Kromme 5,5J GT velg (origineel) richten

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-10-2013 16:10 #132793 door Boele Braaksma
Kromme 5,5J GT velg (origineel) richten is gemaakt door Boele Braaksma
Per toeval zag ik afgelopen zondag tijdens de Herfstrit dat de Combi, waar mijn zusje mee reed, een rare slinger in het linker achterwiel heeft. Nu vond ik al een tijdje dat het achterwiel trilde.

Nu wil ik graag het wiel laten richten. Ik ben hiervoor naar Karelsen Autobandenservice gegaan in Soest, zij konden mij echter niet helpen met deze stalen velg, anders dan constateren dat hij inderdaad krom is.

Wie weet er een adres in de omgeving van Utrecht? De zoekfunctie gaf een paar oude links, die niet in de buurt liggen.

Groet,

Boele

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-10-2013 08:57 #132814 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Kromme 5,5J GT velg (origineel) richten
Hallo Boele,
richten kan men ook zelf als men een losse fusee met naaf en een stevige bankschroef op een werkbank heeft:
Fusee goed in bankschroef vastzetten en velg erop monteren, dan ronddraaien en kijken waar hij krom is (merkteken op werkbank vastzetten, een groot hoeklineaal werkt goed). Waarschijnlijk is het niet zo dat het hart kompleet scheef in de velgbed zit maar dat het velgbed zelf een slag heeft, waar dit het geval is zie je dan goed en kun je door buigen/slaan (stuk hout of zo tussen hamer en velg) richten. Als je zeker weet dat de slag maar aan een kant van het velgbed zit (waarschijnlijk in het diepe buitenste deel) kun je ook iemand zoeken die een bandenwisselapparaat heeft: met de rechte kant vastzetten, demonteerbeugel tot vlak erop zetten en rond laten draaien, dan zie je ook waar hij krom is. Maar dan moet de eigenaar van het apparaat het er ook mee eens zijn dat je de gemonteerde velg daarop recht maakt anders zie je de resultaten van het richten na het eraf halen steeds pas na het weer erop zetten. Het voordeel op een dergelijk apparaat is dat de velg veel vaster zit dan in de fusee/bankschroef. Ik ken een geval van een door foutieve demontage van een band echt kromgetrokken velg die door zelf te richten weer helemaal goed geworden is.
Voor iedereen die het niet weet: velgen met een diep bed moeten met de voorkant naar onderen op het demonteerapparaat gezet worden bij banden de/montage anders wordt de velg krom getrokken.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD