijg m niet los.
Wat doe ik verkeerd? Deze stang ging aan de andere kant met een simpele tik direct los.
Grt
Jeroen
PS. als ik de rubbers op de uiteinden zou willen vervangen, hoe pak ik dat aan?
Ik heb een gereviseerde voortrein klaar staan, die ik graag op mn Duett wil plaatsen. Vanmiddag aan begonnen. Ik krijg echter de 'tie rod' (wat is de NL vertaling daarvan?, partnr 660595) zowel voor (bij de ophanging) als verder onder de motor met geen mogelijkheid los. Het gaat dus om de voorwielophanging, daar steekt een arm uit die in een flexibel gewricht zit van een stang en daarmee de wiel-draaiing overbrengt; ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen.
De schroeven komen er wel af, maar de bout wil er niet uit. Ingespoten uiteraard. Tikken / hameren op de schroef, op de stang zelf, omgeving van de bout warm stoken (lastig met de rubbers), proberen tegen te houden met een vuisthamer... ik krijg m niet los.
Wat doe ik verkeerd? Deze stang ging aan de andere kant met een simpele tik direct los.
Grt
Jeroen
PS. als ik de rubbers op de uiteinden zou willen vervangen, hoe pak ik dat aan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinoud ter Braake
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2013 20:36 #133360
door Reinoud ter Braake
Stel niet uit, maar doe het vandaag
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Voortrein stang (stearing rod) blijft vastzitten
Tie Rod is een stuurstang
Stuurstangkogels maak je niet los door op de draad te gaan hameren, ja eenmalig
Hier bestaat speciaal gereedschap voor, stuurkogeltrekker of een soort van vork die je ertussen kunt slaan.
En ja als die vastzitten, dan kun je behoorlijk tegengewerkt worden. :x
Als trouwens de rubbers beschadigd zijn en er al roestvorming in het kogelgewricht zit is er maar een remedie= vervangen
succes
Stuurstangkogels maak je niet los door op de draad te gaan hameren, ja eenmalig

Hier bestaat speciaal gereedschap voor, stuurkogeltrekker of een soort van vork die je ertussen kunt slaan.
En ja als die vastzitten, dan kun je behoorlijk tegengewerkt worden. :x
Als trouwens de rubbers beschadigd zijn en er al roestvorming in het kogelgewricht zit is er maar een remedie= vervangen
succes
Stel niet uit, maar doe het vandaag
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2013 21:58 #133361
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Voortrein stang (stearing rod) blijft vastzitten
Ik raad die 2e foto aan. Niet duur, past overal en je kunt de kogels er heel beheerst, zonder hamer, mee los krijgen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-10-2013 22:42 #133363
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Voortrein stang (stearing rod) blijft vastzitten
omdat zo'n kogels heel vast kunnen zitten, blijkt "goedkoop" dikwijls "dure koop" te zijn.
Voor verhalen/ergernis met zo'n goedkoop spul, zoek eens naar "Vastgerotte stuurkogel loskrijgen"
Voor verhalen/ergernis met zo'n goedkoop spul, zoek eens naar "Vastgerotte stuurkogel loskrijgen"
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2013 04:29 #133368
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Voortrein stang (stearing rod) blijft vastzitten